Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

Sv: Jag är rådlös,Hon gör mig tokig!

bra sagt.

känner oxå mångå gånger att diskussioner som denna tar psykologin väldigt stort, att hästar skulle ha väldigt utvecklad "tankekraft" i det oskedda, altså framtiden. även att de kan skilja på gott/ont. och att de vill jävlas/vara elaka pg.a nånting.

Hästar lever i nuet. De kan dock läsa vissa av våra tankar och de förstår även mycket av det vi säger. Vissa hästar är mer mottagliga än andra av detta och vissa människor (alla om man lär sig) kan även höra vad hästarna talar om till oss. Hästar är inte knäppa. Djur överhuvudtaget är mycket kloka och många gånger mycket smartare och klokare än vi människor. Underskatta inte djuren.

Jag har också detta problem med min sköthäst.. Han vill aldrig komma in, men efter en timme eller så kommer han in efter dom andra gått in ...
Det går inte att ta med Godis heller då han går med fem andra stora hästar som är högre än mig så kan man bli attackerad av dom särskilt han största som går efter mig hela tiden i hagen. Men jag har ett knep, Rid innan du släpper ut hästen i hagen så är hästen lite tröttare så är det lättare att få in hästen :)
Hoppas mitt lilla tips kommer till nytta, Rid innan hästen är i hagen!:)

Jag tror inte att problemet är svårare än att hon INTE VILL IN!

Jag hade samma problem med min ardennermärr. Hela sommaren gick jättebra att fånga henne fast det var arbete på gång. När vi hade stallat in på hösten tog det 2 dagar, sedan var hon omöjlig att fånga! Prövade allt möjligt, det som funkade bäst var följa John, jag går efter henne tills hon tröttnar. Gud var jag svbor på henne, gå i 35- 40 minuter i ösregn och mörker på kvällen när man är trött och jobbat länge.... Nej tack sa jag.......

Lösningen? Min märr går numera på lösdrift och trivs som fisken i vattnet, kommer direkt fram till mig så fort jag visar mig. Hon trivs inte i box, och det har varit samma sak med alla jag har hemma nu. Har ett äldre sto som stått på box hela livet, hon älskar lösdrfiten ochjag får i princip dra in henne i stallet om hon av ngn anledning skall stå inne.

Eftersom de förra ägarna lät henne gå ute på natten om hon inte gick att fånga så har det såklart förstärkt problemet, eftersom hon då lärt sig att hon "vinner" om hon är envis nog...

Jag skulle rekommendera att hon får gå på lösdrift, men jag förstår ju att det är svårt att ordna. Det finns ju flyttbara "tält" som är godkända kanske man kan sätta upp ett sånt i hennes hage, så kan du ta med det om du byter stall....
Annars har jag tyvärr inte tips till dig, men som sagt jag tror att hon helt enkelt VILL vara ute, jag tror inte du har ledarskapsproblem.

Hästar lever i nuet. De kan dock läsa vissa av våra tankar och de förstår även mycket av det vi säger. Vissa hästar är mer mottagliga än andra av detta och vissa människor (alla om man lär sig) kan även höra vad hästarna talar om till oss. Hästar är inte knäppa. Djur överhuvudtaget är mycket kloka och många gånger mycket smartare och klokare än vi människor. Underskatta inte djuren.

där håller jag inte med dig.
jag håller inte hästar som "dumma" djur, jag underskattar dem verkligen inte.
men de är inte smartare än oss människor, och de kan knappast veta vad "jävla hästjävel" betyder. tonfallet skiljer de väldigt bra på, likaså dofter, ex adrenalindoft.

deras iq är inte större än vår.
doch tror jag att deras tänkande är mer utveklat än vad vårt är på vissa områden.

bara för att jag säger detta är jag ingen hästhatare.
:)

Du får givetvis tro vad du vill men hästar är absolut mycket klokare än vad du tror och jo, många gånger klokare än vissa människor.

jag tror som sagt inte att de är dumma.

men jag tror att deras mer enkla sätt att tänka många gånger gör dem klokare än oss människor i vissa situationer.
vårt agerande formar sig ofta på en tanke som är ett resultat av en annan tanke som fötts ur en annan tanke. vår tanke har en längre historia än hästarnas.
våra tankar byggs mera på gamla känslor (ex att man kännt sig missbytt,stolthet, underlägsen etc) än hästarnas som är mera "just nu".

om hästarna vore smartare än oss skulle deras djupt rotade instinkter bli svagare.

ex. mamma för barn till sjukhus, vet dock att det inte är farligt och hon får barnet tillbaka.

vid avskiljning blir tar moderskänslorna över handen för stoet.
skulle hästar vara så smarta som jag förstått att du menar skulle ett sto lära sig till nästa gång att hon får se fölet igen.

men det funkar inte så.

Det här är ju roten till dina problem. En ledare frågar aldrig om den får komma in, den går bara in. Du har visat hästen att du inte är ledaren i hagen, och här har du resultatet. Du måste vara hästens ledare överallt, annars fungerar det inte.

Precis, och nu behöver jag en Ordentlig lösning till att få ett slut på detta, visst, följa john funkar ju- ett tag, men hon är så pass smart att hon springer när hon ledsnat..
vi har avlånga breeeeda hagar så det går inte att fixa en liten "fålla" om vi inte bygger om hagen.. Finns ingen tillgång till lösdrift, inte heller intresse då hon mår bra av att stå inne och vila hjärnan och värma sig några timmar om dygnet.

Hon står nu tillsammans med ett annat sto som är ranghög men väldigt social, trodde detta kunde vara en del av lösningen, men icket, hon skiter fullständigt i att hennes vän får godis och kel och inte hon.. trots att hon tagit ledningen..

Ser inte hur jag ska få ut något av att driva och driva och driva, och få henne att tycka att jag är ännu jobbigare än jag redan är. Funderar nu helt allvarligt på att ta ut en hästpratare och höra om denne har något att komma med som en hjälp på traven.
Jag är en fattig student och har inte råd att ta hjälp av någon tränare kontinuerligt för att få in henne ur hagen..

Jag tror på att man ska umgås mycket utan att kräva något, gå ut i hagen, ge henne en morot, gå iväg osvosv. men jag far alltså hemifrån halv sju på morgonen, kommer oftast hem vid fem, lagomt till middagen, sen ut till stallet. Där emellan ska jag klämma in skolarbete, vänner, vård av migsjälv och mitt hem, samt egen tid. Har alltså inte tid :crazy:
Har försökt med så kallade heldagar under helger och liknande, men har jag kommit nog nära att ge henne en morot under en hel dag, då har jag gjort framsteg som sedan blir ett baksteg när vardagsrutinerna knackar på dörren igen..

Nu är jag på dåligt humör. Var ut idag och tänkte skritta en sväng, men direkt hon fick syn på mig så vände hon om. Hade inte en chans.

Senast ändrad:

OH jag lider med dig, det måste vara hemskt. Jag tror inte att jag orkat så länge som du har. Men frågan är om det inte är bättre att ge henne en mindre hage i den stora hagen så att du har lite kontroll. Hon kanske tycker att det är tråkigt, skit samma , du kan i alla fall få tag på henne. HOn kan ju se de andra. Behöver ju bara vara ett par stolpar som sticks ner och någon tråd, inget avanserat.

jag funderar på att övertala ponny-ägaren att flytta sin ponny till en ledig stor hage, så jag kan ta lilla sjukhagen tills vidare, ponnyn är inte sjuk eller halt eller så ändå..

Som sagt, jag har nog inte förklarat mig helt för er. Jag ber om ursäkt men i det fallet var det av största nödvändighet jag fick driva hästen för att få ett önskat beetende. Det ignorerar fullkomligt och skulle inte komma fram om man bara satte sig ner och väntade. Situationen var lite illa också. Men reslutatet blev oanat. Denna häst rider jag också nu med lasso, den följer mig var jag än går. En förståelse av båda individer och fullständig harmoni.

Det finns också en del andra saker man kan göra och det är att så fort hästen ägnar en tanke på dig. Det som ni säger hästar kan inte tänka på det sättet. De lever bara i nuet och de lyssnar bara på männsikor som har fullkomligt hum om sig själv med ett stort självförtroende. När du går in i hagen och hästen reaggerar på vilket avstånd som hellst. Detta kan vara mycket små signaler, eller bara som att lyfta huvudet och titta på dig. Bara hästen ger en reaktion genom att du kom in i hagen så går därifrån. Sen kan man upprepa ovs. det är hellt beroende på vilken häst det är. Det här kan ta tid så det gäller att ha stort tålamod.

Då uppmuntrar man hästens koncentration genemot dig. Du hjälper hästen att göra dig till positiv, eller hur man ska förklara. Det är svårt när man inte kan visa i verkligheten. Men jag skulle ändå råda dig att kontakta en riktig hästtalare. Den kommer nog kunna hjälpa dig mycket bättre.

Sen var det till er som tycker att det inte är hästhållning att driva en häst ifrån sitt område. Vilket jag vet fungerar av egen erfarenhet. Så kan ni kolla mer på hästflockens språk till varandra. Ledarhästar driver andra flockmedlemar i olika situationer. Jag har varit ute och rest mycket, ska snart utveckla mina kunskaper ännu mer och jag vill verkligen hjälpa andra männsikor som har problem med sina hästar. Man kan aldrig bli fullärd inom det här. Men i varje individ finns en kunskap och jag har lärt mig mycket av er kritik också. Så tack för hjälpen. Hoppas att vi ses där ute någongång och ett stort lycka till, till er alla.

Jag ska inte göra någon mer reklam om det var så ni såg det. För det var verkligen inte meningen i sånna fall. // Rebeccah :laugh:

Kan du ha grimma på henne i hagen?

Tänk betfor havre, betfor havre när du går in till henne. Gå inte rakt mot henne utan sikta på manken ungefär. Du får alltså göra en båge så du kommer mot mitten av hästen...Gör hon tendens att gå ifrån backa litet innan hon rört sig från dig.

Fortsätt tänk betfor havre, betfor havre andas in och ut i takt med tänket, djupa andetag... :-)

Titta neråt, det behövs för det är så mörkt iallafall. Ta det lugnt...

Om hon vänder rakt upp mot dig när du kommer närma ta det lugnt se till om hon har fokus på dig att du backar om hon tänker bakåt. fortsätt titta ner mot marken. Ha något riktigt gott i fickan, hon kanske inte gillar morötter så mycket utan gillar mer äpplen, banan eller vad vet jag?

Jag blir galen!

Damen har alltid varit (ursäkta att jag säger det) en J**la KOSSA att försöka få in ur hagen, och jag har haft större tålamod än en människa ska behöva ha.
Men nu har min bägare runnit över..

Igår stod jag i en och en halv timma ute i hennes hage, det var femton grader kallt och började mörkna.

Jag kom ut till hagen och hon stod och åt på balen, tittade upp på mig, fick nåt busigt i blicken och rusade tio meter bort,

Hästen vet om att hon alltid har mat och vatten när hon kommer in, att vi oftast rider med sällskap när vi är ut, hon är inte skadad eller sjuk, och varken jag eller min medryttare har någonsin så mycket som lyft en hand mot henne. Hon brukar komma in frivilligt till kvällen, men det är bara för att alla andra hästar också går in.

Vad göra? jag är less och der känns som om det kommer bli en pissig vinter.

Jag har flera hästar och har ibland även hästar hemma på rehab och har som du haft en del problem med att få in vissa av dom om jag är tidig med insläppet. Det jag har märkt är att dom inte är lika sugna på att gå in om dom har fri tilgång på mat i hagen. Dom är helt enkelt inte hungriga och vill in till sin mat. Fri tillgång i all ära (skulle gärna ha det om det inte var för shettisen ;)) men nu när jag inte har mat i hagen jämt ser jag oxxå att dom är mycket mer sugna på att komma in, även när jag vill ta in dom tidigt för att rida.
Jag brukar vräka ut mat vid frukost och så får dom påfyllning vid lunch om det behövs men så ser jag till att dom har så dom ätit upp det till kvällen så dom är lite sugna på mer mat när det är dax för att ta in dom, då kommer dom frivilligt och tycker att det är så skönt att komma in.
En hungrig pålle, precis som vilket annat djur som helst inkl oss människor, vill väldigt gärna va din kompis om du har maten ;)
Såg även att fler tipsat om div NH övningar och NH är bra, använder det dagligen själv, och har gått massa kurser, men tycker mest att det handlar om sunt förnuft och den dagliga hanteringen.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
1 114
Senast: iNHALE
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka