Jag älskar säljare ibland..

Yttik

Trådstartare
Jag ringer säljare. Hittat fin häst jag vill köpa åt mig.
Vi pratar i telefon, mailat lite innan. Säger att jag gärna vill köpa dem och frågar hur vi ska gå vidare. De säger "du får komma och titta". Bra jag tar ledigt en dag. Ser till få barnvakt och hjälp med sköta hästarna då det är heldag åka ner i skåne tur och retur över en dag.
Får mail i morse innan man ska åka "xxx kan ses som såld".

VA?? Om jag säger att jag vill köpa hästen och vi kommer överens om att jag ska komma ner i dag kunde de väl låtit mig få komma med och titta? Eller? Särskilt då jag lägger ner massa tid på planera om allt, fixa allt för kunna åka. Samt sa i telefonen att jag ville köpa henne.

Hade jag varit säljare hade jag visat för mig.. men jag kanske är snäll? Kommer nån och kikar säger jag ärligt: Har en som hörde av sig före er som ska titta på lördag men men återkommer.

*suckar och börjar se på hästannonser IGEN*

Sv: Jag älskar säljare ibland..

Dålig stil, tur att du inte hann åka.

Lycka till med hästletandet :)

Eller hur. Tänk om de ringt när man var i skåne :o

Och tack. :) Blir leta vidare.

När jag köpte min så ringde säljaren och frågade om jag inte skulle ha hästen för nu var det fler som var intresserade. Jooooooooo sa jag jag kommer ner o fixar pengar o kontrakt mm nu medetsamma! Hon ville att jag skulle ha den. Den säljaren älskar jag.

Så länge man inte har betalat någon handpenning är man som spekulant hänvisad till säljaren goda vilja...

Ta det inte personligt. Förstår att du har glatt dig åt resan men,

Säljarens situtation: Hon vet att du vill komma ner och titta på hästen. Om hon håller den till dig och du ångrar dig när du sett hästen kanske hon samtidigt förlorar den andre spekulanten. Med tanke på hur svårt det är att sälja hästar idag så skulle jag, som säljare, också ta första bästa som köper. Förutsatt att hon verkar normal.

Du anar inte hur många som ringt och "köpt" mina hästar som jag har på annons och de dyker inte upp.

Jag erbjöd mig betala redan i telefon. Sa tydligt: Vi vill köpa hästen. De som krävde typ att man ska komma och titta.
Hade de ringt och sagt : Hej hade en som var här och kika nu hade jag sagt igen: Får jag betala nu.

De vill inte ha handpenning. De ville att jag kom och tittade. Då trodde jag dum som man är att man får komma och titta med.

Fast säljaren ville väl antagligen inte sälja till någon som inte varit där personligen, det är ju säljarens val.

Det kan ju också vara så att säljaren ville träffa köparen först. Många vill ju inte sälja djur per telefon utan att få se köparen och ditt fall var det svårt att komma först eftersom du kanske hade längre resväg.

Vi kan ju bara gissa hur säljaren tänkte.

Det respekterade jag. Därför jag bokade resa ner. Men är svårt mitt i veckan åka ifrån tre barn och hästar jobb mm :)

Så vi bestämde ju en dag. Vi var överens om dag och tid till och med. Så antog det var bestämt att jag ska få komma då.. Sen tycker jag de kunde RINGT och sagt att den var såld. Tänk om jag hunnit åka och inte sett mailet!

Men skit i det.. finns flera hästar. Hoppas på mer rak ärlig säljare.

Jag förstår att du är besviken. Ändå är det ju så det är, säljaren bestämmer. Jag hade också velat träffa en ev. köpare först och känna att allt stämde. Det är som jag ser det helt omöjligt att lova att hålla en häst (eller något annat) x antal dagar för att en spekulant skall kunna komma. Det kunde lika gärna varit du som hade ångrat dig och meddelat säljaren med kort varsel. Hade säljaren då tackat nej till andra under tiden så hade det varit riktigt surt.

Det är faktiskt vanligt att köpare är otroligt heta på gröten. Som säljare gör man då i ordning hästen, tvättar den, tar kanske ledigt från jobbet, bokar ev. ridhus för provridning osv. Sedan dyker det inte upp någon köpare och den som nyss var så ivrig svarar inte ens i telefon. Så att sälja till första person som verkar vettig och kan betala är inte oseriöst, det är sunt förnuft.

Själv har jag denna vecka kört ganska långt två gånger för en vara jag ville köpa, båda gångerna var jag villig att betala och göra upp på plats för det begärda priset. Båda gångerna fanns det en bekant som plötsligt hade visat intresse och hade första tjing. "Jag ringer dig med besked" har båda säljarna sagt. Nope, ingen har ens ringt.

Tycker iof jag var seriös. Berättade om mig, hur jag höll mina hästar. Länkade till och med till min sida och de tyckte jag verkade superbra osv.

Men det som stör mig mest är. RING och säg att hästen är såld. Tänk om jag hade kört 45 mil och sen var hästen borta? 90 mil tur och retur är inte gratis.

Och det du var med om är inte precis snällt heller.

Jag har gjort som din säljare MEN:

de jag avbokade visste att jag hade en annan spekulant som var intresserad
de bodde bara 1,5 mil härifrån (du har ju fått krångla liter mer)
och jag ringde en vecka innan

Så jag kan förstå säljaren, det är svår att sälja så hittar man en vettig människa så slår man gärna till. men då tycker jag det är allmänt hyfs att åtminstone ringa.

Du hann i alla fall inte iväg.´, tur det.

'Jag har en kompis som skulle köpa ett sto 40-50 mil bort som gått i avel ett tag och var ur kondition. Hon skulle vara i avel hos kompisen som sagt per telefon med säljaren att hon skulle köpa hästen. Säljaren lovade hålla hästen.

Hon ringde och bokade transport och ringde därefter säljaren igen för att meddela tid när hästen skulle hämtas.
Den är såld fick hon till svar.

Nästa häst var 40 mil bort, skulle ridas mer. Nu for kompisen och tittade på hästen tillsamman med en vän. Väl framme fick de inte rida hästen......men hon skulle få ta den på prov.....hon fick klappa på den...hur veta att hästen passade?
Säljaren räknade nog med att det i så fall skulle vara så dyrt/besvärligt att skick tillbaka den igen, alternativt att säljaren skulle göra det omöjligt för min kompis att återlämna hästen.
Bara att vända och köra 40 mil hem igen.

Jag råkade ut för liknande på ett försäljningsstall.
Provred på en söndag, en jätte fin ponny. Jag ville visa film på när jag red hästen för min tränare innan jag bestämde mig. Men vi sa till säljaren att vi verkligen var väldigt intresserade då ponnyn verkligen var underbar!! Säljaren sa att vi fick tills på torsdag på oss att bestämma oss. på onsdagen har min tränare tittat på filmen och var helt såld på ponnyn. Vi ringer och säger att vi vill köpa den, då får vi veta att säljaren som vi träffade hade en kompanjon som sålt ponnyn redan på måndagen utan hennes veskap.....:( blev jättebesviken!

Är jag superintresserad säger jag numera att jag vill lägga handpenning, för att låsa upp affären. Visst är det att gambla med pengarna, men är jag verkligen, verkligen intresserad lägger jag hellre pengarna och är noga med specen i vilka fall de ska återbetalas.

Men jag fick inte lägga pengar :o De ville att man skulle ses först.

JAg har varit med om en likartad situation. Skillnaden är att vi hade bokat in tid, jag åkte ner för att titta och hästen var såld och transporterad från platsen.
Det enda jag kan säga till säljarens försvar är att jag inte är helt lätt att få tag i per tel, men ändå.

Tycker att det är OK att säljaren säljer till någon annan än mig men jag tycker att mail är ett för osäkert sätt att meddela.
En sådan sak lämnar man besked om muntligt, dvs ringer tills man fått svar. Finns en potential att den ev köparen inte läser sin mail. Personlig kontakt, alltså.

Du vet att du är seriös och att du hade bestämt dig. Det vet inte säljaren, som antagligen fått samma besked från flera ev köpare.

Jag anser att säljare har rätt att köra med "först till kvarn"-principen vid hästförsäljning, iom att det är såpass svårt att sälja idag. Däremot är det väl vanlig folkhyfs att höra av sig och meddela de som avbokas från provridning då hästen säljs.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
7 854
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 482
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka