Jävla försäkringsbolag!

Sv: Jävla försäkringsbolag!

Läste nu att det var If?känner ingen som är nöjd med det bolaget tyvärr.Oavsett vad de har haft försäkrat där.

Jag har mina hästar där och har haft i många år. Är MYCKET nöjd med dem har aldrig haft några problem att få ut ersättning och alltid blivit trevligt bemött. :)

Därför håller jag med andra om att TS givetvis ska kontakta någon ansvarig på företaget angående bemötandet. Jag tror inte att de tycker att det är ok att VISS personal beter sig på detta sätt.

Gällande reglerna har jag däremot inte koll på men ett trevligt samtal ska man alltid kunna förvänta sig.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Fy vilken vidrig människa du råkat ut för. Kan dessutom inte förstå hur han kan veta vad du har betalat /inte betalat för hästen. Det är en angelägenhet mellan köpare o säljare. Är en häst försäkrad för 25000 o du övertar försäkringen ska det inte spela nån roll om du fått hästen som gåva. Avkräv människan en stor fet ursäkt. Förmodar att du inte har samtalet inspelat på band för det skulle säkert gå att stämma skithögen för ärekränkning. Stå på dig !:banana:
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

JO det spelar roll även om man tar över en försäkring. Jag har alltid, alltid fått uppge inköpspris på hästar även när jag tagit över försäkring. (Inte hund dock, men det är en annan story).
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Fy vilken vidrig människa du råkat ut för. Kan dessutom inte förstå hur han kan veta vad du har betalat /inte betalat för hästen. Det är en angelägenhet mellan köpare o säljare. Är en häst försäkrad för 25000 o du övertar försäkringen ska det inte spela nån roll om du fått hästen som gåva. Avkräv människan en stor fet ursäkt. Förmodar att du inte har samtalet inspelat på band för det skulle säkert gå att stämma skithögen för ärekränkning. Stå på dig !:banana:

Jag undrar också det, hur han kan veta?

Betr att man inte får försäkra högre än köpesumman så är det en sanning med modifikation i mina ögon. Jag köpte min första häst för en symbolisk summa pga hans kotledsskada, men han var försäkrad till 10 000 (som ju minskade när han fyllde 17) och det var ingen som ifrågasatte det.
Betr hästen som jag köpte nu, när jag skulle ta över försäkringen sa han att "hästen är livförsäkrad till X är du nöjd med det" och jag sa "tja, jag betalade Y, kunde vara bra om vi försäkrade upp henne till det" och han ifrågasatte inte ens, bad inte heller om att se kontrakt el dyl som bevis. Jag kunde ha hittat på. Men det var isåfall upp till mig om jag vill betala för att ha henne försäkrad i den summan.

Så jag vet inte hur man kan vara så kategorisk :confused:
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag!

JO det spelar roll även om man tar över en försäkring. Jag har alltid, alltid fått uppge inköpspris på hästar även när jag tagit över försäkring. (Inte hund dock, men det är en annan story).

"uppge" ja, men har du behövt bevisa det? det har inte jag.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

JO det spelar roll även om man tar över en försäkring. Jag har alltid, alltid fått uppge inköpspris på hästar även när jag tagit över försäkring. (Inte hund dock, men det är en annan story).

Du har helt rätt, det är det man har betalt som man ska försäkra för.
Inte vad hästen ev är värd vid försäljning, OM den sedan säljs så är det det värdet den nya ägaren kan försäkra i.
Är rätt sker på att detta gäller alla bolag.
Vid tveksamheter kan man bli ombed att skicka kopia på köpe kontraktet (gäller mest hästar som man vill ha i höga belopp)

Och jo, detta gäller även hund, men det kan ju självklart missats på något sätt, nu är det ju också lite abdra priser på hund och ett normalt valp pris brukar inte ifrågasättas.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

"uppge" ja, men har du behövt bevisa det? det har inte jag.

Nej, men jag rekommenderar inte försök till försäkringbedrägeri. Och iaf vissa bolag, så på livskadeanmälan får du ange inköpssumma och vem du köpt hästen av.

Och om du ljuger om vad den är köpt för, och de får reda på det - DÅ kan man nog börja tala både problem och ohövligt bemötande.

(Dock kringgår ju vissa det här genom att helt sonika skriva fejkade kvitton. Hästen är försäkrad för 25 K men säljs för 15 K. Det skrivs dubbla kvitton/kontrakt, ett med rätt summa och ett med summan försäkringsbolaget fått höra)
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

"uppge" ja, men har du behövt bevisa det? det har inte jag.

Normalt behöver man inte det.
Men för att ta ett exempel:
A ringer och vill ta över B`s försäkring.
Hästen är försäkrad för 20 tusen på B, men A säger att hon vill ha den i 50 för det har hon betalt.
Hästen har inte tävlats eller på något annat sätt motiverat höjningen.
Då kan man begära en kopia på köpe avtalet så man ser att A betalt 50 och då får hon självklart liv i 50.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Fast det dr är ju ganska korkat tycker jag. Man borde ju få ha dom i marknadsvärdet i alla fall. Låt oss säga att jag köper en 2 årig ardenner för 3000kr av en sjuk äldre man. Kör in den osv. Skall jag då sälja den för 32000kr så undrar ju folk varför den inte är högre försäkrad. Trots att man köper/säljer billigt så kan hästen vara värd mycket mera. Hos mitt bolag frågade dom inte vad jag hade köpt ponnyn för ens. Det anser jag är en sak mellan köpare och säljare dessutom.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

jamen du, du kan ju alltid höja liv värdet när hästen stiger i värde!
Den möjligheten finns altid och hos alla bolag.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Fast det dr är ju ganska korkat tycker jag. Man borde ju få ha dom i marknadsvärdet i alla fall. Låt oss säga att jag köper en 2 årig ardenner för 3000kr av en sjuk äldre man. Kör in den osv. Skall jag då sälja den för 32000kr så undrar ju folk varför den inte är högre försäkrad. Trots att man köper/säljer billigt så kan hästen vara värd mycket mera. Hos mitt bolag frågade dom inte vad jag hade köpt ponnyn för ens. Det anser jag är en sak mellan köpare och säljare dessutom.

Du kan ju höja den ju när du kört in, ridit in etc.

Då är det knepigare när man får köpa 'mammas unghäst' för 25 K, fast den för dagen är värd 50 K. Men bara får försäkra för 25. Iofs bara låta den göra några starter etc på nivån den kan, och höja sen. Men händer ngt inan, så..

Så det finns klara nackdelar. Samtidigt förstår jag HELT anledningen. Man ska inte tjäna pengar på försäkringen. Om jag köper en häst värd 50 K för 25 K så är 25 det jag betalt. Visst, det kostar 50 att köpa en likvärdig, men jag har 'bara' investerat 25. Om hästen bryter benet andra dagen hos mig, går jag alltså plus 25 K på försäkringen om jag tillåts försäkra för högre än inköpsbelopp. Och det är så det inte ska kunna bli, därav regeln.

Mina två fbl, både hade jag kunnat sälja vidare för högre belopp än jag köpte dem för, dagen efter jag köpt. Men vill jag 'tjäna' de pengarna får jag göra det genom att sälja, inte genom att försäkra högre. För livförsäkringen ska täcka det jag lagt ut.

Och när/om jag köper en häst värd 50 K för 25 K, då har jag lagt ut 25. Om jag köper en unghäst för 25, och utbildar den så den är värd 50, då har jag lagt ner utbildning på den, som kan värderas i pengar, och kan höja försäkringen om jag vill skydda de pengarna med.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Det är ju alltid upp till varje försäkringstagare att läsa på villkoren innan man skaffar/tar över en försäkring.

Man kan alltså inte använda försäkringsvärdet som försäljningsargument (som man ofta ser i annoner) - det är ju att uppmana till försäkringsbedrägeri...
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

jamen du, du kan ju alltid höja liv värdet när hästen stiger i värde!
Den möjligheten finns altid och hos alla bolag.

Jo, visst kan man det. Men som i KT fall tycker jag det är lite löjligt. Hur försäkrar jag en häst som jag har på livstidsfoder?
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Det vanligaste när det gäller foderhästar är nog att ägaren står för försäkringen eftersom det är dom som betalat hästen från början (vill få ut livvärdet).
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Läste nu att det var If?känner ingen som är nöjd med det bolaget tyvärr.Oavsett vad de har haft försäkrat där.

Nu känner ju inte du mig men jag är väldigt nöjd med If. Däremot har Agria inte varit allt för trevliga alla gånger;).
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Det är ju alltid upp till varje försäkringstagare att läsa på villkoren innan man skaffar/tar över en försäkring.

Javisst men när det gäller hästar som är äldre än att de får nyförsäkras har man ju ingen valfrihet i alla fall.

Man är stenhårt fast med det bolag hästen redan är försäkrad i. Det enda val man har är att INTE ha försäkring överhuvud taget och det är ju inget alternativ om man inte har så mycket pengar tillgängligt att man kan hosta upp en 50-75000 över natten ifall det inträffar något riktigt allvarligt med hästen. ( Tex en buköppning eller liknande skräckscenario).

/KT
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jo, visst kan man det. Men som i KT fall tycker jag det är lite löjligt. Hur försäkrar jag en häst som jag har på livstidsfoder?

Jo vi har ju vare sig tänkt sälja henne vidare eller "se till" att hon dör och som föräkringsombudet tror- försöka mygla till oss i runda slängar 15000 kr i "vinst". Sånt gör man inte med familjemedlemmar här i vår familj.

Just nu med facit i hand hade det kanske varit klokare både för mig och hästens förra ägare att ha valt livstidsfoder som överlåtelseform.
I synnerhet om det nu skulle hända något med hästen.

Då hade ju förra ägaren fått ut mycket mera än vad hon fått betalt nu och jag hade kunnat lägga dom pengarna hon kostar i inköp på något mer "nyttigt" än en häst.

Men jag kände att rent juridiskt var det enklare att köpa. I synnerhet eftersom vi ska ta föl på henne.

Det viktigaste är ju i alla fall att hennes försäkring täcker veterinärvård förutom då sånt som är relaterat till hennes gamla skada.

Hade jag lagt alla pengar som jag under 30 år som hästägare som nu gått till försäkringspremier på ett bankkonto hade jag troligen haft mer än 100 000:- att spendera på en ny häst när mina ponnier( som jag haft längst) dog för ca 3 år sedan. Nu var dom gamla och utförsäkrade ungefär 10 år innan dom dog.

/KT
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

"uppge" ja, men har du behövt bevisa det? det har inte jag.

Om försäkringsbolaget begär, kan du behöva skicka in dokument som bestyrker inköpspriset eller så kan fb även fråga säljaren om priset på hästen.

Under alla omständigheter kan man bli anmäld för bedrägeri, om det framkommer att hästen vid tiden för övergången till ny ägare försäkras högre än inköpspriset.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jo, visst kan man det. Men som i KT fall tycker jag det är lite löjligt. Hur försäkrar jag en häst som jag har på livstidsfoder?

Ägaren står för försäkringen, du betalar till ägaren, ni reglerar hur pengarna ska fördelas med kontrakt.

Eller så tar du över försäkringen, genom att ha en dialog med bolaget. Jag har haft häst på foder (ej livstid) som jag stod för försäkringen på, även gentemot bolaget. Var inga problem.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Alltså, jag köpte ett halvblod 2001 för 6000 kr. Han var försäkrad i If för 30 000 kr. Efter någon månad ringde jag till If och sa att jag ville sänka livvärdet till 10 000 kr eftersom det enda jag egentligen brydde mig om var att hans veterinärvårdsförsäkring skulle hjälpa mig om han blev sjuk, jag var inte intresserad av att betala premien för ett livvärde på 30 000 eftersom jag struntade i vad jag skulle få om han avled.

Kan hända att de är mer än glada om man sänker livvärdet, och därför inte krånglade. Jag vet inte. Men hur får If reda på vad man köper hästen för? (kanske var jag bara okunnig, men jag visste inte att man var tvungen att redovisa det för f-bolaget).
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 659
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen...
2
Svar
31
· Visningar
3 512
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp