Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

Sv: Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

Hennes gamla ägare använde den metoden att om hästen inte ville komma in så fick hon stå kvar ute, och jag upplevde ingenting positivt med det, bara en mer stressad och upprörd häst som gick omkring i hagen dagen efter, efter att ha sovit ute hela natten ensam hade hon alla sinnen på helspänn, och minsta lilla felsteg så var det kört. Så det är ingen metod jag har tänkt ta upp. Tyvärr. Hade hon varit någon annan än den jag känner, då hade jag inte tvekat.

Faktiskt så har jag börjat ta hennes box ifrån henne när hon är inne, att hon ska flytta för mig, inte jag som ska gå runt henne. T.ex Mockar medans hon står i boxen, ignorerar att hon protesterar när man tar fast henne istället för att locka ut henne osv. Och jag kan likaväl vara helt ute och cykla, men igår stod hon längst ned i hagen vilket brukar betyda = Inte en chans, men jag ignorerade att hon skärmade av sig och hotade med att gå, och klev bara rakt på, hade ingen mutning eller nånting, jag tror hon mest blev chockad av mitt beteénde och jag har bara mig själv att skylla att vi hamnat där vi hamnat.

Det är hellt enkelt så att din häst respekterar dig inte fullt ut. Ni har ledarskap i stallet, under ledning och ridning verkar det som. Jag har jobbat mycket och jobbar fortfarande med hästar som har problem med sina männsikor, om man ska vända på det hehe.

Jag har fått lära mig av duktiga männsikor som Klaus Ferdinad Hempfling, varav jag ska snart ut och resa lite bland annat blir det nog till Monty Roberts. Många bra filmer från dessa finns på youtube. Men det äkta läran har jag funnit hos hästarna. De är dom som vet svaret. Dom förstår bara ett visst språk, det är vårt andsvar att lära oss det.

I det här fallet så har tränat en häst som varit svår att ta i hagen. Jag förstår att du tycker att det känns fruktansvärt frustrerande när din häst bara ignorerar dig och låstas göra något annat. Men träng bort den känslan när du väl står där och ska hämta din häst. Obs. Du känner säker din häst men ge dig aldrig in på något ledarskap om du känner dig osäker eller är arg. Det slutar inte bra då, hästen känner av precis hur läget ligger till och dom dras ifrån sådan energi. Eller i annat fall så kan de bli aggressiva om man försöker dominera dem.

Så det är mycket viktigt vilken stämning du är i. Det har jag lärt mig av mina misstag. Det verkar inte som din häst är arg utan en trevlig och snäll häst egentligen så som jag kan se det. Hästar är lata djur och föredrar det den enklaste vägen, bara om man kan visa dom det med rätt metoder. Många männsikor gör saker omedvetet.

Med den hästen jag jobbade med, så var jag snabb och visa mitt ogillande när den igonerade mig. Tyvärr så var detta en stor hage och det är bäst att börja med en liten. Men hästen tittade på mig när jag kom och sedan började den gå bortått och beta lugnt. Det är i detta läget som man inte får bli frustrerad, då har du redan förlorat. Var hellt neutral, koncentrera dig på hästen och behåll ditt lugn. När jag närmade mig och märkte att hästen började röra sig bort från mig så fortsatte jag och gå mot hästen. Den sprang iväg och flocken följde efter. Jag joggade efter med koncentrationen på hästen så länge jag såg den. Till slut så stannar dem och jag fortsättetr att gå mot hästen. Om man hade gett upp när hästen sprng iväg och går in för att hämta havrehinken så kan man bara säga looser! Hästen får en positiv upplevelse för att den sprang iväg. Du försvann ju. Jippie.

Händer detta så kommer det ta ännu längre tid nästa gång. Om du har en unghäst så kan de behöva mer tid för att de har oftast överskotts energi som de behöver göra av med. Jag fortsatte att springa med målet mot häsen jag höll på med. Den får inte slippa mig så länge den flyr från mig. När man jagat den länge nog och hästen väljer att stanna så stannar du också. Precis när hästen stannar. Den måste ha din uppmärksamhet och inte vara flera "kilometer bort" utan den ska stanna för att den testar något annant. Som sagt hästar väljer alltid det bekväma i första hand.

Det tänker att det inte funkar att springa så jag provar att stanna. Har man jagat runt på hästen länge och den till slut stannar inom "lagom avstånd". Beröm hästen extra noga genom att efter du har stannat när hästan stannade så backa ett par steg och bli passiv. Det är hög dominans att jaga en annan häst och om hästen gör som du vill. Stannar. Då får du inte ta ett steg närmare i detta läget utan bli passiv och kolla på något träd enner ett grästrå, vänd dig bort från hästen för att belöna den.

Sen får du inte glömma att kolla lite i ögonvrån, (börjar hästen springa igen eller börjar den beta, eller väljer den att komma?) Jag tror inte att hästen vill komma efter första gången som man drivit den men efter ett par gånger kommer den att stanna snabbare och snabbare om den får belöning för det.
Om häsen väljer att springa så är det bara fortsätta jagandet tills den stannar osv... väljer hästen att beta, så får du bli en dominant häst igen och böja driva. Jag hade tur när jag jobbade med denna hästen. Jag tog över flocken och visade att jag ville att de höll sig bakom mig. Alltså inte sprang efter den hästen jag drev på.

Jag blir en stark flockledare för de ser när jag driver på en häst och får ett begärt beteende. Hästen som jag jagar började nu hålla sig omkrig flocken med den får inte komma in (jag besämmer och den får bara komma när den är undergiven) och om den lyckades komma in i flocken så driver jag ut den fort igen. Det blev hellt plötsligt ombytta roller, hästen som jag jagade innan vill komma till mig för det är jag som har flocken nu. Den stannade en bit ifrån och accepterade att det var jag som bestämde. När den var undergiven så bjöd jag in den om den var fokuserad åt mitt håll.

Vissa hästar kan välja att springa iväg och strunta i att man har tagit över flocken, men de inser ganska snart att de kan itne klara sig på egen hand. Hästar bör vara i en flock för att överleva. Om jag går iväg åt andra hållet så kan hästen inte låta bli att sätta efter. Då får jag se till att hästen inte kommer in i flocken. Hästen får stanna en bit ifrån, tills den blir undergiven då får den komma in i flocken. På mn signal. Denna hästen fick ett stort förtroende för mig jag kunde gå fram till den utan problem. Sen lämnade jag flocken och lät den beta i ro igen. Jag hade uppnått det jag ville för dagen.

Men det är mycket viktigt att inte glömma bort att ta över en flock kan vara mycket farligt om man sänder ut fel signaler och är osäker eller arg. Då kommer man aldrig att lyckas.

Det kan bli så att nästa dag igonerar hästen dig och springer iväg igen. Upprepa då samma metod och det går fortare och fortare för varje gång till slut blir det som en lek att hämta hästen i hagen. Nu behöver jag bara ge den signalen att hästen ska komma om den funderar på att gå iväg eller tänka på något annat. Då komemr den till mig och den gör det med glädje.

Allt det här som jag beskriver har skett väldigt snabbt till skillnad från hur lång beskrivningen är. Du har försökt mycket med din häst dels lockat med godis. Då kan detta arbetet (om det nu överhuvudtaget skulle passa din häst) ta mycket längre tid. Ha tålamod det är bra med en mindre hage i början. Men jag måste rekomendera dig trots ditt stora tålamod med hästen, ( jag är mycket imponerad ) så ber jag dig ändå att kontakta en duktig tränare. Välj en tränare med omsorg som förstår hästarna och som du vet är bra. Någon som parelli, Hempfling eller någon annan liknande som jobbar med NaturalHorsemanship.

Jag önskar dig lycka till och hoppas att du aldrig ger upp. ( om man vill kan man bara skita i hästen och lämna den ute om du inte orkar lägga ner tid. Men då får du aldrig det förtroendet för hästen som är så viktigt. Du måste visa dig värdig ledarskapet även i hagen, när hästen är fri. Det verkar som den baar lyssnar på dig i fångenskap, ledning, ridning, stallet. Men det är trots en bra grund du har.) Ett stort lycka till // Rebeccah sigillum millitum xist Nh-Clinics Sweden

Jaa, jag känner igen detta.
1, ta upp någon så du kan vara 100% säker att hon inte har ont.
2, om det visar sig att det inte finns något fel på henne är det bara att börja med en SUPER övning. Gå ut i hagen, stå på ett o samma ställe, jaga bort henne då hon närmar sig, fortsätt så. Till slut stannar hon, om hon möter din blick och inte vänder bort huvudet, gå fram.

KOM IHÅG att en häst märker på låångt håll vilket humör du är på, tänk positivt annars kommer det aldrig gå..
Läs Sven Forsströms bok, han ger super tips om detta..

Mvh

Jag måste också tillägga på mitt tidigare svar att det var lite tips för hur du kan gå till väga. Att lära sig att läsa av hästarna och anpassa sitt eget språk i förhållande till deras tar lång tid. I stort sett kan man aldrig bli fulllärd. För varje häst jag träffar lär jag mig något nytt.

Det jag beskrev var mest grunderna för hur du kan gå tillväga. Men det är så mycket annat som spelar in. Man måste ha en exakt timing för hur och när ska jag göra vad. Man måste ta in olika positioner genemot hästen om man driver på den och dessutom få en position där man kan vända på hästen ( en vändning är när hästen sätter in bakbenen djupt under sig och de kan till och med tvärstanna och vända från full galopp. Jag tränar många hästar på det viset. Men det sker bara om man själv gör så med kroppen. För det är nämligen ett kroppspråk som den starka ledarhästen gör genemot sina artfränder som är lägre i rang.) Detta språket sitter så djupt rotad i hästarna och det är en överlevnads instinkt. Signalen kan betyda att det är en fara i närheten. Eller om en häst som är högre i rang vänder på den som är lägre så känner den lägre att den hästen kan styra den/dominera den. Samma uppfattning får de av en männsika som kan härma de starka ledarhästarna.

Jag vill bara göra dig uppmärksam på att det är inte bara att köra på och hoppas på det bästa. Utan man bör ha en viss kunskap för att få bästa resultat och undvika olyckor.

Hoppas att det gav dig några bra tips i alla fall.

// Rebecca SMX NH-clinics

Senast ändrad av en moderator:

Med risk för lite trådkapning.... förlåt

Men jag har det motsatta "problemet", problem och probelm egentligen kanske...

När jag går ut i hagen kommer min madame i full galopp och tvärnitar vid grinden, skulle jag sen gå om bara så ett par meter så nästan dansar hon runt mig.
Vi har tex stängselaggregatet tvärs över hagen och ska man gå dit och stänga strömmen när hon är i hagen så springer hon runt en hela tiden. Likadant om jag ska ta med mig shettisen samtidigt.
Hur får man henne att lugna ner sig med detta?

Min förra häst däremot kom till grinden och jag satte fast grimskaftet och la det över halsen sen väntade han där på mig till jag hämtat den lilla.

Återigen *suckar*
så är en muta ngt som man ger innan en specifik uppgift- vilket hästen inte kan förstå- däremot människan.
Belöning-är när den har gjort rätt- positiv betingning!!!!! Som alla djur o även människan blir glad över- veckopeng, studiebidrag eller lön- för mödan.

Att jaga runt hästarna o tro att man på så sätt blir ledare är- bläää:confused:
BYGG istället upp så att hästen får förtroende för människan- att den är en trevlig o rättvis människa som den vill vara hos. En god ledare - Ingen mobbare.
Rebecca!
Reklam är ej tillåtet!

Senast ändrad:

Återigen *suckar*
så är en muta ngt som man ger innan en specifik uppgift- vilket hästen inte kan förstå- däremot människan.
Belöning-är när den har gjort rätt- positiv betingning!!!!! Som alla djur o även människan blir glad över- veckopeng, studiebidrag eller lön- för mödan.

Att jaga runt hästarna o tro att man på så sätt blir ledare är- bläää:confused:
BYGG istället upp så att hästen får förtroende för människan- att den är en trevlig o rättvis människa som den vill vara hos. En god ledare - Ingen mobbare.
Rebecca!
Reklam är ej tillåtet!

Hästen springer undan, matte blir arg.... När sen hästen väl kommer fram kan man inte straffa den för att den sprang undan först.
Det ska vara KUL att komma fram och träffa sin matte.

och en häst tänker inte att " jag får godis fast jag inte kom fram förut" utan en häst tänker vad som händer NU

det du skriver om att JAGA omkring hästarna. Om du betraktar en hästflock så ser du snart vem som är ledare i hagen. Ja, det är den som "jagar"undan.

ledaren är ingen mobbare, utan den leder bara sin flock.
det är ju inte så att man bara jagar och jagar, utan man driver iväg den och talar om för hästen att "jag vill att du går iväg"

och sen ber man hästen att komma... "Nu får du komma till mig"

Hennes gamla ägare använde den metoden att om hästen inte ville komma in så fick hon stå kvar ute, och jag upplevde ingenting positivt med det, bara en mer stressad och upprörd häst som gick omkring i hagen dagen efter, efter att ha sovit ute hela natten ensam hade hon alla sinnen på helspänn, och minsta lilla felsteg så var det kört. Så det är ingen metod jag har tänkt ta upp. Tyvärr. Hade hon varit någon annan än den jag känner, då hade jag inte tvekat.

.

jag ser inte heller nått positivt med att låta hästen vara ute hela natten bara för att man inte orkar ta itu med problemet :confused:

Håller inte alls med om att ledaren är den som jagar, utan den som försöker att klättra i rang- en häst med dålig självkänsla o som själv har råkat ut för samma.
Ledaren tar bara till sånt- när det är befogat.

Sådär var stoet jag hade också.
Vid brunst och när det var kallt ute.
Extra energi och busighet pga kylan och allmänt märrig vid brunst.

Vet inte hur stor hade du har men jag gick efter henne tills hon tröttnade.
Vi hade en stor hage som lätt delades av så jag stängde in henne i den del hon tillfälligt var i

Det enda jag kan komma och tänka på skulle vara att eftersom hon varit så liten, skärrad, slagrädd och nervös förut så har jag "givit" henne hagen och boxen, och liksom sagt att "det här är dina platser, ingen annans" och hon har handlat därefter. Antagligen fel av mig, men jag har alltid frågat innan jag klivit in i boxen, samma att jag har gått in i hagen, ställt mig vid grinden och frågat om hon tycker det är ok innan jag gått fram till henne.
Det här är ju roten till dina problem. En ledare frågar aldrig om den får komma in, den går bara in. Du har visat hästen att du inte är ledaren i hagen, och här har du resultatet. Du måste vara hästens ledare överallt, annars fungerar det inte.

Det här är ju roten till dina problem. En ledare frågar aldrig om den får komma in, den går bara in. Du har visat hästen att du inte är ledaren i hagen, och här har du resultatet. Du måste vara hästens ledare överallt, annars fungerar det inte.

fast ledarskap bygger oxå på ömsesidig respekt ;)

Min ledarhäst jagar på sin höjd bort den andra 1 m eller så. Inte jagar runt runt.
Så gjorde en häst med min- en som inte hade fått lära sig hur en flock fungerar- stog mitt inne i Sthlm City. En mobbare som själv blivit mobbad- ett psykfall.:eek:
Tänk vad sunda hästar måste bli förvirrade o då kommer frågandes- Vad i hela friden har jag gjort för ont:confused::confused: Man ser verkligen det på blicken.
Ser oxå att det måste upprepas hela tiden för att förtroendet inte finns där.

Hingstar kan göra så för att försvara sina ston- men bara mot potentiella bråkmakare eller unghingstar som börjar bli könsmogna o måste lämna flocken.

*Blev lite kluddrigt när jag redigerade o la in mer- vartefter*

Senast ändrad:

kl. Har inte orkat läsa alla långa inlägg så kan hända att någon skrivit detta tidigare.

Jag går inte bara in i hagen när jag ska hämta in hästarna. Jag är ofta där och bara "går", ibland har jag lite äpplen, morötter och liknande med mig. Alla hästar jag träffat på har blivit väldigt nyfikna på vad jag håller på med och kommer fram.. Jag klappar, pratar med dom och går innan dom hinner gå. Har träffat på folk som anser att man ska köra iväg en häst som är svår att fånga när man pratar med dom andra hästarna i hagen, men jag kan verkligen inte förstå vad meningen med det är och har heller aldrig sett att det hjälpt..

Jag undrar om du såg mitt andra svar nedan? Anledningen var att jag skulle förklara där. Men det är inte så lätt att förklara om man inte kan mötas i verkligheten. Jag har varit med många hästexpertar, så som hempfling och många fler. Jag ville bara ge ett tips till den som frågade. Det är bra att det finns folk som reaggerar men då måste man veta precis hur den männsikan gör och förklara. Om du har ett gott exempel på vad man ska göra med en häst som springer iväg till andra sidan hagen och ignorerar en totalt och vänder om till andra änden när man kommer fram så kan du gärna förklara hur det ska gå till.

Detta var inte min häst från början och först bör man skapa ett förtroende, men hästen var omöjlig att få tag på i hagen och man måste anpassa metoder efter häst och männsika. Jag var tvungen att gå efter (om jag hade stannat kommer hästen bara ignoera och tycker det är skönt att jag ger upp) Det funkar inte att bara jaga bort hästen om hela flocken följer efter, för då springer de bara till andra änden och man kan ju stå där och vänta på att hästarna ska komma tillbaka om man tycker att det känns bra. Men det kommer aldrig att ske. Hästarna har från början sett människan i sig som ett föremål som man ska fly ifrån.

Därför måste jag vända på problemet och ta flocken som gärna stannar hos mig och respekterade mig redan från början. Men den andra hästen måste ut från flocken, den har inte gjort som ledaren sa. I naturen jagas den lägre hästen bort från flocken om den trotsar ledaren(vilket var nu i brist på respekt för männsikor, och jag mpste hadnla som en öedare gör). Då står man kvar dominant och väntar tills den hästen ger sig. Hästarna ger sig oftast ganska snart och jag bjuder in hästen till flocken. Först möter hästen mig med en ömesidig kontakt och sen kan vi gå in i flocken. Beta och ha det bra. Hästarna har nu ögonen på mig, hela tiden. Hästen som jag jobbat med håller sig vid min sida och vill knappt gå därifrån, en förvandling har skett. Vi har gjort umgänget till männsikan positivt och jag har blivit en viktig individ för flockens överlevnad.

Om man tror att detta är mobbning så har man hellt enkelt förmänskligat hästarna. Det finns inte mobbning i hästarnas värld även om man kan tro det. Hästarna har en rangordning som de måste ha för att överleva. Den hästen som är högst dricker först, äter först och bestämmer när det är dags att äta och vila. Den lägre hästen får vänta, den får dricka sist, äta sist om det är begränsat med mat osv. Det är så det funkar i hästens värld. Dock är det väldigt svårt att förklara med text. Man måste se det för att förstå det.
Hästarnas språk är komplicerat och det tar tid att förstå det. Man kan väll i stort sett aldrig bli fullärd. Det jag vill säga är att detta är bara en beskrivning för en metod. Hästen har aldrig varit mobbad. Den vet av naturen att när den ger ledarskapet (detta var dessutom en hög, ädel, och dominant ledarhäst som jag höll på med, det kan behövas speciella metoder för dem)
Det språket jag gav ut genemot hästarna är ganska obeskrivligt och det är något som var och en måste lära sig.

Om du/ni har några bättre förslag så är jag tacksam av att höra det..

// Mvh Rebecca SMX Nh-clinics, sweden

Du har inget vidare begrepp om hästpsykologi!

Du menar att hästen trotsar dig- gee man:mad:

Den känner inte dig o du vet inte vilken erfarenhet den har haft av tidigare människor.

I fall där hästen gör som du beskriver litar den inte på dig!

då får man ta ut de andra hästarna o vänta ut den- tills den kommer självmant.
SEN- bygger man upp ett förtroende MED hästen. Umgås, läser av den, går ut med den o kanske rider om DET inte varit problem förr.
Man kan sätta sig o läsa en bok- i boxen eller i hagen.
Den visar klart att den föredrar sina 4-fota vänner- inte människan- rovdjuret- som du oxå realiserar.

*Om du inte slutar att göra reklam för dig blir det rapport till moderatorn.*

bra sagt.

känner oxå mångå gånger att diskussioner som denna tar psykologin väldigt stort, att hästar skulle ha väldigt utvecklad "tankekraft" i det oskedda, altså framtiden. även att de kan skilja på gott/ont. och att de vill jävlas/vara elaka pg.a nånting.

dock kan deras enkla psykologi var betydligt svårare att fatta än vårt väldigt utvecklade tänkande

Din häst försöker få dig på gott humör. Du blir glad av att hon lattjar, eller hur? Du måste dock berätta för henne att "nu räcker det, kom så går vi in". Tala till henne och säg vad som ska hända, t ex "kom nu tjejen, vi ska gå in och äta kvällsmat nu" eller "kom nu, vi kan väl rida en sväng?" Din häst är klok. Du gör inget fel och din häst är absolut inte knäpp. Hon tycker det är kul när du skrattar och är på gott humör, därför hon gör så.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka