Jag är inte redo.

T

Tojban

Nästa vecka ska vi beställa tid igen till min skrutta. Hon är fortfarande stel och halt:( Jag tycker så synd om henne, varför måste all skit drabba henne.

För fyra år sedan köpte jag henne billigt då hon skulle gå till slakt. Uppfödaren hade bestämt sig för att ta bort henne då hon växte så ojämnt. Konstigt....det är ju sånt som händer när man inte ger bebisar mat :( När jag såg henne så visste jag att henne skulle jag ha. Hon var strax över 2år och såg ut som en åring. Hon var tovig och full med gödsel och hade knappt man och svans. Hennes blick fick mitt hjärta att värka. När vi lastade henne var hon helt apatisk hon verkade inte bry sig om vad som skulle hända, inget kunde vara värre än det hon redan kände till.

Sakta blev hon en häst, blicken vaknade till liv och jag kom att älska henne ännu mer. Alltid snäll att hantera alltid kommer hon fram i hagen, hon gnäggar åt mig. Hon är en mammagris hon är mitt allt.

Tänk om de säger att det här är resans slut. Jag vet att hon har haft fyra underbara år hos mig, det har aldrig fattats henne något. Men jag är inte redo att säga farväl, men någonstans djupt där i mitt hjärta så känns det som det är vad som väntar.

Sv: Jag är inte redo.

ett farväl är alltid svårt att ta ovavsett till vem det gäller. har själv varit med om ett liknande fall. med en ponny till mig han var rädd och misshandlad, när jag fann honom. de som skulle visa honom när jag skulle provrida, kunde inte ta honom i boxen så rädd var han för dem. men jag som "köpare" fick tag på honom direkt, han var stel som en pinne men han kom fram till mig, hans kalla skräckslagna ögon stirrade rakt igenom mig precis som om han trodde jag skulle slå ihjälhonom, men han följde villigt med mig ut ur boxen när de skulle göra i ordning honom för provridning. killen som skulle visa han frånryggen började rida, men detta gillade hästen inte, han slängde av ryttaren TRE gånger på ett varv (20*40 m.) då fick jag nog och sa jag skulle prova honom själv... allt, tro det eller ej gick som en dans han gjorde inte ett dyft. så de blöev ett snabbt köp... och därefter höll jag på i ett år med bara att bygga upp självförtroendet på honom. året som kom vann vi nästan allt som gick att vinna. men han blev allt mer skum, ju längre tiden gick. jag blev längre och lite tyngre... men de var ju inget jag tänkte på. han började stanna på tävlingarna och ville ingenting längre, han var alltid jätte gosig och kelen men så fort jag skulle rida honom så slutade han arbeta han satte sig på tvär. så vi åkte till vetrinär för att kolla upphan, trodde det var kotledsinflammation eller liknande. men efter att inte hittat något på böjprov, röntgade man han, och fann då att han hade enorma pålagringar på alla fyra benen, som började i kotan och fortsatte upp i knäna. det fanns inget att göra för honom, men veterinären sa varmt till mig att en häst med dom benen skulle aldrig släppt upp en ryttare på ryggen, han måste verkligen ha ÄLSKAT dig som han har gjort allt för dig. då kände jag att han har verkligen själv tyckt att han har haft det bra hos mig, så nu var jag en sista gång tvungen att göra slut på hans lidande. vi körde själva honom till slakten där jag höll honom in i sista andetaget. att få följa med han så långt var till stor tröst för mig. och jag visste att jag gjorde det enda rätta. han hade slutat sitt liv i glädje, där han tyckte att han hadde det bra och han slapp att lida. så mitt råd är OM det är så pass illa, ta ett långt farväl, pyssla och gosa med hästen innan ni tar bort den så att du kan förbereda både dig och din häst. ta inte bort den direkt på platts då blir det bara tommt med en gång. du hinner inte ta farväl då.

Jag vill bara hålla med sweetpanter om att ta ett ordentligt farväl.

Jag hade en häst som när jag köpte honom som 4-åring bara hade gått på lösdrift och aldrig hanterats förutom vid skador. Det tog tid att få hans förtroende men efter ett tag gjorde han allt för mig. Efter knappt ett år började han få problem med hältor och efter många besök på olika kliniker under 1,5 år så blev han utdömd.
Veterinären erbjöd att jag kunde lämna honom där då, mamma försökte övertala mig att jag skulle lämna honom men jag tog med honom hem ändå. Efter ett par dagar med mycket grubblande hade jag bestämt mig för att han skulle avlivas, han hade troligtvis inte mått bra som bara promenadhäst.
Nu avlivade jag inte honom då för samma dag fick jag höra om världens bästa equiterapeut:love: som hjälpte min häst och han blev helt bra!

Ca 4 månader efter detta så bröt han ett ben i hagen och fick avlivas akut.

I efterhand är jag naturligtvis jätteglad för att jag tog med honom hem eftersom jag hittade en lösning på hans problem, men jag tror att jag hade mått bättre ändå även om han hade tagits bort när jag hade bearbetat det hela och kunnat förbereda mig än om jag bara lämnat honom på djursjukhuset utan att vara förberedd på det. Jag befarade att det var allvarligt när jag åkte till kliniken den gången men var inte alls förberedd på att han skulle bli utdömd.

Mitt råd till dig är att undersöka om det inte finns några alternativ för din häst, blir h*n utdömd och det inte finns något mer att göra så fundera igenom hur du vill ha det med avlivningen och börja bearbeta redan innan. Ta sedan det slutgiltiga beslutet när du känner dig redo. Detta naturligtvis under förutsättningen att hästen mår ok under tiden. Har h*n ont så be om smärtlindring så att hästen mår bra sin sista tid tills du är redo!
Lycka till och hoppas självklart att det inte blir aktuellt!

Jag hoppas innerligt att det inte är så... Allt beror ju på vad vet. säger. Har hon fått en diagnos? Kolla gärna med en kiropraktor/ET också om de kan göra något.
Flera hästar jag kännt har haft problem och de kan ha stått uppåt ett år. De sätts igång..kommer tillbaka...sätts igång efter ett tag igen och det har funkat. Skynda långsamt.

Det viktigaste är väl att få en diagnos på vad det är som är fel. Ibland hittar man inte felet där hästen har ont. Men det vet du ju..

OM det skulle vara så att det är dags, så är det ju så. Skitjobbigt. Men man kan inte vara egoistisk i det sammanhanget. Du vet ju, du har gjort det innan. Det viktiga är hur du känner och hur hästen mår.

Om du vill åka ngn annanstans och få en ny veterinärs bedömning häråt, typ Åby, Ale eller Skara så kan jag följa med.

Om det är så att hon inte lider av det, men inte är ridbar kanske du kan göra henne till avelshäst (om det inte är ärftligt). Eller kanske körhäst?

Min första egna häst fick avlivas 2001 efter att ha gått omkull i hagen. Hon hade slagit sönder kotor i nacken :( Fast än hon var 26år så var hon pigg och fräsch, det som hände henne hade kunnat hända vilken häst som helst. Jag har inte kommit över henne ännu, ibland orkar jag inte prata om henne eller så på foton av henne.

När jag hittade Nojsan kändes allt så rätt.....hon kändes som min förra häst. Mamma skojade om att det var hon, samma år som Pajjan dog så föddes Nojsan....... Jag vet ju att det inte är så :cry:

Någon diagnos har hon inte fått :( Det är knappt veterinären ville titta på henne ens eftersom vi betalar alla kostnader ur egenficka. Hon tyckte inte ens att vi skulle lägga några pengar på henne:mad:

Det är så skumma symptom, första vändan vi var uppe med henne så var hon halt både högerfram och bak. Då fick hon boxvila och butta. När vi nu ska tillbaka så har hon fått värsta knutan uppe på korset på höger sida, och vill inte trampa igenom med vänsterbak. Fram är hältan borta vissa dagar och tillbaka andra med olika gradtal. Hon äter sin mat och dricker ordentligt. Att ta ut henne till sjukhagen tar en evighet då hon knappt vill röra sig, sjukhagen ligger precis utanför ytterdörren så det handlar om att gå ca 10m.

Det känns som om alla håller på att gissa diagnos på henne :( hon har i.a.f inte fång för de kollade de sist vi var iväg. Allt det här kom pangbom på en gång, från att ha varit frisk så blev hon dålig över en natt. Jag har aldrig haft några problem alls med henne under de fyra åren jag har haft henne, vad är det som har hänt :confused:

Kan det vara fästingsjukdom? Hon har ingen feber och är inte hängig.

Jag skulle ta blodprover och ta ut en kiropraktor/ET.
Det låter lite som dom symtom min häst hade för några månader sen och hon hade erhlichias.
Hon har oxå varit så halt så vetrinärerna har skruvat på sig tills vi tog tn kiropraktor. Fyra dagar senare var hon så bra att hon var ridbar igen.

Kolla dom alternativen först innan ni tar det beslutet. Det hade jag gjort.

Jag vet hur hemskt det är att behöva ta det beslutet men då har ni ändå gjort de ni kunnat för henne.

en sån veterinär ska man inte gå till. Vilken idiot :mad:

Det kan vara erhlichias kanske? En häst i stallet hade det, men han fick enorm feber en kväll. Han blev frisk efter medicin i 10 dagar.

Den andra hästen vi hade fick också det, med helt andra symptom. Hon gick som om hon hade världens jobbigaste träningsvärk. Kunde knappt röra sig. Hon såldes dock som avelshäst för hon blev inte ridbar igen. Hon hade heller inte feber eller ngt alls utan bara gick som en gammal gumma.
Vissa hästar som får det rör sig knappt alls. Kolla upp det!

Det verkar ju flytta på sig, skumt! Om det inte hade flyttat på sig kunde man ju kanske misstänka något i hoven, ngn inflammation fram. Bak kanske ryggen är problemet (den hästen jag hjälper till med nu, ville inte galoppera alls, problemet var att musklerna på korset var så stumma och stela. Med massage o strecthning hoppas vi lösa problemet).

Men jag tror mest på erlichias för Nojjis!

Vi misstänkte från början att det kunde vara någon typ av fästigsjukdom. Så vi kontaktade den "vanliga" veterinären som avfärdade med att det bara var myt att hästar kunde drabbas :( Men jag har ju träffat folk som har hästar runt omkring här som faktiskt har fått diagnosen.

På djursjukhuset verkade de inte så villiga att ta blodprovet heller, hon tyckte att det var dyrt och en onödig kostnad att ta :mad: Känns inte jättekul att åka dit när de bara dissar hästen bara för att hon inte är någon superkanon:(

Gammal gumma kan man verkligen tro att hon är just nu :( Hon lyfter knappt vänsterbak när hon går och tar jättekorta steg med det. När man klämmer och känner så reagerar hon inte och där finns ingen "värme" i något utav benen eller hovarna:confused: Hon är lite svullen just på morgonen vänsterbak.

Det har varit någon morgon med ytterst lite feber nu de senaste dagarna. Men bara den morgonen och ingenting sedan.

Veterinären var riktigt trevlig :mad: först tyckte hon inte att vi var riktigt kloka som skulle betala själva :( vad gör man inte för sin häst.

Sedan när hon longerades efter böjprov så var hon megahalt höger sida, ändå skulle hon ha upp henne i galopp i bägge varven :( Sedan står hon och säger - Det var ju ingen vidare galopp hon har :eek: ehhh hallå hästen är halt. Jag sa något i stil med att -Det var ju synd för galoppen är annars hennes bästa gångart. Då hade hon sagt till morsan - Det var då det :crazy:

Efter det så stod vi i ett undersökningsrum hur länge som helst och väntade. När veterinären kom tillbaka så bad hon morsan hämta grimman ute i transporten. När hon har gått så säger hon så här till mig
- Jag vet ju inte hur mycket pengar du har lust att lägga på en häst som denna. Du kan ju aldrig sälja henne så som hon ser ut med sina hovsprickor fram och med sina dåliga ben. Du får ju aldrig någonting för henne det inser du väl :eek:

Hästen har aldrig haft problem med hälta under de fyra åren jag har haft henne. Hur kan hon säga att hon har dåliga ben bara genom böjprov och longering, med så skumma symptom till hur hältan har uppkommit:confused: Kan lugnt säga att jag blev fruktansvärt ledsen när hon sa så om min älskade lilla häst, jag brukar annars kunna ge svar på tal men jag var helt stum :( jag trodde väl aldrig att man kunde bli behandlad så på en klinik.

Sedan beslutades det att hon skulle ha boxvila och få butta. Hon undrade om jag ville ge henne butta för om hon fick det så skulle jag ju inte ens få slakta henne. Trodde hon på allvar att jag var intresserad av den summan man får om man slaktar sin häst?

Senast ändrad av en moderator:

finns det ingen annan veterinär du kan åka till?? för att åka tillbaka känns ju som ingen idé.

Nu när jag tänker efter (o ringde dig igår afst du va inte hemma) så hade den hästen som gick som en gammal gumma, borrelia och inte erlichias.

Jag var nere i ridhuset igår och red Barbaklumpen :) han är ju i.a.f frisk....peppar peppar ta i trä. Ska ringa till veterinären imorgon och se om det inte finns någon annan som vi kan gå till. Annars så får det nog bli hos han i Halmstad istället för han verkar bra.

Önskar att man kunde klona Bullen för då skulle du få en kopia :) Red Agdarundan idag, blåsigt som attans. Sista ängen man rider över är helt öppen ju och vid sidan står ensilagebalar. Den ena balen har lös plast som blåste och smattrade som fasen....tror du att han reagerade :) nope han är så underbar jag :love: honom. Hade han fånat så hade jag trillat av, man var ju frusen som en glasspinne och rumpvärmaren kasade runt i sadeln så det var som att sitta i såpa.

Vill inte tänka på att han blir 19 nästa år....vart har tiden tagit vägen :confused: tänk när han går ur tiden :cry: undrar om man överlever det

Liknande trådar

Gnägg Tack för allt kära vän. Mitt ute i Smålands skogar, på en gård med vackra stenrösen och gärdsgårdar, inne i en liten mörk gruppbox, där...
2
Svar
28
· Visningar
3 741
Övr. Katt ... och det känns som mitt hjärta har gått sönder. För lite mindre än ett år sedan, efter ännu en otäck infektion från bett av någon...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: cirkus
·
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 397
Senast: Doccan
·
S
Övr. Hund Vill bara skriva av mig. I dag skall en av våra gamla kompisar få somna in. Mattes hund ända ut i klorna. Då vi träffades så litade...
Svar
6
· Visningar
2 000
Senast: thea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama