Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

Sv: Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

Du har inte hört talas om- hästminne.:angel:

Det är därför som det är så viktigt att i synnerhet unga hästar handhas rätt.

Anni- är likadan:banana:

kl

Det man ska fråga sig är.
HUR är jag som människa när jag ska hämta in min häst?

är jag stressad? Det känner hästen och tycker det är obehagligt att komma fram.

är jag arg för att hästen inte kommer? Självklart kommer den inte om du är arg.

är det ROLIGT för hästen att komma? eller är det alltid samma sak som väntar?

Just:bow:
Hästar vet inte om adrenalinet som människan utsöndrar vid stress, nervositet mm beror på ilska. De snappar upp doften på håll.

Till alla:

Till att börja med ska jag kanske säga att jag har spenderat OTALIGA timmar med denna häst i hagen, gått och plockat hö, pratat stjärntecken, kontrollerat staketet, men hon är helt obrydd i mig. För henne är det ungefär som "åh vad skönt att jag inte behöver bry mig" så traskar hon iväg och roar sig med annat.

Hon vet att jag är högre i rang. Går aldrig ur boxen om det är öppet, står alltid lös på gången, alltid långt grimmskaft och jag behöver aldrig så mycket som peta på henne för att be henne göra något. Men just att hon ska följa mig, det verkar inte alls finnas där.

När jag sitter på henne eller har henne i rep har hon full respekt för mig och det är så löjligt självklart att hon iallafall ska försöka följa dit jag går eller pekar, men så fort hon är i hagen är det som om någon "tryckt av strömmen".

Fast det där låter inte i mina öron som om hon ser dig som mer ranghög. Snarare låter det som om hon vet mycket väl i vilka situationer hon kommer undan och inte.

Mvh

Tora

Just:bow:
Hästar vet inte om adrenalinet som människan utsöndrar vid stress, nervositet mm beror på ilska. De snappar upp doften på håll.

japp, exakt ;)

djur har bättre sinnen för sånt än oss

Bestäm dig för en metod och håll fast vid den. Gör du olika saker så ser säkert hästen det mer som en lek - speciellt om du inte är någon starkt ledare för hästen..

Jag ser flera fel som du gjorde i den situationen du beskriver i första inlägget:
1. Du stod kvar och tittade på hästen.
Jag skulle hellre sett att du "obemärkt" gick efter hästen. Dvs inte rakt mot som att 'nu ska jag fånga dig' utan som att det vore en slump att du skulle gå just ditåt. Utan att titta på hästen, och gå i små serpentiner ungefär.
2. Du gick därifrån och hämtade dessutom en belöning till hästen.
Jag skulle personligen inte ha gått därifrån, och verkkligen inte för att hämta något som visar att hästen gjort något positivt.
3. Du gav upp.

Det enda som verkligen fungerar på Min svårfångade är att se till att läsa av henne till 100%.
Gör man inte det så kan man inte fånga henne helt enkelt.
Det gäller att följa minsta rörelse hon gör, ser man att hon är påväg mot höger så gäller det för mig att gå till höger innan hon börjar gå ditåt. Jag "motar" henne hela tiden skulle man kunna säga. Hinner hon springa iväg så följer jag helt enkelt efter.
Inte jagar, utan fortsätter mota henne.
Det viktigaste är att vara lugn. Börjar man springa så är man ju en jägare, eller lekkamrat.

Sen är jag lite emot det där med att muta hästen med något ätbart om det ändå inte fungerar. Kommer hästen direkt - ja då kan det vara helt okej om man nångång har bråttom, men tar det 20 minuter så tycker jag det är dags att ge upp den idén.
De enda som jag vet som har ordentliga problem med intag är de som brukar ha med sig havrehinken.
Däremot ser Jag det som en bra grej att ha godis i fickan och ge hästen så fort den är infångad (om den är mutbar).

