Jävla försäkringsbolag!

KungTulle

Trådstartare
Nu har jag blivits skrattad rakt upp i ansiktet av en otrevlig handläggare på Donettas försäkringsbolag! Samt anklagad för diverse.

Killen jag pratae med anklagade mig rakt ut för att vilja tjäna på att köpa Tjeja billigt och sedan "se till" att hon dog brara för att få ut mer pengar än vad jag betalat när jag köpte hästen.

( Sitter och gråter nu och ska skriva ett brev till deras chef. Tycker inte att man får anklaga en kund så här.....),

Tydligen är det så att om vi hade fått henne gratis så hade dom tagit bort hela livförsäkringen och om vi köpt henne för 25 tusen hade 25000 får stå kvar som försäkringssumma. ( Men dom hade lustigt nog inte höjt den om vi köpt henne för mera.)

Sedan hånade han mig rakt ut och sade att jag inte skulle ha hästar om jag inte hade råd att köpa för 25000:-.

Varför köper du inte henne för 25000:- då om hon nu är värd det så skrattade han mig rakt upp i ansiktet...

Med tanke på hur otrevlig och jäkligt elak han jag pratade med var kommer i varje fall inte jag nyteckna någon försäking mer i deras bolag. Tjejas föl kommer vi anmäla i annat bolag än if.

Tyvärr är hon för gammal för att få en ny försäkring i ett annat bolag.

Så det är bara att betala in denna försäkring och se glad ut och acceptera deras idiotiska villkor.

Man kan ju undra hur dom tänker.... om jag får en diamantring eller annat dyrare smycke i gåva så kan den ju försäkras dyrare än 0:-. Eller tex ett hus.... Eller annat lösöre. Det finns ju många saker som kanske köps billigt men som har ett högre marknadsvärde än när det köptes tex antikviteter och konst.

Och i Donettas fall har hon ju som premierat sto egentligen ett högre värde än vad vi köper henne för. Nuvarande ägare hade kunnat sälja henne för många tusenlappar mer om hon prioriterat att få så mycket pengar som möjligt.

Även om dom har sina regler så kunde dom isåfall redogjort sakligt för dessa och inte varit elaka och hånfulla.

Det enda jag undrade var ju varför livvärdet blivit så kraftigt sänkt på mitt försäkringsbrev när jag vet att hon stod i 25000 hos förra ägaren....

En jätteledsen Kung Tulle.
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Verkar inte ens vara ett seriöst bolag?med tanke på bemötandet.
Har aldrig hört talas om namnet faktiskt.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Vad tråkigt att du blev så illa bemött. Jag har alltid blivit så bra bemött hos if. Min handläggare ringde till och med upp när ersättningen skulle betalas ut för att redovisa hur de hade räknat.

Inga som helst problem med att teckna försäkringen, flytta över mina andra hästar eller få ersättningen utbetald. Det gick på någon dag bara utan krångel.

Du måste ha råkat ut för någon idiot som förhoppningsvis jobbade sin sista dag på IF.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Absolut ska du maila/skriva brev till ansvarig avdelningschef! Jag har gjort så för inte alls länge sedan och fick mkt bra respons av chefen där, allt reddes ut på ett bra sätt. Han var tacksam för att info om hur hans anställda hade betett sig gentemot en kund.

Viktigt att du tar det skriftligt - lämna gärna också ett tel nr där du kan nås + be om bekräftan på att de tagit emot ditt brev/mail och dina synpunkter.

Oavsett vem som ev har rätt i sakfråga så ska man bli korrekt bemött så länge som man själv uppför sig. Är man dessutom i tjänstesektorn så bör man kunna hantera den ev stress det kan innebära med kundkontakter.

Stå på dig!
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Du ska absolut klaga. Sådär får dom inte bete sig. Hoppas att du har namn på handläggaren.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Men.. Har dom ens att göra med hur mycket du köper henne för :crazy:? Det är väl inte deras sak? Deras uppgift är väl att föra över försäkringen på nya ägaren? Har aldrig hört talas om något liknande!
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Nu vet inte jag, men uppfattar som stoet är av lite äldre natur. Det innebär att livvärdet räknas ner årligen, för att till slut försvinna när hästen fyllt 20 år för de flesta raser och för några få gäller 25 år. Såvitt jag vet handlar 25 år för raser som islänning, arab, shettis.
Du tror inte att det är detta vi pratar om, oavsett ska man inte behöva blir oförskämt bemött vid en förfrågan.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag fick i förra veckan telefonsamtal från samma bolag där jag har min Docka försäkrad att de nu helt plötsligt kommer införa reservationer i hennes försäkring. Mitt i perioden och utan att hon varit skadad.

Men nu helt plötsligt hade deras veterinär kommit fram till att hennes ev utläkta spatt (förra ägaren tog henne till en vet och gjorde en utredning som kom fram till att hon inte hade spatt) och hon är vet besiktigad ua i maj och innan har det inte varit några problem. Men nu hade i alla fall veterinären kommit fram till att eftersom det ev kunde komma spatt i framtiden (hon är islandhäst och jag har bifogat båda veterinärintygen på att hon är frisk och förra ägaren hade inte heller reservationer i försäkringen) så kommer hon få reservationer på det.

Jag frågade varför det när hon inte haft problem och enl en veterinär och en klinik som röntgat INTE har spatt och då fick jag till svar att det var deras nya policy och gällde from den dagen men citat: "Jag var ju väldigt välkommen att se om jag kunde få något annat bolag att försäkra henne till samma bra veterinärvårdsvillkor."

Det kändes...så där kan jag ju säga. Hon har ju inte ens spatt!
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jag undrar om det är juridiskt hållbart egentligen...att de ändrar mitt under avtalsperiod sådär? Det hade jag kollat upp med en jurist faktiskt - det finns kostnadsfri tel rådgivning hos en del jurister.

Jag har lärt mig med åren att man ska kolla NOGA så att försäkringsbolagen inte sätter reservationer utan hästägarens vetskap vid byte av bolag, det händer nämligen att de gör detta och det framgår inte i försäkringsbrevet.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Det enda jag undrade var ju varför livvärdet blivit så kraftigt sänkt på mitt försäkringsbrev när jag vet att hon stod i 25000 hos förra ägaren....

Det undrar jag också. Fattar jag det rätt att det är samma bolag och att du övertar försäkringen?

Vi tog över unghästens försäkring i Agria när vi fick henne, och hon fick behålla sin livförsäkring på 10 000.
Nordsvensken, däremot, stod i 20 000 i säljarens försäkring, men eftersom vi bytte bolag (och köpte honom för en liten summa) fick vi bara livförsäkring på 5000.

Immer
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Hur mycket köpte du hästen för?

Iofs så ska man inte vara otrevlig om man har kundkontakt, men om du köper en häst för 5000 kr så har du oftast inte rätt att försäkra för mer än köpebeloppet + 5000 kr (tror det skiljer sig lite åt bolagen emellan).

För om hästen dör så har du bara rätt att få ut det du köpte hästen för - oavsett vad du tycker att hästen är värd själv.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Jo, man borde väl det, men just nu är jag så utled på jurister och hela den världen i mitt 'andra' liv, utanför hästarna så jag ville ha en oas där jag bara fick vara...

Men jag hoppas ju på att hon inte ska bli sjuk, men det känns som att tänk nu om hon blir halt, kommer de då säga att det förmodligen är relaterat till spatten och då får jag ingen hjälp. Eller om hon *god forbid* går omkull i hagen och bryter nacken, är det då på något vis relaterat till den icke-existerande spatten så att de slipper ersätta liv?

Jag har inte energi just nu att ta itu med FLER bråkiga försäkringsbolag men jag blev riktigt ledsen.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Nu vet inte jag, men uppfattar som stoet är av lite äldre natur. Det innebär att livvärdet räknas ner årligen, för att till slut försvinna när hästen fyllt 20 år för de flesta raser och för några få gäller 25 år. Såvitt jag vet handlar 25 år för raser som islänning, arab, shettis.
Du tror inte att det är detta vi pratar om, oavsett ska man inte behöva blir oförskämt bemött vid en förfrågan.

Nej det är INTE ålderssänkningen. Den börjar dom med nästa år.

/KT
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Läste nu att det var If?känner ingen som är nöjd med det bolaget tyvärr.Oavsett vad de har haft försäkrat där.
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Hur mycket köpte du hästen för?

Iofs så ska man inte vara otrevlig om man har kundkontakt, men om du köper en häst för 5000 kr så har du oftast inte rätt att försäkra för mer än köpebeloppet + 5000 kr (tror det skiljer sig lite åt bolagen emellan).

För om hästen dör så har du bara rätt att få ut det du köpte hästen för - oavsett vad du tycker att hästen är värd själv.

Problemet är väl inte vilka regler dom har utan HUR dom upplyser en om reglerna.

Med försäkringsinbetalningen finns tex inget informerat om varför hästen plötsligt stod i 8000:-när det gäller livvärdet.

Det var det jag ringde och undrade över. Och så får man kastat i ansiktet att man är en brottsling ???

Dessutom man kan ju mycket väl köpa en häst och arbeta med den -utbilda den mer och få den mera värd. Iofs inte riktigt applicerbart på Donetta eftersom hon har en skada på vänster fram. Men hon borde ju fortfarande vara VÄRD sin gamla försäkringssumma pga av att hon är premierad och införd i stamboken. Avelsvärdet finns ju kvar. Plus att hon faktiskt fungerar i lätt promenadridning/lätt arbetskörning.
/KT
 
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Då bör det ju inte föreligga ett problem att försäkra hästen i annat bolag, skulle jag ha gjort.
Nej hon är så gammal att hon inte kan nyförsäkras, men sänkningen böjar året efter.

Just med tanke på det känns det riktigt osjysst att dom sänker livvärdet med mer än hälften, eftersom det ändå minska ner under vårt inköpspris på bara ett par års tid.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Jävla försäkringsbolag!

Läste nu att det var If?känner ingen som är nöjd med det bolaget tyvärr.Oavsett vad de har haft försäkrat där.

Jag är utmärkt nöjd, och i en tråd jag skrev om den var det flera andra nöjda med.

till TS:

Bemötandet var under ALL kritik och du bör absolut uppmärksamma chef/er om det. Men informationen rent faktamässigt var rätt. Du får inte ha högre försäkrat för än du köpte för, man ska inte kunna göra en vinst på försäkringen. klausulen finns hos alla bolag. Och ställer till problem just när man 'fyndar' och köper en häst för under marknadsvärdet. Då får du 'bara' försäkra för just det hästen är köpt för (plus ev en liten sudd, ofta 5000 kr, det tillåter dock inte alla bolag).

Sen kan du höja om du kan motivera en höjning, har du resultat i någon form att visa upp är det inga problem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag var så sjukt nöjd med mitt försäkringsbolag, jag tror till och med att jag prisade dom i nån tråd här på buke för någon vecka sedan...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 659
C
Hästmänniskan måste bara få ur mig allt som har hänt de sista veckorna jag och en kompis som delat häst på foder i två år lyckades äntligen...
2
Svar
31
· Visningar
3 512
Senast: Tora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp