Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Till alla:
Till att börja med ska jag kanske säga att jag har spenderat OTALIGA timmar med denna häst i hagen, gått och plockat hö, pratat stjärntecken, kontrollerat staketet, men hon är helt obrydd i mig. För henne är det ungefär som "åh vad skönt att jag inte behöver bry mig" så traskar hon iväg och roar sig med annat.
Hon vet att jag är högre i rang. Går aldrig ur boxen om det är öppet, står alltid lös på gången, alltid långt grimmskaft och jag behöver aldrig så mycket som peta på henne för att be henne göra något. Men just att hon ska följa mig, det verkar inte alls finnas där.
När jag sitter på henne eller har henne i rep har hon full respekt för mig och det är så löjligt självklart att hon iallafall ska försöka följa dit jag går eller pekar, men så fort hon är i hagen är det som om någon "tryckt av strömmen".
Just
Hästar vet inte om adrenalinet som människan utsöndrar vid stress, nervositet mm beror på ilska. De snappar upp doften på håll.
Oftast är problem med hästar som ej vill låta sig fångas i hagen ett symptom på att man har problem överhuvudtaget och inte ett enskilt problem i sig. Dvs de som har problem med att hämta sin häst i hagen har oftast även problem i den vanliga hanteringen också (även om de själva väldigt sällan vill/kan inse det).
dels står hon då med typ 10 andra ston i en bauta-hage,
Jag tror säkert att det skulle funka, men nu bor man i norrbotten med 15- om nätterna
Det enda jag kan komma och tänka på skulle vara att eftersom hon varit så liten, skärrad, slagrädd och nervös förut så har jag "givit" henne hagen och boxen, och liksom sagt att "det här är dina platser, ingen annans" och hon har handlat därefter. Antagligen fel av mig, men jag har alltid frågat innan jag klivit in i boxen, samma att jag har gått in i hagen, ställt mig vid grinden och frågat om hon tycker det är ok innan jag gått fram till henne.