Sv: Jag är en daltare - hjälp mig!
Du ska aldrig vara elak mot ett djur. Inte heller bruka våld, kuva eller skada den. Men det betyder inte att du måste dalta med den.
Pondus sitter alltid i dig. Det handlar om självkänsla och självförtroende. Inte om fysisk styrka eller att kunna skrämma någon annan. Tvärt om, pondus är något som gör dig till en trygg individ.
Detta är ngt som man i hästvärlden gärna missförstår. Man missförstår också hästens språk och tror att man kan ge sig på den med våld om den inte lyssnar och kalla det för tillrättavisning på hästars sätt. Det är helt fel i de flesta fall. Hästar använder sig inte av våld. Iaf inte de hästar som har pondus. Problemet är att vi bara tror på det vi ser - och det finns ganska mycket inom hästens kommunikation som vi inte har en aning om.
Jag anser att god hästhållning och pondus endast uppnås genom förståelse. Därför är alltid steg nr 1 att förstå hästen och sig själv. Vad signalerar jag när jag låter hästen buffa undan mig? Jo, att jag är svagare (mentalt) - mao har lägre pondus, går undan, ger plats för hästen. Jag talar om att jag är ranglåg.
I denna situation är det ganska lätt att antingen skrämma hästen eller ge den en smäll på huvuet. Varför? För att det är naturligt för oss att ta den enklaste vägen. Det kräver lite styrka samtidigt som det skapar en stark reaktion hos hästen. Vi är inte dumma, vi har lärt oss vart hästen är som känsligast.
Detta hade ju varit helt rätt eg, efter som att vi är rovdjur så agerar vi som rovdjur. Men när det gäller hästhantering så vill vi inte vara rovdjur. Efter som att hästar är bytes- och flyktdjur så skapar det en risk för oss, och dessutom vill vi ju att hästen ska kunna prestera så bra som möjligt. Efter som att vi vill vara med dessa djur så fungerar det inte att agera rovdjur i deras sällskap, de förstår och presterar mycket bättre om vi agerar som ett bytesdjur - alltså med deras sätt att agera och kommunicera.
Därför är dessa två alternativ som jag nämnde inte alls speciellt intelligenta tillvägagångssätt egentligen, även om de är rätt för oss som rovdjur och fullt naturliga handlingar.
En riktigt bra ranghög häst är en häst som inte tar till våld alls. En häst med riktigt bra pondus behöver inte ens tendera att bli våldsam, det kan tyckas att de andra accepterar honom med en gång, utan att "testa". Det är dessa hästar som har den mest harmoniska och välmående flocken, efter som att en av hästens största behov är trygghet. Hästens förtroende och samarbetsvilja vinner du genom att tillgodose dess behov.
I en situation när du blir knuffad ska du försöka att så kvar och istället be om utrymme - helt enkelt flytta bort hästen från dig. Hästar dominerar varandra ofta genom att flytta på varandra, och kontrollera varandras rörelser.
Ett bra sätt att hindra en häst från att dominer dig är att vara mycket medveten om ditt personliga utrymme. Tycker du att en häst är för närgången, går för nära eller kommer tillbaka när du avvisar den, se till att den håller sig utanför ditt personliga revir. Mao att den inte kommer nämre än ca 1 meter - gör den ett försök, avvisa genast. Var mycket beslutsam = pondus. Detta är ngt som hästar har naturligt - att gå för nära en annan häst kan vara ett sätt att inkräkta på reviret och försöka dominera. Så hästen förstår mycket väl vad du gör i det här fallet. Du agerar som en häst av en anledning som är fullt naturligt och förståbar för den.
När du förtjänat ditt personliga revir/utrymme kan du bjuda in den och avvisa den. Du kan också gå vidare om du nu vill börja jobba med er relation och kommunikation. Men denna respekt är otroligt viktig när man hanterar hästar.
I princip så har du redan här gjort hästen mer aktsam över att knuffa på dig. Den är nu mer uppmärksam på dig och har redan givit efter för din dominans - även om du inte dominerar den än. troligen faller den tillbaka i ett mönster och beteende den är van vid, men då agerar du igen på samma sätt - avvisa. Hästen reagerar troligen starkare nu och om inte annat så förstår han vad du kräver = utrymme.
Detta är bara steg nr 1, men tar dig väldigt långt efter som att det underlättar din hantering enormt. Sen ska man veta att få människor leder sina hästar. Alltså har sin häst fulla respekt och förtroende. Jag har nog inte träffat ngn som uppnått detta.
Man ska vara medveten om att få människor ens kan vara fulländade ledare åt sina hästar än. Med den ringa kunskap som vi har så är det inte konstigt att hästen misstror oss och det är heller inte fel att inte vara en ledare. Det viktigaste är att man är den i huvudsak ranghögsta individen, att man inger trygghet och lugn och att man har en ömsesidig respekt och trivsel mellan sig och hästen. Det handlar inte om att bestämma, det handlar om att samarbeta. Och hästar vill inte vara ledare - så de är otroligt förlåtande och lättövertygade egentligen. Själv har jag under träning från marken givit min häst kommandot av den enkla anledningen att jag vill lära mig av en häst hur en häst beter sig i ledande position. Helt enkelt ta till mig hur man beter sig. Det är för hästen en ganska otrygg situation efter som att den trygga individen plötsligt släpper sitt ansvar till honom. Men samtidigt är det en utmaning som i rätt tillfälle istället stärker hästens egen självkänsla - vilket är precis vad vi vill efter som att detta förbättrar hästens prestation och förtroende för oss.
Nu har jag vävt in oss ordentligt i detta.
Så hit har du kanske inte orkat läsa. Det är en djungel men en väldgt väldigt logisk djungel som när man bara hittar mönstret väldigt lätt förstår.
Det jag vill säga egentligen är att man ska absolut inte vara elak, man ska absolut inte vara våldsam. Det finns helt andra sätt att gå tillväga på som är mycket roligare, trevligare och effektivare - för båda parterna. Så ta inte till dig saker från andra som du själv upplever är obehagliga/otäcka för hästen. De behöver inte ha rätt bara för att de verkar ha kontroll på sina hästar.
PM:a gärna om du vill prata mer.