Jag är hopprädd, och jag vet inte hur jag ska komma över min rädsla. :/

B

Booloogna_

Hej!
Det är så att min häst tvekade himla mkt på högre höjder i början när jag fick henne pga att hon inte hade hoppat det så mkt och att hon hade låsningar, andra problem m.m.
Sen när allt var fixat och vi börjat hoppa riktigt, flög jag en gång av på en oxer som låg på ca 1.05 m. Vi använde korta hinderstöd (tyvärr:/ aldrig mer :eek: ) och jag kom med ryggen på mitt på toppen av hinderstödet. Jag har aldrig fått så ont som jag fick, och jag blev livrädd för att hoppa. :(
Nu har jag fått lite bättre självförtroende, min häst också, + att jag håller på att komma över min hopprädsla.. tror jag... :crazy:
Vi hoppar högst 90 - 95 nu. Jag vågar inte hoppa högre. Jag tror min häst klarar det, men det är bara det att min häst är osäker och när hon känner att jag också är det tvekar hon massor.. och då händer det ofta att hon vägrar, och då blir jag rädd igen och får försöka att övertyga mig själv om att inte bli hopprädd igen! :(
Jag VILL verkligen klara och så att hoppa högre eftersom annars kommre jag inte kunna tävla speciellt mycket lokalt/regionalt.. :/
och det är ju det jag vill.. men jag vet verkligen inte vad jag ska göra.. Känns som om min hopprädsla aldrig kommer försvinna.
Jag tänker ständigt på hur ont jag fick när jag ramlade på ett hinderstöd med ryggen.. :( :( :(
Känns som om detta problemet inte kommer gå att lösa genom träningar m.m... men jag vet inte!?!?! :( :confused:

Sv: Jag är hopprädd, och jag vet inte hur jag ska komma över min rädsla. :/

Det är bara att hoppa. Om du är rädd så "börja om", hoppa mycket på låga höjder och få tillbaka ditt självförtoende. Är din häst en "stanna häst"? Be isåfall någon med en trygg läromästare att få hoppa den litegrann? Man MÅSTE våga om man vill. Men gör man inte det, kanske man skall börja fundera på att byta gren..

träna på låga hinder.. När du känner dig säker höjer du 10 cm osv... Både du o hästen får mer självförtroende... De viktigaste är inte att kunna hoppa högt om du är rädd... börj i stället med låg hinder.

Som ovan sa... se om du kan få låna en hoppkanon som hoppar allt utan att stanna så du blir säker igen.
Lycka till!

Börja med dressyr ;)

som fio skrev, börja med dressyren och när du känner dig mogen börja skritta över bommar och öka sedan med trav och sen galopp.
Efter ett tag när du känner dig mogen så kan du lägga upp bomen på något men bara så att bommen ligger snett. Skritta över den och trava och galoppera sen över den. Lägg sedan upp bommen så att den ligger rakt och gör samma procedur. Om du känner dig mogen sen så kan du höja och trava emot och sen galoppera emot. Ta det lugnt så att du hinner samla in allt som händer.

Jag har ingen erfarenhet av skada och det jobbiga efter när det gäller ridning. Däremot gick mitt korsband av när jag tränade kampsport. Det tog mig väldigt lång tid, efter att jag fått nytt korsband, att få förtroende för knät igen. Kände liksom smärtan så fort jag närmade mig samma spark som knät skadades av. Det enda som hjälpte var att ta det riktigt lungt och skynda väldigt långsamt. Tillslut fick jag tillbaka förtoendet för både knät och mig själv och sen gick allting bra.

Nu tränar jag då inte kampsport längre eftersom jag hittat tillbaka till ridsporten!!! :bump: Men jag tror att du får tänka likadant. Det är bara att träna och träna, om det så kommer ta flera år. Om du går för fort fram, särskilt med hästen du rider, finns risken att det tar helstopp såsmåningom.

Lycka till! Jag tror på er! :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Förra månaden fick min kära ponny somna in. Även fast jag vet att det var rätt beslut och att han hade ont så är det fortfarande...
Svar
12
· Visningar
843
Senast: phie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 305
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 139
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 389

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka