Jävla försäkringsbolag!

Sv: Jävla försäkringsbolag!

Ang höjningar. Så min valack (arab, 4 år) köptes för och försäkrades för 20 000 kr. Han var insutten i princip, åkt på i skritt, trav och galopp, men väldigt ängslig och grön.

Efter ett år höjde jag honom till 30 000 kr (dvs en höjning på 50%) med motiveringen att han var grundutbildad nu, och så fick jag tala om vad han låg på för nivå. Inga problem, inte ens en besiktning.

Efter några år till höjde jag till 40 000 kr, med hänvisning till att han var vidareutbildad. Han var fortfarande otävlad. Det var inga problem det heller, men jag fick motivera och förklara och så ville de ha en veterinärbesiktning gjord.

Han höjdes inte mer, och jag tror att om jag skulle försökt höja så skulle de ha slagit till bromsen och krävt tävlingsresultat t ex, eftersom då skulle han gå över 'normalt pris' för en normalindivid för rasen och åldern.

Dock så, det här med att man kan försäkra i inköpssumman är ganska 'fascinerande' med, för de tar t ex in föl av ras som 'normalt' inte ligger så högt (men väl kan göra det med en gedigen stam med prestation i stammen) för säg 70 000 kr. Eftersom den är köpt för det. Där tycks de inte så mycket bry sig om att ta reda på omd et är ett överpris köparen betalat eller ej. Och svaret till varför finns ju eg i villkoren. Vad du än betalat för och vad det än står i försäkringsbrevet för livsumma, så förbinder de sig aldrig att betala ut mer än marknadsvärdet. Och är marknadsvärdet mindre än försäkringsvärdet, tja synd för dig ungefär.

Så att medvetet överförsäkra sin häst t ex med osanna uppgifter eller fejkade kvitton, KAN bli en ganska dyr 'affär' i slutänden. Något de flesta inte vet om.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Alltså, jag köpte ett halvblod 2001 för 6000 kr. Han var försäkrad i If för 30 000 kr. Efter någon månad ringde jag till If och sa att jag ville sänka livvärdet till 10 000 kr eftersom det enda jag egentligen brydde mig om var att hans veterinärvårdsförsäkring skulle hjälpa mig om han blev sjuk, jag var inte intresserad av att betala premien för ett livvärde på 30 000 eftersom jag struntade i vad jag skulle få om han avled.

Kan hända att de är mer än glada om man sänker livvärdet, och därför inte krånglade. Jag vet inte. Men hur får If reda på vad man köper hästen för? (kanske var jag bara okunnig, men jag visste inte att man var tvungen att redovisa det för f-bolaget).


Fast det är ju inte samma sak. Att du vill välja ett lägre livvärde och få en lägre premie bör ju inte bolaget ha några synpunkter på. Det finns ju inget som säger att man måste ha livförsäkring alls. Dock ska man inte kunna försäkra hästen för mer än man köpte den, i alla fall inte till att börja med (en annan sak är ju att t ex en unghäst ökar i värde med utbildning etc) för att kunna "tjäna pengar på att slå ut den". Jag personligen tycker dock att man BORDE kunna försäkra i marknadsvärdet, oavsett vad man har betalt, men det är ju bara min synpunkt.

Kung Tulle: Stå på dig!!!! Så som handläggaren beter sig FÅR man inte bete sig! Lycka till!!
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag har aldrig upplevt problem med livförsäkring, hästen jag har nu fick jag försäkra som tre dagar gammalt föl för 30 000 (agria). Dom frågade inte vad det kostat att föda upp hästen (ca 12 000), det enda dom ville veta var just marknadsvärdet på ett sånt föl, och sen kom vi överrens om att 30 000 kr var ett bra belopp. När jag nu senast bytte försäkringsbolag till just if (hästen är nu 2,5) sade jag bara att jag ville ha hästen försäkrad för 40 000kr, jag fick inga frågor öht om pris eller marknadsvärde. Min man köpte en 6 mån föl som nu också är 2,5 år, det var aldrig några problem att försäkra henne i 30 000 heller, vi blev aldrig tillfrågade om vad köpesumman var. Har jag bara haft tur eller är dessa frågor relaterade till hästens ras eller så?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

KL
Om man nu inte kan försäkra med högre livvärde än inköpspriset (har ingen vidare koll, undrar för att jag är nyfiken) hur kunde jag då lyckas livförsäkra en leasad travhäst, d v s hästen var inte ens min?
Ägaren till denna häst hade ett gäng hästar och gott om pengar, därför ingen försäkring öht på hästen. Eftersom jag som leasingtagare är skyldig att stå för vet kostnader så ville jag såklart ha hästen försäkrad. Nu täcker ju inte travhästförsäkringarna så mkt men kolik, sårskador, frakturer o dyl kan ju bli kostsamma utan försäkring. Jag tog även ett livvärde på 5000 för att kunna täcka ev avlivning och destruktion.
Ett par dagar efter karenstidens slut (20 dgr) fick hästen kolik och gick inte att rädda. Gissa om jag mitt i allt elände var glad att försäkringen täckte när slutnotan blev närmare 20000 kr...

Är det andra regler när det gäller leasing? Kan man teckna livförsäkring på t ex en fodervärdshäst? Är det enbart under förutsättning att inte ägaren har hästen försäkrad? Isf kan förs. bolagen kolla om hästen är försäkrad i annat bolag?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag har aldrig upplevt problem med livförsäkring, hästen jag har nu fick jag försäkra som tre dagar gammalt föl för 30 000 (agria). Dom frågade inte vad det kostat att föda upp hästen (ca 12 000), det enda dom ville veta var just marknadsvärdet på ett sånt föl, och sen kom vi överrens om att 30 000 kr var ett bra belopp. När jag nu senast bytte försäkringsbolag till just if (hästen är nu 2,5) sade jag bara att jag ville ha hästen försäkrad för 40 000kr, jag fick inga frågor öht om pris eller marknadsvärde. Min man köpte en 6 mån föl som nu också är 2,5 år, det var aldrig några problem att försäkra henne i 30 000 heller, vi blev aldrig tillfrågade om vad köpesumman var. Har jag bara haft tur eller är dessa frågor relaterade till hästens ras eller så?

Du kan få problem om du behöver få ut ersättning från försäkrings bolaget fast dom inte frågade vid tecknandet av försäkringen. Dom kommer fråga då med största sannolikhet. Och det är din skyldighet att kolla upp så att du inte har hästen för högt försäkrad, och om du skulle ha det så får du bara ut ersättning upp till marknadsvärdet.

/Camilla
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Hmmm, ok, ja det var ju inte så bra. Men vem är det som bestämmer marknadsvärdet då, är det försäkringsbolaget? För då kan dom ju uppge vilket värde som helst. Är det ens någon mening att ha någon livförsäkring på hästen, om man ändå riskerar att inte få ut något ifall försäkringsbolaget får för sig att hästen inte har något värde.
Själv tycker jag att hästarna är försäkrade under marknadsvärdet, men det är ju min åsikt, det är ju inte att lita på att försäkringsbolaget tycker det samma i så fall.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag hade blivit oxtokig! :mad:
Givetvis ska du kontakta människans chef. Var det ett ombud kontakta huvudkontoret.
Så tilltalar man INTE kunder! Vetja om det inte passerat gränsen för förtal också det h*n sa?

Vore det jag skulle det bli en insändare i Ridsport också där jag givetvis skulle namnge bolaget så tidningen tog kontakt med dem för en kommentar.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

IF suger.... Råd till alla... skaffa ett annat bolag de slingra sig när det väl händer nåt.
Min häst skadades, blev opererad o fick vara på helsingborgs djursjukhus i typ 2 veckor och ändå fick vi ta bort honom och vi hade vet. intyg på hur/var han hade skadat sig och vi fick värken livförsäkring lr någon annan kompensation. Bytt Bytt Bytt!!!
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag har bara dåliga erfarenheter av If och vet de som jobbar där som vägrar försäkra i det bolaget. :cool:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

*kl*

Efter att ha läst denna tråd gav jag mig idag i kast med att gå igenom mina hästars försäkringar med mina ombud, har speciellt en livförsäkring på varmblodet som jag funderat lite över. Har hästarna i två olika bolag p.g.a. att två av dem var försäkrade i olika bolag vid köp, den tredje oförsäkrad.

Häst nr.1 är varmblodig travare och har varit försäkrad i Agria för 20.000:- begränsad liv, 60.000 aktiv vet.vård. Inköpt för 10.000:-
Enligt mitt ombud finns det inga som helst risk att ej få ut livbeloppet även om inköpspriset låg lägre. Livbeloppet gällde oavsett. Däremot sänkte vi det inför nästa period till 10.000:- samt kommer ev. göra om vet.försäkringen till en A1:a efter besiktning efterssom hästen numera endast är promenadhäst.

Häst nr. 2 är försäkrad i Folksam 10.000:- A1 liv, 50.000:- A1 vet samt Rehab. Efterssom detta är en 2-åring som hela tiden utvecklats höjde vi liv till 20.000:- och kommer höja till 30.000:- när nästa försäkringsperiod börjar. Inga problem, men höjningen därefter kommer behöva motiveras av prestationer såsom tävlingsmeriter e.t.c.

Häst nr. 3 oförändrad...

Inget av bolagen krävde kvitto eller kontraktskopia vid nytecknandet/övertagandet och hävdar båda att inget kvitto kan krävas vid ev. utnyttjande av livförsäkringen - försäkringen är ju tecknad och skulle isådana fall kontrolleras vid tecknandet om något vore oriktigt...

Någon som haft problem med dessa bolag? Efter att ha pratat igenom försäkringarna med mina ombud känner jag mig tryggare, så känner ni er osäkra - ring och fråga!
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag har haft If och Agria till div hästar under årens lopp. Vi har haft operationer och andra "mindre" skador under årens lopp och har aldrig haft något problem med något av bolagen hitills. Nu har jag inte behövt lösa ut livvärdet på någon häst ännu så jag kan ju inte svara på om jag får ut livvärdet, men det tror jag nog.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag har bara haft Agria till mina hästar, och har inte upplevt några problem alls med dem. Har haft operation, diverse behandlingar samt 2 st avlivningar, och de har alltid varit trevliga och snabba i sina handlägganden, och livvärdena har inte ens diskuterats vid utlösning av dem.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Bytte fran Agria till Sveland, jättenöjd!!

Men jag undrar vad som händer om man far en jättedyr häst i present av nagon. Far man bara försökra den för 0 kronor da??
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

jag har alla mina 3 hästar,hunden samt hästsläpet försäkrat i IF å har aldrig råkat ut för några trubbel.enda nackdelen e att försäkringen inte täcker invändiga skador på hästsläpet (?),men ska kolla upp med andra bolag å flytta över den.har fått använda försäkringen en gång på en häst å det va inga trubbel med det.kommer få använda igen nu med min shettis å hoppas verkligen att det inte strular till sig med honom nu :confused:
men visst det finns väl plommon överallt tyvärr å råkar man ut för dom så klart man kollar upp andra alternativ.hoppas det löser sig.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Har varit med om att försäkringsbolag haft ett lågt minimilivvärde för att få den veterinära A1-försäkringen.
Dock vet jag inte om alla försäkringar eller bolag har det så.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Gammal tråd men jag kan ju svara på det ändå ;)
Försäkringsbolaget tyckte att vi skulle flytta min andra häst som ej är försäkrade hos dem vi ansåg att det var en dålig idé då han har inkar vilket skulle kunna ge reservation i en ny försäkring. Då ansåg försäkringsbolaget att vi behövde ju inte säga att han hade inkar :devil:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Skillnad om man har hästen försäkrad i typ 50 000 och vill plötsligt försäkra upp det till 120 000, då förstår jag att dom reagerar. Men med vanliga "billiga" hästar och ett par tusen hit eller dit så verkar det inte vara så noga.

Vi försäkrade upp vår ponny 100 000 eller 110 000 i liv när vi köpte henne, från utgångsbeloppet hon var försäkrad i.

Det var inga problem alls, Inga reaktioner eller dylik.


Edit; Oj, ser nu att det var en gammal tråd!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 659
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen...
2
Svar
31
· Visningar
3 512
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp