Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Återigen *suckar*
så är en muta ngt som man ger innan en specifik uppgift- vilket hästen inte kan förstå- däremot människan.
Belöning-är när den har gjort rätt- positiv betingning!!!!! Som alla djur o även människan blir glad över- veckopeng, studiebidrag eller lön- för mödan.
Att jaga runt hästarna o tro att man på så sätt blir ledare är- bläää
BYGG istället upp så att hästen får förtroende för människan- att den är en trevlig o rättvis människa som den vill vara hos. En god ledare - Ingen mobbare.
Rebecca!
Reklam är ej tillåtet!
Hennes gamla ägare använde den metoden att om hästen inte ville komma in så fick hon stå kvar ute, och jag upplevde ingenting positivt med det, bara en mer stressad och upprörd häst som gick omkring i hagen dagen efter, efter att ha sovit ute hela natten ensam hade hon alla sinnen på helspänn, och minsta lilla felsteg så var det kört. Så det är ingen metod jag har tänkt ta upp. Tyvärr. Hade hon varit någon annan än den jag känner, då hade jag inte tvekat.
.
Det här är ju roten till dina problem. En ledare frågar aldrig om den får komma in, den går bara in. Du har visat hästen att du inte är ledaren i hagen, och här har du resultatet. Du måste vara hästens ledare överallt, annars fungerar det inte.Det enda jag kan komma och tänka på skulle vara att eftersom hon varit så liten, skärrad, slagrädd och nervös förut så har jag "givit" henne hagen och boxen, och liksom sagt att "det här är dina platser, ingen annans" och hon har handlat därefter. Antagligen fel av mig, men jag har alltid frågat innan jag klivit in i boxen, samma att jag har gått in i hagen, ställt mig vid grinden och frågat om hon tycker det är ok innan jag gått fram till henne.
Det här är ju roten till dina problem. En ledare frågar aldrig om den får komma in, den går bara in. Du har visat hästen att du inte är ledaren i hagen, och här har du resultatet. Du måste vara hästens ledare överallt, annars fungerar det inte.