Jag är inte nöjd

Agapi

Trådstartare
Just nu är jag inte nöjd med något av våra rum. Jo, badrummet. Men hur kul är det?
Sovrummet vill jag inte ens tänka på, där är jag inte nöjd med någonting. Köket kommer förhoppningsvis få sig en total makeover ganska snart så jag får stå ut ett tag till. Men vardagsrummet... Jag blir inte nöjd vad jag än gör, får inte riktigt till det.

Tyvärr är bilden rätt mörk men så har vi också ett mörkt vardagsrum. Ignorera också att soffan ser lätt grön ut, det är bara ljuset som spelar ett spratt.
BildH2072.jpg

VAD ska jag göra? Fönstret hatar jag. Det är så stort och fult. Och jag avskyt blomman längst till höger. Nån som vill ha? :angel:
Har inhandlat ny matta och nya gardiner, och dom gillar jag. Men resten... njae. Är inte nöjd med tavlorna bakom soffan men det vågar jag inte säga till sambon :angel: (han kämpade ett bra tag med att spika upp alla).

Några tips? Ska man köpa ljus i samma gröna nyans som mattan och sätta i fönstret? Byta blommor? Köpa grön pläd? Tell me :)

Sv: Jag är inte nöjd

Gröna gardiner! Ingen kan vara ledsen med gröna gardiner... :idea:

Men ärligt, den vita väggen är steril och får fönstret att se kallt och lite ovälkomnande ut. Grönvitmönstrade lite strama panelgardiner skulle liva upp och koppla samman fönstret med resten av rummet. (Nu är ju gardinerna romantiska, och resten av rummet stramt.)

Det går också helt bra att skita i mina idéer!

Jag såg jättefina gröna gardiner på Ikea (där jag köpte de vita) men de kostade 500 kr och det kändes lite väl dyrt :crazy: Är också lite skeptiskt till hur pass bra fönsterlampan skulle passa till gröna gardiner.
Men jag håller med dig, grönt är skönt och det skulle nog se väldigt somrigt ut :love:

Skulle nog valt en stor tavla bakom soffan eller satt tavlorna på en tavellist i stället.
Krukor till blommorna som går i samma färg som väggen kanske. Nu blir fönstret väldigt vitt och kallt.

Gardiner mönstrade i grönt på ljus botten och med svarta inslag i mönstret kanske skulle funka?

Och/eller en ljusare fondvägg? Jag tycker inte om svarta väggar, men smaken är som baken.;)

Nja, vet inte riktigt... Åhléns har ju ett par fina gardiner, vita med gröna "medaljonger" på. Men jag vill helst passa mig för mönstrade saker eftersom jag snart blir less på dom :o

Fondväggen stannar ;)

Kolla på blocket eller tradera så kanske du kan hitta så billiga gardiner att det är ok att lessna på dem? Eller köp två uppsättningar, en mönstrad och en omönstrad så kan du skifta när du vill bli av med mönstret.

Jag har lyckats hitta snygga och ok billiga gardiner på textilboden.se. Och kanske de vanliga postordrarna har vettiga om du letar med? (Ellos, Josefssons, Cellbes.)

Senast ändrad:

Ett "grundläggande fel" i rummet är att du inte har arbetat med motsatser och kontraster. Istället för att placera mörkt mot ljust och ljust mot mörkt så har du delat upp rummet i en mörk halva och en ljus halva. Det gör att rummet ser lite obalanserat ut.

Sedan är det för många toner av liknande färger för nära varandra i fåtöljen, mattan och soffan. Det ger ett lite grötigt intryck.

Men en vit soffa mot en mörk vägg är väl en rätt stor kontrast? Och en mörk tv-bänk mot en vit vägg?

Men du har vita gardiner mot vit vägg med vita blomkrukor... Jag lutar åt maffigt mörka gardiner, svarta och gröna, snarare än blekgröna. Kanske svarta blomkrukor? Och kanske lampan i fönstret borde vara i mörkt trä, liknande bordet och tv-bänken?

Hur ser väggarna ut som vi inte ser? Är nån mer helvit, eller finns det möbler som bryter av väggen som bör vara till höger om fotografen?

Ja, det är en stor kontrast. Men har du både mörka och ljusa färger i ett rum så måste du jobba med kontraster, annars "välter" rummet.

Kontrasterna kan du sedan dämpa med andra färger och mjuka material.

Såhär såg rummet ut tidigare, men det kändes så vintrigt. Nu vill jag ha somriga färger :)
BildH1491.jpg

Andra sidan av rummet:
BildH1488.jpg

Väggen mittemot soffan:
BildH1293.jpg

Spontan tanke: Den gröna du valt till matta är för ljus, för mesig. Det behövs kraftigare färg, eller om gardin skaffas i samma nyans, grövre tyg så det inte blir så mycket ljus genomsläppt. Och färgad gardin är ett måste, det är stor skillnad mellan vinter- och sommarvarianten av rummet, bara pga gardinen.

Men en vit soffa mot en mörk vägg är väl en rätt stor kontrast? Och en mörk tv-bänk mot en vit vägg?

Jag ser nu att jag läste ditt inlägg fel innan.

Nu när man ser lite fler bilder så skulle jag säga att jag tycker att väggen med sideboardet är välbalanserat och den gamla bilden med soffan och de svarta kuddarna är också bra. Men just fönsterväggen blir lite "fel".

Sedan tycker jag nog att bilden där det var mest svart och vitt var mer välbalanserad än den med vita gardiner och grön matta.

Eftersom fönsterväggen är vit, hade jag valt ett par färgade panelgardiner, alternativt dubbla paneler med en mörk och en mönstrad på varje sida. I själva fönstret hade jag bytt ut krukorna mot antingen glad färg, eller svart. Det är för mycket vitt på vitt på den väggen för att få harmoni. Alternativt köpt lika gardiner som du har där nu, fast i en mörk färg o hängt ytterst på stången, så du får dubbla. Då bryter den av den ljusa väggen.

Fotona över soffan gillade jag tyvärr inte alls. Jag har inget att vila ögonen på ovan den stora soffan utan blicken flackar, o dessutom stör jag mig på att de inte sitter rakt :angel: (duckar för din sambo)

Jag hade hellre valt en stor tavla ovanför soffan, och de små tavlorna lite mer utspritt på en annan vägg. Jag hade nog bytt plats på den stora med allén på, och på småtavlorna.
De svarta ramarna gör sig nog bättre mot den ljusa väggen.

Mattan har lite mesig färg, den hade nog kanske behövt vara lite mer framträdande, o ta lite mer plats.

Ditt "vinter"rum gillade jag känslan i, varmt o mysigt. Där ser man var lite färg på gardinerna kan göra. :)

Men det är meningen att tavlorna ska vara så ;)

Panelgardiner gillar jag inte alls, tråkiga och stela. Känns som att de haft sin storhedstid. Har funderat på att sätta gröna gardiner ytterst på stången, men hittar inga som jag gillar (förutom de dyra på Ikea då).

Men mattan stannar, den är ju helt ny ;) Jag gillar den :)

Skit it då :p

:rofl:

Jag förstår att tavlorna ska sitta så, men jag personligen finner ingen harmoni i dess placering. Det känns plåttrigt på nåt sätt.

Om du inte hittar gardiner i rätt färg, köp ett par billiga o färga :idea:

*kl*

Ursäkta, men i ditt vintervardagsrum skulle jag lätt kunna bo! Skulle gärna byta bort hela min hopplöst fula, stökiga och omatchade lägenhet mot att få ett sånt rum :love: Bara mattan som felar där..

vintervardagsrummet är mkt mkt finare..... :) Mkt mer "hemma" och balanserat... vita gardiner och så som på sommarbilden är jättefint, om du hade tagit bort den hårda svarta fondväggen tex.... du kanske kan satsa på ljust och vitt i sovrummet istället om du ska behålla fondväggen? Kan inte tavlorna sättas ovanför sideboarden och den tavlan ovanför soffan?

Liknande trådar

Hemmet Äntligen börjar jag få ordning på mitt vardagsrum! Ska få hem en ny soffa snart, och det är väl egentligen det som gjort att jag inte...
Svar
5
· Visningar
4 300
Senast: Mammadutt
·
Hemmet Hej! Efter jag sett att många här på Hem & Hobby har mkt bra smak på inredning så tänkte jag passa på att rådfråga er ;) Det är...
Svar
11
· Visningar
2 030
Senast: Draumsyn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Hård nacke