Oftast är problem med hästar som ej vill låta sig fångas i hagen ett symptom på att man har problem överhuvudtaget och inte ett enskilt problem i sig. Dvs de som har problem med att hämta sin häst i hagen har oftast även problem i den vanliga hanteringen också (även om de själva väldigt sällan vill/kan inse det).

Jag började tänka efter lite och jag håller faktiskt med dig.
De personer som jag stött på som har haft problem att fånga sina hästar i hagen har haft något problem i den överiga hanteringen!

Min häst var svårfångad i början när jag hade henne. Jag hade inga som helst problem i hanteringen där hon alltid varit underbar, men däremot hade hon inte förtroende för mig i ridningen.

De övriga jag vet om har också någon brist i den dagliga hanteringen och/eller ridningen. Inte nödvändigtvis något så stort som att hästen sparkar dem, men småsaker kan vara minst lika viktiga i sammanhanget.

till alla:

Enda anledningen till att hon går ensam är att hennes hagkompis flyttade efter sommaren, hon fick en ny som flyttade efter nån månad osv. Det känns mest bara onödigt att kasta in nån ny förens stallet är fullt med hästar igen, så vi vet att det blir någon som står ett tag.

Kan mycet väl vara så att jag varit för snäll mot henne och låtit henne komma undan, men det spelar ingen roll hur många timmar jag håller på med diverse Nh-övningar i hagen, vill hon inte så vill hon inte, är hon inte godissugen på det så är det kört.

Jag har fått lära mig från dag ett med damen att aldrig visa stress-ilska-upprymdhet-nervositet osv. Så jag går aldrig ut till henne öht om jag känner något av det.
När hon kommer in finns det alltid hö och vatten, hon har en bomlös sadel som ligger perfekt, Senaste månaden har vi inte gjort något annat än att skrittat ut med sällskap, så ridningen tror jag inte heller på..

Det enda jag kan komma och tänka på skulle vara att eftersom hon varit så liten, skärrad, slagrädd och nervös förut så har jag "givit" henne hagen och boxen, och liksom sagt att "det här är dina platser, ingen annans" och hon har handlat därefter. Antagligen fel av mig, men jag har alltid frågat innan jag klivit in i boxen, samma att jag har gått in i hagen, ställt mig vid grinden och frågat om hon tycker det är ok innan jag gått fram till henne.

Det var något jag faktiskt kom att tänka på idag när jag skulle sadla henne i boxen (brukar inte göra det, hon gillade det inte), och att det varit så undermedvetet att jag inte alls tänkt på det på typ två år..

Jag har följt artighetsregeln att man inte klampar in i någon annans hem utan att först knacka på dörren, men å andra sidan, vem knackar på en stalldörr?

Det skulle egentligen också förklara att hon inte beter sig så på sommaren, dels står hon då med typ 10 andra ston i en bauta-hage, sen har jag aldrig sett det som hennes hage, utan mer som ett ställe hon är på tills jag kommer tillbaka nästa gång.

dels står hon då med typ 10 andra ston i en bauta-hage,

Du har aldrig funderat på om det är DET som gör att hästen går att fånga.
Med 10 andra hästar så känner den sig givetvis tryggare i hagen än om hon är själv, eller med enbart en annan häst som den knappt känner eller som är ranglåg.

I en flock så varnar ju ledaren om det kommer någon fara och din häst märker ju då att ledarstoet är tryggt med att du går in i hagen = du är inte farlig där.

att ts hämtat något gott för att ge hästen är bara bra.
Det ska vara positivt för en häst att komma till matte.

Att hon skulle belönat hästen för att den inte kom fram är inte sant. en häst tänker inte så... Det är bara vi människor som tänker så.

KL

Jag gör som Masse?
Kommer inte hästen så får den sova ute. Basta!
De lär sig förvånadsvärt snabbt att de är säkrast att komma när det kallas på en.

Att min häst på något vis skulle se mig som "farlig" har jag väldigt svårt att tro på. Jag har antagligen försatt mig i denna sits för att jag inte kunnat lämna det förflutna bakom oss och där igenom varit otydlig om vad som gäller vid intag..

Jag tror säkert att det skulle funka, men nu bor man i norrbotten med 15- om nätterna :grin:

Ja, och det är väl ingen fara. Hade hon inte en silagebal i hagen?

Jag gör som Masse och Älgen, passar det inte att komma när det är dags att gå in då får man sova ute- ensam!

Brukar inte ta många gånger innan budskapet gått in och hästen kommer till grinden och ber om att få följa med.

Bäst effekt har det ju förstås om det inte finns en silagebal i hagen, som det är nu går det ju absolut ingen nöd på hästen.

Förresten, känner du dig som en häxa kan du ju alltid lämna henne bara några timmmar och ge henne en chans till lite senare. Passar det inte då heller är det inget att fundera på, lämna skrället ensam!

Knapplån

Jag tycker psykologin bitvis är litet för djuplodande i den här tråden. Hästar är psykologiskt ganska enkla varelser. Därmed inte sagt att problemlösningen alltid är enkel.

En del av hästarna som kommit till oss gm åren har varit svåra/omöjliga att fånga i hagen. Hur det blivit så i de olika enskilda fallen vet jag inte. När de kommit till oss har det varit väl inarbetade vanor. Människa kommer med grimma=jag ska springa undan. Väl inlärt. Hur som helst - eftersom jag inte har lust att lägga timmar på att övertyga hästar och har en grind mot vägen så lär jag dem en ny vana i stället. Jag öppnar box- och stalldörr, boxen är fylld med hö eller något gott. Öppnar haggrinden, går bakom hästen och säger ”Bläsen gå in”. Det tar 3 ggr i gmsnitt. Sen är den nya vanan etablerad.

En av dessa hästar har jag haft i över 20 år. Han lyder min minsta vink i alla lägen, kollar alltid vad jag vill MEN kommer jag med grimma och grimskaft ut till hm i hagen börjar han springa runt. Vanan är såå etablerad. Det är inte en ledarskapsfråga. Han går rakt in i stallet när jag öppnar grinden och säger åt hm.

Hästar skaffar sig lätt vanor men har väldigt svårt att bryta dem. Möjligen beroende på att de är bytesdjur. Livhanken kan ju hänga på att man kommer ihåg precis vad man gjorde när det prasslade när lejonet smög i busken.

Då får man gå vid sidan om den gamla vanan och skapa en ny reflex.
HH

Jag tror säkert att det skulle funka, men nu bor man i norrbotten med 15- om nätterna :grin:

Misstänker du att hästen inte kommer komma och de skulle bli extra kallt så förbered vid utsläppet med (extra?) täcke.
Som jag skrev tidigre. De lär ig otroligt fort och det är meningen att det ska vara otrevligare att stanna ute än att komma in.

Det enda jag kan komma och tänka på skulle vara att eftersom hon varit så liten, skärrad, slagrädd och nervös förut så har jag "givit" henne hagen och boxen, och liksom sagt att "det här är dina platser, ingen annans" och hon har handlat därefter. Antagligen fel av mig, men jag har alltid frågat innan jag klivit in i boxen, samma att jag har gått in i hagen, ställt mig vid grinden och frågat om hon tycker det är ok innan jag gått fram till henne.

Träna inkallning med hästen? Jag brukade ta för van att gå ner till grinden och locka på min häst för att ge en godis, klapp eller kel lite då och då. (Naturligtvis också se till att "arbetet" för hästen var roligt så att den egentligen inte hade någon anledning att undvika det.)
Väldans praktiskt också när hösthagarna är leriga och det är mörkt och kallt ute.

Funkade för mig men jag hade å andra sidan en ganska tacksam häst att jobba med.

Även Masse o Co.:grin:

Sällan brukar de behöva lämnas ngn längre stund innan de vill komma- eller hur? Nej, jag skulle inte lämna den ute- den kommer:bow:
Jag skulle ge den en chans eller två- att kunna ändra sig.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka