Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

salladfinger

Trådstartare
Jag blir galen!

Damen har alltid varit (ursäkta att jag säger det) en J**la KOSSA att försöka få in ur hagen, och jag har haft större tålamod än en människa ska behöva ha.
Men nu har min bägare runnit över..

Igår stod jag i en och en halv timma ute i hennes hage, det var femton grader kallt och började mörkna.
Jag kom ut till hagen och hon stod och åt på balen, tittade upp på mig, fick nåt busigt i blicken och rusade tio meter bort, vände om och iakttog mig, gjorde om detta tre-fyra gånger, jag skrattade lite för att hon var söt, sen drog hon världens repa, sprang i tio minuter och bockade och hoppade och hade sig, naiv som jag är så aja, tänkte jag, hon kommer bli trött, jag står bara kvar här. Hon blev aldrig trött..
Jag gick och hämtade mathinken och kom ut och skakade lite på den, hästen kommer emot mig i full galopp, gör ett slidestop i snön typ tre meter ifrån mig, kommer fram på armlängds avstånd, så fort jag rör mig drar hon iväg igen (rör jag mig inte alls blir hon uttråkad och vänder arslet till), upprepar detta 20-40 gånger, och ungefär där tar mitt tålamod slut, så jag vänder helt sonika om, lämnar henne där jag hittade henne och erkänner mig besegrad.

Finns det NÅGON i denna värld som har ens en liten aning om hur det är? Jag har haft hästen i snart tre år nu, men det blir fan aldrig bättre.
Just igår var hon faktiskt busig, detta är ovanligt, i vanliga fall brukar hon vara sur/misstänksam/bitchig/rädd/hypad när man ska ta in henne.
Det känns som jag har försökt med allt! att driva, att flytta, att tränga, att vänta ut, jag har till och med lagt mig ned i hagen för att få hennes uppmärksamhet. Det enda som (oftast) funkar är mutning, men även det tar minst 10-20 min varje gång. Det är under vinter-halvåret hon beter sig såhär, alltså när hon sovit inne, och jag vet inte vad jag ska ta mig till, tycker synd om min medryttare också eftersom även hon drabbas de ynka dagarna hon faktiskt ska och rida.

Hästen vet om att hon alltid har mat och vatten när hon kommer in, att vi oftast rider med sällskap när vi är ut, hon är inte skadad eller sjuk, och varken jag eller min medryttare har någonsin så mycket som lyft en hand mot henne. Hon brukar komma in frivilligt till kvällen, men det är bara för att alla andra hästar också går in.

Vad göra? jag är less och der känns som om det kommer bli en pissig vinter.

Sv: Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

Inte för att jag vet om det hjälper dig, men min dotters ponny gjorde också så mot oss när hon kom till oss, för snart fyra år sedan.

Fast hon kom springande fram med öronen bakåtstrukna för att sedan göra en tvärsväng och bakåt spark mitt framför oss.

Vi provade med allt stod ibland i flera timmar och försökte få in henne, och vi gav aldrig upp lär henne aldrig vinna oavsett hur lång tid det tog.

Sitt ihagen en dag när du inte ska rida, låt henne komma fram och hälsa klappa henne och jaga bort henne. Ta inte in henne varje gång du går in i hagen utan pyssla med annat. och bry dig inte om henne låt henne ta kontakt. När hon kommer så jaga i väg henne. Gör detta vid flera tillfällen, och tillslut så kommer hon att komma självmant till dig när du kommer in ihagen. Hoppas du förstår hur jag menar. vi gjorde så här flera gånger i vecka, sen lät vi henne vara kvar i hagen när de andra gick in och vi lyckades.

Det viktigaste är att du inte låter henne vinna,

Lycka till, är ditt sto månne en fux med två virvlar i panna?

Har du väl vunnit hennes förtroende så följer hon dig som en hund!

.

en artikel om problemet finns senaste ridsport..minns dock inte vad det stod..:confused:

Jag förstår inte resonemanget med att vinna och förlora. Hästar fungerar inte på det sättet. Men jag som har så många hästar kan helt enkelt inte lägga ner timmar på att ta in en häst. Så om jag får hit hästar som inte kommer till mig och grinden när det är dags att gå in så får de helt enkelt bli ute. Skulle aldrig ställa mig ute i en hage och vänta på en häst med en matspann i timmar.
Lite beroende på hästen så brukar det ta mellan 15 minuter till 14 dagar innan de fattar att om de inte kommer så får de bli ute när de andra går in.

jag hade samma problem med min förra häst.

Att jaga en häst flera timmar i veckan är bara onödigt, så jag satsade på att ta EN hel dag på mig att lösa problemet istället.

Hon sprang alltid iväg från mig när jag kom med grimskaftet.

Så jag gjorde så här istället....

Jag gick in i hagen utan att titta på henne. Gick och låtsades göra andra saker, tex passa på att kolla staketet el nåt. Jag märkte hur hon hela tiden följde mig med blicken.

Sen gick jag bara ut från hagen efter ett tag och gick till stallet och mockade. (gissa vem som blev snopen?)

Efter en stund så gick jag tillbaka med min kaffetermos och en dyna att sitta på. Satte mig i mitten av hagen och fikade. Hon kollade på mig hela tiden, men kom inte fram...

Där satt jag nog nån timme utan att ta kontakt med henne kroppsligt eller med min blick.

Gick ut från hagen igen... (hm, nu kom hon efter till grinden)

Men jag tog henne inte, utan jag gick till stallet igen.

Sådär gjorde jag nog 3 ggr.

sen tog jag med grimskaftet och drev henne bortåt ett par ggr. Sen vände jag ryggen mot henne för att se om hon försökte ta kontakt.

Gjorde hon inte det, så drev jag på henne igen.

När hon tog kontakt med mig i blicken så slappnade jag bara av och prata med henne. DÅ kom hon fram till mig. Hon fick godis och sen gick jag ut själv från hagen, fast hon följde efter men fick stanna vid grinden ett tag.

gick tillbaka efter nån timme och gjorde samma sak igen, men det tog bara ett par minuter denna gång :)

NU började hon fatta att det ska va trevligt att komma fram till sin matte... Och hon följde sen alltid med mig lös fram till grinden.

i början fick hon alltid en godisbit vid grinden, men sen gick det även utan.

Det funkade jättebra för oss, och det var jobbigt att hålla på en hel dag. MEN vad tid jag sparade varje dag sen med att inte behöva jaga häst varje dag :banana:

Ville även tillägga att för DEN hästen funkade det. Men skulle jag göra så med våran ena häst Kalle som är rightbrain introvert-häst ( omotiverad,blyg,inget GO) så skulle han bli mer avvaktande och osäker istället. Med honom får man locka med godis för att motivera honom att komma fram.

Han springer inte undan när man ska fånga honom, men han kommer ibland inte fram när han ska in.

hästar har ju olika personligheter precis som vi människor. En del är osäkra, en del är tuffa osv.

Den hästen i förra inlägget var right brain extrovert = (typ mer spring i benen och impulsiv. mera GO)

Håller med Lundborg här.
Tänk inte- Fånga! utan att ni ska hälsa/ umgås.
Ta inte in den varje gång eller ta in den pyssla lite bara o släpp ut den igen.
Bli vänner!:love:

Jag brukar nog träna som med hunden- ha grimskaft på o säg -Kom! Gör den inte det en signal i grimman o säg - Kom igen o beröm när den gör rätt. Du kan även träna i hagen med lina- ge mkt beröm.

Just den metoden är skrattretande rolig, och de lär sig fort, oerhört fort.:D

Så har jag alltid hanterat dessa situationer, inklusive att när vi har arbetat i hagen så har vi hälsat på alla hästarna. Den som då varit skygg eller tillbakadragen blir i regel väldigt nyfiken vad vi har gjort, min erfarenhet är också att de hästar som blir mest nyfikna är de som gärna vill dra sig tillbaka när det handlar om att bli infångade. Så vid arbete så har vi haft luddiga medhjälpare som har följt och kontrollerat varteviga dugg vi gör och har gjort.

Vi har haft några hästar som busat med sina medryttare, dvs i vanliga fall är det inga problem att ta in dem utom när en del medryttare gjort entre.:rofl:

När min häst (islänning) springer undan när jag ska ta henne i hagen brukar jag driva på henne med grimskaftet, ibland går jag efter henne och ibland springer jag. Hon drar några repor, bockar, sparkar bakut och piper. Tar mellan 2 och 10 minuter, sen tröttnar hon och låter mej komma fram. Dagen efter en sån här grej brukar hon kasta med huvudet, bocka/sparka bakut, komma galoppernade i full fart, nita precis framför mej och sticka nosen i grimman! Sen tittar hon på mej precis som "Kom nu matte så går vi!" :D

Jag förstår inte resonemanget med att vinna och förlora. Hästar fungerar inte på det sättet. Men jag som har så många hästar kan helt enkelt inte lägga ner timmar på att ta in en häst. Så om jag får hit hästar som inte kommer till mig och grinden när det är dags att gå in så får de helt enkelt bli ute. Skulle aldrig ställa mig ute i en hage och vänta på en häst med en matspann i timmar.
Lite beroende på hästen så brukar det ta mellan 15 minuter till 14 dagar innan de fattar att om de inte kommer så får de bli ute när de andra går in.

Men hon vill ju ha råd och hjälp, vi som "bara" har en häst ju faktiskt lägga ner massor av tid på den för att sedan få mycket glädje tillbaka. och vill någon ha hjälp så vill iallafall jag hjälpa till med de erfaren heter som jag har och lyckats med.

Så du låter hästarna stå ute utan ligg hall i smällkallla vintern bara för att du inte vill "Stå" i hagen och vinna hästens förtroende.

De NH tränare som jag haft att göra med säga iallafall de att hästen inte ska vinna! men dom kanske har fel, vad vet jag :)
För mig fungerade de och lundborg sätt är ju liknande, så jag tror att salladfinger kan få lite hjälp om hon provar på det sättet.

Hade en som ibland var lätt bland svår. Det hände att hon fick stanna ute. Nästa dag kunde hon inte komma in fort nog. En dag fick jag nog när hon pep iväg och drog med sig hela högen av hästar som nnu inte kommit in. Fram åkte långpisken och sedan löslongerade jag henne genom hagen. Till slut stog hon i ett hörn och bara bad om att bli hämtad. Hade inge problem efter det.

Nuvarande hästar i hagen står nästan på varandra (och oss människor) och hojtar "mig först. mig först. mig först!" (en av dessa är son till den jag llöslongerade.)

det är nog bra att jobba med ledarskapsövningar och få ett vettigt ledarskap på hästen. allt som har med förtroendeövningar och ledarkapsövningar är bra, NH.

Men hon vill ju ha råd och hjälp, vi som "bara" har en häst ju faktiskt lägga ner massor av tid på den för att sedan få mycket glädje tillbaka. och vill någon ha hjälp så vill iallafall jag hjälpa till med de erfaren heter som jag har och lyckats med.

Så du låter hästarna stå ute utan ligg hall i smällkallla vintern bara för att du inte vill "Stå" i hagen och vinna hästens förtroende.

De NH tränare som jag haft att göra med säga iallafall de att hästen inte ska vinna! men dom kanske har fel, vad vet jag :)
För mig fungerade de och lundborg sätt är ju liknande, så jag tror att salladfinger kan få lite hjälp om hon provar på det sättet.

Hästens förtroende vinner man inte i hagen när den inte vill komma fram till en när det är dags att ta in den. Det vinner man genom att arbeta och umgås med hästen innan det är dags för den konflikt som för många uppstår vid in- och utsläpp. Som skrivet i andra svar så vinner man förtroende och skapar kontakt genom att vara med hästen och göra vanliga vardagliga saker inte genom att försöka fånga in den under att antal timmar.

Mina hästar kommer till mig när jag kallar på dem och det spelar ingen roll om det är gamla, unga, ston eller hingstar Jag kan överlag hantera alla hästarna lösa, just för att vi har förtroende för varandra. De vet att de hanteras konsekvent och kommer man inte till grinden när matte kallar så kommer man inte heller in eller ut genom den.
Kan ju säga att det hade inte varit ett acceptabelt sätt för hästen att börja leka och busa vid insläpp. För det gör man helt enkelt inte med sin ledare som flock om inte denne har inbjudit till det. Jag är ledare för mina hästar alltså leker vi inte heller om inte jag vill det.

Så genom att springa och jaga hästen i hagen var gång den ska in, muta den med mat och låta den hålla på i timmar så kan möjligen prata om hästen "vinner" även om jag inte vill använda det uttrycket, för det sker helt på hästens villkor och den hästen anser inte att människorna i dess omgivning är några ledare. Den anser sig själv stå överst och kommer när den vill.

en artikel om problemet finns senaste ridsport..minns dock inte vad det stod..:confused:

Det är en utförlig artikel med Ronny Åman som handlar om att det i princip uteslutande är ett ledarskapsproblem att inte få in hästen från hagen. M.a.o finns det mycket att jobba med för att komma tillrätta med problemet, och det är viktigt att man förstår orsaken.

Masse har helt rätt i det h*n skrivit.

Tills du har löst problemet så ha hästen i en så pass liten hage att du får tag i den utan problem.

Oftast är problem med hästar som ej vill låta sig fångas i hagen ett symptom på att man har problem överhuvudtaget och inte ett enskilt problem i sig. Dvs de som har problem med att hämta sin häst i hagen har oftast även problem i den vanliga hanteringen också (även om de själva väldigt sällan vill/kan inse det).

Så för att slippa en massa problem och låta hästen belöna sig själv så har du hästen i en så pass liten hage att du kan få tag i den utan problem.

Visst finns det tillfällen när mina egna hästar inte heller kommer med en gång eller springer undan. Det kan vara tex precis när man släppt dom i sommarhagen första gången (mycket spring i benen). Eller om de har kommit lösa (då skall man självklart springa runt lite på egen hov innan man kommer till matte). Men i alla de situationerna så tar det ändå max 10-15 minuter innan jag bara kan gå fram och ta tag i hästens grimma eller att den kommer fram till mig själv.

Så börja med enkla saker tex flytta hästen i paddocken, stå stilla utan att vara uppbunden, backa på kommando, hästen skall följa dig utan grimma och grimmskaft i paddocken, lära den att komma till dig på ordet kom osv. När dessa saker fungerar så kommer säkert även "infångandet" i hagen att fungera också.

Mvh

Tora

Till alla:

Till att börja med ska jag kanske säga att jag har spenderat OTALIGA timmar med denna häst i hagen, gått och plockat hö, pratat stjärntecken, kontrollerat staketet, men hon är helt obrydd i mig. För henne är det ungefär som "åh vad skönt att jag inte behöver bry mig" så traskar hon iväg och roar sig med annat.

Jag har ingen aning om vad hon varit med om innan mig, det enda jag vet är att hennes förra ägare hade så mycket problem med detta att hon ofta fick sova ute, just för att de inte orkade lägga ned energi.
Sen är hon inte heller konstant på detta humör, bara sisådär fem-sex dagar i veckan hela vintern;).

Hon vet att jag är högre i rang. Går aldrig ur boxen om det är öppet, står alltid lös på gången, alltid långt grimmskaft och jag behöver aldrig så mycket som peta på henne för att be henne göra något. Men just att hon ska följa mig, det verkar inte alls finnas där.

När jag sitter på henne eller har henne i rep har hon full respekt för mig och det är så löjligt självklart att hon iallafall ska försöka följa dit jag går eller pekar, men så fort hon är i hagen är det som om någon "tryckt av strömmen".

Hon är nog väldigt "extrovert", pigg och alert och energisk, men trots detta så, det värsta man kan göra om man vill ha tag i henne är att köra iväg henne eller på något sätt visa ledarstodominansen mot henne, då säger hon Fine, jag klarar mig själv, och går.

Har diskuterat mycket med folk i stallet som märkt att hon beter sig ofogat ibland, det enda vi kommit fram till är att något inte är som det brukar. Hästen är väldigt speciell i överlag, hon väljer sina människor, läser av sinnesstämmningar nåt så oerhört, väldigt avståndstagande om det är någonting annorlunda (får hon välja är hon helst inte nyfiken alls) kastar hemskt mycket i humöret, och är rent utav otrevlig mot andra hästar.
Förra vintern hade hon hagkompis, inte detta år, men det gör ingen skillnad.

Jag har med mig i bagaget att hon inte blev schysst behandlad i vårat gamla stall, där personalen vevade grimskaft och skrek och gormade på henne när hon blev nervös till och från hagen, men jag tycker att hon borde ha släppt sånt gammalt, efter två år med samma snälla människor runt omkring.

Till alla:

Till att börja med ska jag kanske säga att jag har spenderat OTALIGA timmar med denna häst i hagen, gått och plockat hö, pratat stjärntecken, kontrollerat staketet, men hon är helt obrydd i mig. För henne är det ungefär som "åh vad skönt att jag inte behöver bry mig" så traskar hon iväg och roar sig med annat.

Jag har ingen aning om vad hon varit med om innan mig, det enda jag vet är att hennes förra ägare hade så mycket problem med detta att hon ofta fick sova ute, just för att de inte orkade lägga ned energi.
Sen är hon inte heller konstant på detta humör, bara sisådär fem-sex dagar i veckan hela vintern;).

Hon vet att jag är högre i rang. Går aldrig ur boxen om det är öppet, står alltid lös på gången, alltid långt grimmskaft och jag behöver aldrig så mycket som peta på henne för att be henne göra något. Men just att hon ska följa mig, det verkar inte alls finnas där.

När jag sitter på henne eller har henne i rep har hon full respekt för mig och det är så löjligt självklart att hon iallafall ska försöka följa dit jag går eller pekar, men så fort hon är i hagen är det som om någon "tryckt av strömmen".

Hon är nog väldigt "extrovert", pigg och alert och energisk, men trots detta så, det värsta man kan göra om man vill ha tag i henne är att köra iväg henne eller på något sätt visa ledarstodominansen mot henne, då säger hon Fine, jag klarar mig själv, och går.

Har diskuterat mycket med folk i stallet som märkt att hon beter sig ofogat ibland, det enda vi kommit fram till är att något inte är som det brukar. Hästen är väldigt speciell i överlag, hon väljer sina människor, läser av sinnesstämmningar nåt så oerhört, väldigt avståndstagande om det är någonting annorlunda (får hon välja är hon helst inte nyfiken alls) kastar hemskt mycket i humöret, och är rent utav otrevlig mot andra hästar.
Förra vintern hade hon hagkompis, inte detta år, men det gör ingen skillnad.

Jag har med mig i bagaget att hon inte blev schysst behandlad i vårat gamla stall, där personalen vevade grimskaft och skrek och gormade på henne när hon blev nervös till och från hagen, men jag tycker att hon borde ha släppt sånt gammalt, efter två år med samma snälla människor runt omkring.
En fråga:Varför har hon ingen hagkompis?? Hur som helst så tycker din häst att hon har en anledning till att inte komma,rannsaka dig själv och fundera vad som händer och vad ni gör när du tagit in henne.Ligger sadeln bra, tycker hon om eran ridning etc etc. Förra året fick jag hem en häst som ej ville bli fångad, det tog några veckor att få hennes förtroende. Hon hade inte haft så kul heller förut med väldigt mycket krav på sig lättstressad mm. jag gick efter henne, när hon stannade gick jag bort, och så höll vi på tills jag fick klia henne på manken.Hade alltid med grimma el rep.Tog på grimma tog av den gick iväg.När hon väl bestämt sig för att jag var en trygg och vänlig person man kan lita på var det aldrig mer problem med att hämta henne i hagen. Men hon kan fortfarande få flashbacks i ridningen när jag ber henne om något hon inte förstår på en gång skakar hon och svettas som en gris.Förväntar sig att få en kraftig reprimand för nåt hon ej förstod. Nu halkade jag nog in på nytt ämne..Sorry.Lycka till med din häst

börja om från början? jag är urkass på nh och allt vad det nu kan heta men är ändå ledare över min dominanta (hingstiga) valack, utan en massa krusiduller. Han kommer när jag visslar på honom, som skjuten ur en kanon, han följer mig överallt. Han står inte blickstill på gången men det kräver jag inte heller. Men minsta "mes" jag visar så tar han över direkt. Jag måste hantera honom med pondus men det faller mig naturligt hahaha ;) så det funkar kanon.

Mycket kan handla om attityd. Om din häst är känslig så SJÄLVKLART känner hon att du "Mår dåligt" när du ska hämta henne i hagen.

Jag har haft en häst som ingenting fungerade på..Ville han inte in, så kom han inte in.
Det spelade ingen roll om han blev ensam kvar i ösregn och åska utan mat och vatten, ville ha inte in så var han ute....:crazy:
Jag vet inte hur många träningar jag missade pga att jag inte fick in hästen från hagen....
ett tag blev jag desperat..då fick han gå i en hage som var 4x8meter..och hästen gick inte att få tag på :devil:
Den hästen rymde även ur boxen och sprang ner i stoooooooora beteshagen - och där blev han kvar i två månader utan att vi fick tag på honom :crazy:
Jag provade verkligen allt med denna häst, lämna honom ute, vänta ut, jaga, locka med mat, tanken på att gå en "kasta lasso kurs" var väldigt lockande.... osv osv osv

Lösningen då då :
en stakettråd fastknuten i en staketstolpe (inte ström i tråden alltså..) såpass lång att tråden nådde tvärs över hela hagen.
Jag tog tag i änden på tråden, o stängde in hästen i ett hörn av hagen, tillslut blev avstängningen så liten att hästen inte kunde vända bort från mej och jag fick tag i honom.
Tillslut behövde jag bara hålla i tråden och gå mot hästen så fick jag tag på honom..
Hagkompisarna lärde sej väldigt snabbt att gå på rätt sida om stakettråden jag höll i..det gick fem hästar i hagen då inkl min..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka