Jävla försäkringsbolag!

Sv: Jävla försäkringsbolag!

När vi har köpt hästar har iaf de jag pratat med i telefon frågat om inköpspriset de gånger jag "nyförsäkrat" (eller försäkrat upp jämfört med tidigare ägare). Däremot har jag aldrig behövt bevisa något skriftligt (vilket jag kunnat utan några som helst fejkkvitton).
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Alltså, jag köpte ett halvblod 2001 för 6000 kr. Han var försäkrad i If för 30 000 kr. Efter någon månad ringde jag till If och sa att jag ville sänka livvärdet till 10 000 kr eftersom det enda jag egentligen brydde mig om var att hans veterinärvårdsförsäkring skulle hjälpa mig om han blev sjuk, jag var inte intresserad av att betala premien för ett livvärde på 30 000 eftersom jag struntade i vad jag skulle få om han avled.

Kan hända att de är mer än glada om man sänker livvärdet, och därför inte krånglade. Jag vet inte. Men hur får If reda på vad man köper hästen för? (kanske var jag bara okunnig, men jag visste inte att man var tvungen att redovisa det för f-bolaget).

Endera frågar de, eller litar på att du följer villkoren. Nu har jag bara en enda erfarenhet av just IF och det är med nuvarande herrn. Och där ringde jag (och säljaren med) redan innan köpet gick igenom om hörde vad som krävdes för att jag skulle få ta över försäkringen och höja livvärdet (tredubbla det faktiskt, men låga summor vi talar om) samt ändra försäkringen till en motsv A1 + tilläggsdel (stod i mots A2 innan).

I andra bolag har de frågat vad jag köpt för när jag tagit över försäkring och utökat/ändrat omfattningen till en bättre. Och till AGria har jag fått uppge köpesumma, inköpsdatum och säljare på livskadeintyget. Ingen har vad jag vet kollat med säljare om summan stämmer, men vi talar lågt försäkrade hästar (30 000 kr, en åring; 15 000 kr, en treåring; och 10 000 kr för en egen uppfödning, där fick vi lura datorn, för inköpspriset skrevs ju noll, och försäkringen skulle vara 10 000 kr, och daton sa ifrån och tyckte 'max 5000 kr över inköpsvärde' som högsta försäkringebelopp, så tillslut skrev vi 10 K som inköpspris för att få datorn att ta emot försäkringen).

Sveland har frågat vad jag köpt för (20 K, en fyraåring) samt frågade hur länge jag haft och utbildningsnivå etc när jag införsäkrade en jag haft i många år. Den var köpt för 5 K, men vi enades om att 25 K var ett korrekt försäkringsvärde (det var bolagets förslag btw) efter att ha kollat lite hur länge jag haft henne och vilken utbildningsnivå hon hade.

Tillägg: Jag har utan fejkkvitton kunnat bevisa uppgivna inköpsvärden, dock aldrig behövt. Mest troligt pga låga summor antagligen. Fblstoet försäkrat för 15 K togs bort efter ett år i min ögo btw, hade hon varit högre/högt försäkrad hade de mest troligt velat se ett köpekontrakt då skulle jag tro.
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Nej, men jag rekommenderar inte försök till försäkringbedrägeri.

Handlar inte om försök till försäkringsbedrägeri :eek: handlar om att bolagen inte verkar vara så himla kategoriska som du säger.

Skillnad om man har hästen försäkrad i typ 50 000 och vill plötsligt försäkra upp det till 120 000, då förstår jag att dom reagerar. Men med vanliga "billiga" hästar och ett par tusen hit eller dit så verkar det inte vara så noga.

Sen måste det gå att försäkra upp, min hästs förra ägare skickade med alla försäkringspapper och på deras första papper står det ett lägre livvärde än vad hon hade när jag övertog försäkringen. Dom köpte henne som outbildat unghäst så hon blev helt naturligt värd mer när hon var inriden/tävlad mm.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Klart det går att försäkra upp, vem har sagt annat? Och det är just det man får göra när man köpt hästen och haft den ett tag/år.

Men man får inte INFÖRSÄKRA för mer än marginellt mer än INKÖPSBELOPPET. Oavsett värdet.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

När det handlar om större livvärdes ökningar brukar man bli tvungen att besiktiga hästen och i vissa fall finns även röntgen krav.
För livvärde runt 10000 kr burkar sällan ifrågasättas, dessa kan göra 1 gång per år. Men sen finns det ju även gränser här, även om en del handläggare verkar vara oförskämda så är de ju inte tappade bakom en vagn. De som arbetat ett tag har både sett och hört mycket, jag lovar. Anser man att livvärdet börjar uppnå ungefärligt pris på marknaden för motsvarande häst, kan de vilja ha dokumentation för att hästen är värd ett högre livbelopp.

Vad man pratar om är, att hästen är försäkrad för inköpsvärdet. Man kan sen höja livvärdet i takt med utbildning och meriter. Alltså, mister man sin häst så ska det vara möjligt att kunna köpa en likvärdig vilket är andemeningen med en försäkring. Inte att man ska göra sig en hacka på den, här kommer ju det att ske till priset av vad andra får betala i premie sen.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

kan du motivera en höjning får du igenom den. kan du inte det är hon tydligen inte värd de pengarna.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Vad man pratar om är, att hästen är försäkrad för inköpsvärdet. Man kan sen höja livvärdet i takt med utbildning och meriter. Alltså, mister man sin häst så ska det vara möjligt att kunna köpa en likvärdig vilket är andemeningen med en försäkring. Inte att man ska göra sig en hacka på den, här kommer ju det att ske till priset av vad andra får betala i premie sen.


Nej jag förstår det. Men jag talar utifrån min egen personliga erfarenhet att det inte verkar vara så noga alla gånger att livvärdet = exakt lika med inköpsvärdet.
Jag hävdar inte att det SKA vara på ett visst sätt.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

*kl*
En liten fråga bara. Min häst kom till världen av misstag, ägaren till hans mamma gav bort honom när han var två veckor gammal till hon som ägde honom innan mej och jag fick honom oxå gratis. Men ändå så har han varit livförsäkrad för 10 000 kr hela livet vad jag förstår det som, hur kan det gå ihop om det nu är så att man inte kan livförsäkra dom över den summa man köpte dom för?

Då borde man ju kunna skriva ett visst belopp under en affär på tex 100 000 kr och sen så betalas ändå bara 50 000 kr för hästen men då får du försäkra den för 100 000 kr i livförsäkring?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

*kl*
En liten fråga bara. Min häst kom till världen av misstag, ägaren till hans mamma gav bort honom när han var två veckor gammal till hon som ägde honom innan mej och jag fick honom oxå gratis. Men ändå så har han varit livförsäkrad för 10 000 kr hela livet vad jag förstår det som, hur kan det gå ihop om det nu är så att man inte kan livförsäkra dom över den summa man köpte dom för?

Då borde man ju kunna skriva ett visst belopp under en affär på tex 100 000 kr och sen så betalas ändå bara 50 000 kr för hästen men då får du försäkra den för 100 000 kr i livförsäkring?

Om du läser hela tråden så ser du att föl kan införsäkras, dock inte för mer än vad de 'kostat' att tillverka. För att få in min lilla (egen uppfödning) fick vi dock lura datorn lite, då den är programmerad just att 'säga ifrån' om f-beloppet är mer än + 5000 kr över inköpsbeloppet. Och inköpsbel sattes ju till 0 iom att det var egen uppf.

Och ja, man kan skriva dubbla kontrakt/kvitton, det står OCKSÅ i tråden. Det är försäkringsbedrägeri, men det förekommer inte helt sällan. Risken att bli påkommen är dock inte minimal.

En såpass låg försäkring som 10 000 kr accepterar de flesta bolag även på en till skänkshäst OM hästens marknadsvärde är minst 10 K och det är en ung häst. Alla gör det dock inte, beror på omständigheter med. Oliak bolag är olika hårda på att fråga om inköpssumma med (alla har dock den där klausulen att man inte ska göra vinst).
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag!

JO det spelar roll även om man tar över en försäkring. Jag har alltid, alltid fått uppge inköpspris på hästar även när jag tagit över försäkring. (Inte hund dock, men det är en annan story).
Har du nånsin behövt visa köpekontrakt ? Dom har frågat mig också o då har jag svarat den summan jag vill ha hästen försäkrad i o inte köpeskillingen. Har aldrig blivit avkrävd att visa köpekontraktet o kan inte finna någonstans att detta är obligatoriskt. Glöm inte att försäkringsbolag är vnstdrivande företag.:devil:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Har aldrig hört talas om det bolaget. Annars ligger det ju liksom i själva företagandets idé att vara vinstdrivande i annat fall är det ju välgörenhet. Även koperativa företag är de facto vinstdrivande även om vinsten sas går tillbaka till medlemmarna.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Har du nånsin behövt visa köpekontrakt ? Dom har frågat mig också o då har jag svarat den summan jag vill ha hästen försäkrad i o inte köpeskillingen. Har aldrig blivit avkrävd att visa köpekontraktet o kan inte finna någonstans att detta är obligatoriskt. Glöm inte att försäkringsbolag är vnstdrivande företag.:devil:

Alla företag är vinstdrivande. Jag brukar inte försöka lura andra företag heller.

Nej, jag har aldrig behövt visa kontrakt, jag har dock haft som högst livförsäkrat för 40 000 kr.

Dock så har de rätt att kräva in köpekontrakt om de har anledning att tro att du lämnat osanna uppgifter.

Ur villkoren btw

Agria

5. Föreskrifter
5.1 Upplysningsplikt vid ansökan om försäkring
Du är skyldig att ge riktiga och fullständiga svar på frågor från Agria eller vårt försäkringsombud och som kan ha betydelse för Agrias beslut att bevilja försäkringen
. Detsamma gäller när du begär att få försäkringen utvidgad eller förnyad. [..] Om du uppsåtligen eller av oaktsamhet eftersatt din upplysningsplikt får Agria, i fråga om varje försäkrad, sätta ned ersättningen enligt bestämmelserna i försäkringsavtalslagen.

6.3 Överförsäkring
En skadeförsäkring får inte medföra att du gör vinst. Agria betalar därför inte ut högre ersättning än vad som motsvarar din förlust, även om det avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre.

I deras blankett för livskadeanmälan finns under 'Uppgifter om hästen' frågorna: Inköpt? Om ja, ange säljare, inköpsdag, inköpspris.

Sveland:

Föreskrifter
Upplysningsplikt

Premie och villkor bygger på de uppgifter som Du lämnar då försäkringen tecknas eller ändrad omfattning begärs. De uppgifter och upplysningar som du lämnar vid detta tillfälle måste vara riktiga och dina svar på frågor som ställs vara fullständiga och sanningsenliga.
Om du brustit i din upplysningsplikt riskerar du helt eller delvis att stå utan försäkringsskydd.
Sveland kan göra avdrag på ersättningen vid skada om du uppsåtligen eller oaktsamt lämnat oriktiga eller ofullständiga
uppgifter.


Värderings- och ersättningsregler
Försäkringen får inte ge dig någon vinst. Den ersättning Sveland betalar till dig vid skada ska högst motsvara den förlust du drabbats av, även om djurets avtalade försäkringsbeloppet skulle vara högre.


IF:

Försäkringsbelopp
Häst försäkras till ett av försäkringstagaren
angivet försäkringsbelopp. Försäkringsbeloppet
ska högst motsvara hästens marknadsvärde.
Marknadsvärdet bedöms med ledning av
inköpspris, härstamning, avels-, tävlings- och
andra meriter.
Ersättning betalas aldrig med mer än försäkringsbeloppet.
Om försäkringsbeloppet är högre än hästens marknadsvärde lämnas ersättning med högst marknadsvärdet.

11. Allmänna villkor
[..]
Vi förbehåller oss rätten att vid behandling av försäkringsansökan begära kompletteringar, bestämma om ändring av försäkringsbelopp och att åsätta särskilda villkor (reservation)
enligt av oss fastställda principer.

11.4 uppgiftsskyldighet och andra åligganden

11.4.1 om försäkringsförhållanden
Premie och villkor grundar sig på förhållanden om vilka du lämnar uppgifter till oss när försäkringen tecknas eller ändras. Du är skyldig
att lämna riktiga och fullständiga uppgifter om dessa förhållanden
.

11.4.3 om du inte uppfyller dina åligganden

Om du inte lämnat riktiga uppgifter eller om du inte uppfyller dessa åligganden kan ersättningen vid en skada minskas med ett särskilt
avdrag eller helt utebli
. Hur stort avdraget blir beror på omständigheterna.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Just nu med facit i hand hade det kanske varit klokare både för mig och hästens förra ägare att ha valt livstidsfoder som överlåtelseform.
I synnerhet om det nu skulle hända något med hästen.


Det får mig att undra, om köpet gick tillbaka/hävdes, vad skulle hästen då stå i för värde? Får säljaren försäkra upp till 25000 igen eller måste hästen stå i 8000? För hästen är ff värd 25000 i försäljningspengar (ni fick ju henne billigare vad jag förstod).


Jag själv har dåliga erfarenheter av IF. Jag A1-försäkrade en travare, gick inte i travträning, detta påtalades flera ggr och allt var okej enligt försäkringsbolaget. När hästen fick tas bort fick jag inte ut försäkringspengarna, för en travare kan ju inte stå i A1, allt enligt försäkringsbolaget.... igen. Men premien kunde de ta emot under flertalet år.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Sveland är ett ömsesidigt försäkringsbolag, de är likförbaskat vinstdrivande, och har för den delen exakt samma villkor ang försäkringsbelopp, att man måste lämna riktigta uppgifter osv som 'alla andra' bolag.

Från Svelands hemsida:

Sveland Försäkringar Ömsesidigt ägs av våra kunder. [...]

Affärsidé

Sveland Försäkringar skall genom ökade försäkringsvolymer utveckla och befästa ett produktsortiment baserat på spetskompetens och som motsvarar marknadens
krav på försäkringslösningar.
Affären skall präglas av kundnytta, lönsamhet och ett selektivt tydligt riskurval.

Är man intresserad kan man läsa årsredovisningen
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Har du nånsin behövt visa köpekontrakt ? Dom har frågat mig också o då har jag svarat den summan jag vill ha hästen försäkrad i o inte köpeskillingen. Har aldrig blivit avkrävd att visa köpekontraktet o kan inte finna någonstans att detta är obligatoriskt. Glöm inte att försäkringsbolag är vnstdrivande företag.:devil:

Vad många verkar glömma, är att ett fb kan begära vidimering i samband med en reglering. Dvs, du som försäkrigstagare måste kanske kunna styrka att det livbelopp du begär ut är det som te x är inköpsvärdet. Bara för att detta inte krävs vid försäkringstillfället, så har man klarat sig för så går det inte till.

Har ett färskt exempel där köparen övertog försäkringen vid köp, hästen var försäkrad dubbelt upp mot inköpspriset. Det hela slutade med att denna försäkringstagare fick hälften av inköpspriset.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag har inte ens bemödat mig att ringa försäkringsbolaget (dumt nog) men jag köpte kuse för 10000:- som 15-åring och han var livförsäkrad för 8000:-. När jag nu fick nästa faktura var det tydligen sänkt till 6400:-! :crazy:
Känns rätt så tvivelaktigt att man får höja livvärdesbeloppet på en 16-åring även fast JAG anser att han är värd mycket mer. 6400:- känns rätt meningslöst, täcker ju knappt omkostnaderna om man måste avliva hästen! :cry:
Och om jag skulle sälja skulle jag INTE sälja för 6400:- eller ens i närheten.

Nån idé att ringa och kolla tror ni? (Agria) Lika bra att skrota försäkringen?

(Ursäkta trådkap)

För övrigt förstår jag att försäkringsbolag måste vara ganska restriktiva och att en "gammal" häst inte har så stor chans att öka i värde. Men att man sänker livvärdet på en häst utifrån inköpssumman tycker jag låter skumt? Om någon "egentligen" får hästen i gåva t ex, hur funkar det då? :confused:
Och om man t ex inte tävlar, har man noll chans att höja hästens livvärde då?
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Hm, glöm första frågan, ringde till försäkringsbolaget nu! :p
Hade jag sagt till förra året (vid köpet antar jag) så hade jag förmodligen kunnat höja till köpesumman iaf, det frågade jag faktiskt inte om (och ärligt talat tog jag för givet vid köpet att den låg på högre än 8000:- :o ) men nu när den är 16 var det kört.

Nog för att det inte är mycket pengar att betala i premie, men känns lite fånigt som sagt att ens ha en försäkring på så lite.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Så lite hade jag nog skippat. Men det beror på vad du har för ekonomi också, är 6400 mycket pengar eller lite pengar för dig?

Man får höja värdet även om man inte tävlar, särskilt på en ung häst som man sedan rider in/kör in/utbildar.

De som får nej är oftast de som motiverar en höjning från tex 10 000 till 20 000 (alltså 100%) med att hästen är "väldigt trevlig och faktiskt himla snygg också".

jag tycker att man ska vara glad för att denna regleringen finns, annars skulle många hästar försäkras upp för att sen slås ut.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 659
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen...
2
Svar
31
· Visningar
3 512
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp