allahemma

Trådstartare
Delar av familjen överväger flytt till en mindre gård där ridbanan och hagar ligger ca 50-100 meter från en järnväg, bostadshus och stall ca 150 meter ifrån.....hur störande är det att bo vid järnväg?
 
Delar av familjen överväger flytt till en mindre gård där ridbanan och hagar ligger ca 50-100 meter från en järnväg, bostadshus och stall ca 150 meter ifrån.....hur störande är det att bo vid järnväg?
Väldigt vill jag påstå. Men man vänjer sig. Är det en station i närheten avråder jag dock helt. Utropen kan göra en tokig.
 
Delar av familjen överväger flytt till en mindre gård där ridbanan och hagar ligger ca 50-100 meter från en järnväg, bostadshus och stall ca 150 meter ifrån.....hur störande är det att bo vid järnväg?

Har bott större delen av mitt liv nära järnväg och för mig är det inte alls störande för jag hör inte det så som ovana gör. För mig är det som ett bakgrundsljud. Däremot har jag en vän som i många år bodde ca 15 meter från järnvägen och precis allt i huset skakade när tågen kom och det var otroligt störigt.
 
Det beror helt och hållet på åt vilket håll det blåser.
Både jag och Sambon och hans föräldrar bor väldigt nära havet.
Deras hus ligger ca 500m från järnvägen och det hörs tydligt så fort tåget kommer.
Vårt hus ligger ca 100m från järnvägen men vi hör aldrig tåget.
 
Man vänjer sig nog, däremot skulle jag inte vilja ha häst i hagar i närheten av järnväg. Men så har jag en rymmare... skulle inte vilja ha honom nära järnväg. Vet inte om jag i längden skulle vilja behöva korsa järnväg regelbundet, tänker på om man trillar av och hästen springer hem..
 
Jag bor 50 meter från en pendeltågsstation i Stockholmsområdet och både pendeltåg och regionaltåg åker förbi här kanske var tionde minut. Det är absolut ingenting som stör mig, men precis som @Gimlan skriver är det utropen som låter "mest" (men jag blir inte tokig av dem fast jag stör mig på det mesta annars).

Just hästarna reagerar jag dock på - finns det inte ordentliga staket mellan hagen och järnvägen skulle jag nog vara rejält orolig :(
 
Jag blev galen av utropen på sommaren – öppet fönster - och just ja, jag jobbade natt. Det gjorde nog det hela extra jobbigt.
 
När jag bodde nära en järnvägg störde den mig första natten, sen brydde jag mig inte längre. Sen beror det mycket på vilken typ av tåg det är som går på spåret. Har även hållit till i ett stall som låg 20m? från järnvägg och hagen gick precis bredvid. Inget som jag tänkte på då, men kanske skulle göra idag. Var ung då. ;) Men är det rätt gård skulle jag absolut kunna bo nära järnväggen.
 
Svarar som någon. Är det ett dubbelspår och väldigt trafikerat så är det väldigt annorlunda jämfört med en bana med ett spår och ingen kontaktledning. Bara för att nämna exempel
 
Delar av familjen överväger flytt till en mindre gård där ridbanan och hagar ligger ca 50-100 meter från en järnväg, bostadshus och stall ca 150 meter ifrån.....hur störande är det att bo vid järnväg?
Ljud stör, även om du inte tänker på dom
Om du har ett brummande kylskåp så 'hör' du det inte efter ett tag, men det är skönt när det tystnar
Jag tror man får sämre sömn med sådana störljud därmed också sämre livskvalitet.
Vissa människor är säkert känsligare än andra

Det händer att hästar kommer lösa efter fall eller smitning. När det gäller säkerheten så hade inte jag velat ha hästar nära stor väg eller järnväg
 
Man vänjer sig, jag var medryttare/skötare i ett stall som låg granne med Västra Stambanan på ungefär de avstånden du beskriver och jag reagerade aldrig på när tågen kom inte hästarna heller fast deras hage låg precis granne med järnvägen (de kunde stå och beta precis bredvid järnvägen och reagerade inte ens när tågen susade förbi), de blev ett sånt där ljud som hör till så att säga. :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 040
Senast: sorbifolia
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 729
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 126
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp