Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

... Det skulle aldrig jag våga, ärligt talat. Jag tror inte jägare är idioter överlag, utan rätt vettiga. Att få för sig att ta sig igenom en djurhage är inte heller det mest korkade man kan få för sig. Hagen kan ju vara många hektar stor och djuren står långt nere vid grinden och hänger. Jag hade genat över om jag inte haft en anledning att låta bli. Låt säga att det nu finns en häst i hagen som liksom din är tvärilsk på hundar/okända män och väljer att ta upp jakten trots att avståndet mellan dem initialt är stort. Känner jägaren hotad för sitt (eller hundens!) liv och han har bössan hängande över axeln så är han/hon nog inte mer människa än att hästen skjuts i självförsvar. :crazy:

Sen så kan man då tvista hit och dit vem som har rätten på sin sida i efterhand Kanske får man rätt och ett litet skadestånd i handen, men vad hjälper det då? Snacka med jaktlaget och skylta upp om hästen är såpass farligt. Inte nödvändigtvis bara för hästens skull då...

(mummel mummel)

Jag vill inte göra som markägaren säger. Ser inte något bra i att vi ska agera så att en olycka eller incident inträffar. Händer det en olycka så spelar det ingen roll vem som är skyldig eller oskyldig. Häst, hund eller människa kan vara allvarligt skadad eller död helt i onödan bara för att kommunikation och respekt har ignorerats.
Vi har två jaktlag som rör sig på stallets marker. Jag vill ha dem där. De behövs för att få bort alla vildsvin. Det ena laget säger alltid till när de ska jaga. Det andra gör det aldrig och det är de som är närmast stallet. De står 30 meter från boningshus som de inte har informerat. De står på vägen lutade mot en hages staket och vända mot husen och väntar på att hundarna ska driva bytet ut på vägen. De sätter inte ens upp en skyllt för bilisterna om att jakt pågår.

Hagen som mina står i är på stallets baksida. Det är helt onödigt att krypa in i hagen. Jag har röjt en stig som är 5 meter bred utanför staketet. Varför dög inte den åt dem? Hagen är inte stor man kan överblicka den och se om det är hästar i den eller inte.

Eftersom jag vill att de ska fälla vilt så skulle jag gärna hålla min hästar inne den dagen de vill jaga bara de sa till. Man tycker ju inte att det skulle vara svårt att visa respekt för varandras djur och intresse när man ska dela på marken.

Jag har beställt varningsskyltar och ska forska i vem som är med i jaktlagen så jag kan prata med dem om att det är värt att ta omvägen på 3 meter runt min hage. Ponnyn har redan dödat men det var hos tidigare ägare.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Kl
Jag vill inte vara taskig nu men, jägare kan i många fall agera före tänkandet. När min mamma var ung så blev hon nästan skuten av en jägare. Sen dess så har hon sjungit högt och tvingat mig att göra det när vi är i skogen. Men jag måste säga att jag är lite tacksam för älgjakten då jag och mina syskon har blivit jagdade av älgar som kan vara lite jobbigt:crazy:
Om de går in till din ponny igen måste jag säga att de nog är galna, så just de jägarna kommer nog hålla sig bort;) hoppas det inte händer igen, vet själv det är när jägare beter sig så, har två unghästar som blir lite galna:D
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Nä, jag menade definitivt inte att jägarna beter sig bra - det har jag ju inte en susning om. Ibland måste man helt enkelt ta hänsyn till att folk är korkade. Som i trafiken. Det hjälper liksom inte att ha rätt i alla lägen. Och som du säger - någon kan ju faktiskt bli skadad eller i värsta fall avlida på kuppen om man ska framhärda sin rätt in i absurdum när motparten kanske inte ens förstått faran eller olämpligheten. Jag tycker du tänker rätt, och stallägaren knepigt. Lycka till!
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Normalt sett är det inte farligt att gå in till hästar, eller kor med för den delen...så länge du inte har hund med dig. Finns väl flera nära döden upplevelser där stollar gått in till amkor.
För min del har jag nog större respekt för ett gäng ungtjurar. De är både snabba o pigga på jäkelskap.

Haha, jag läste "ankor" och försökte se framför mig en flock ankor övermanna och lemlästa en jägare som kommit på avvägar... O_o
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Min gamla 28 åring skulle förmodligen släppa in främmande människor i hagen, men de skulle bli förföljda och undersökta av en misstänksam häst. Hur de agerande skulle vara avgörande för vad hästen valde att göra. Hälsar de på ett sätt som han uppfattar som respektfullt så skulle allt vara okej. Han skulle återgå till att beta. Men om de försökte få iväg honom genom att vifta med armarna eller skrika så skulle han ge igen på samma vis.
Ett skott i luften skulle han inte reagera på alls. Ponnyn skulle säkert springa tills hon stupade men gamlingen går inte att skrämma. Jag har en erfarenhet av hur han reagerar på skott. I förra stallet jag stod i så hade markägaren elrep, de stängde av elen på natten. Många djur fastnade då i staketet. En morgon när jag släppt ut hästarna kommer min gamling tillbaka och visar nästan som en hund att han vill att jag ska följa med. Jag går med honom ner i hagen och han visar att en hjort fastnat i elrepen. Det var så illa att det inte gick att hjälpa den, där visste jag vem som jagade, ringde dem och bad dem skjuta hjorten.
Gissa vem som var med jägaren och sköt hjorten! Jo hästen! De andra hästarna sprang till hagens slut och syntes inte till på 3 dagar. Min gamling ryckte det inte ens i musklerna på och han stod nära. Han är inte rädd för nyårsraket heller. Har många gånger sagt att en nyårsraket skulle kunna fara mellan benen på honom utan att han rörde på örat ens. Ser han ungdomar med raketer/smällare så springer han glatt dit och vill vara med.
En jägare som i självförsvar försökte skrämma honom med ett skott i luften skulle inte ha en chans.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Haha, jag läste "ankor" och försökte se framför mig en flock ankor övermanna och lemlästa en jägare som kommit på avvägar... O_o

haha:D:D..fast hade det istället varit gäss så vete fan, för di kan bli rätt aggressiva i flock

Men för några år sedan fick väl en man sin hund dödad utanför Linköping och häromsistens var det väl en stolle som knallade in till am-korna utanför Örebro med samma resultat....
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Min gamla 28 åring skulle förmodligen släppa in främmande människor i hagen, men de skulle bli förföljda och undersökta av en misstänksam häst. Hur de agerande skulle vara avgörande för vad hästen valde att göra. Hälsar de på ett sätt som han uppfattar som respektfullt så skulle allt vara okej. Han skulle återgå till att beta. Men om de försökte få iväg honom genom att vifta med armarna eller skrika så skulle han ge igen på samma vis.
Ett skott i luften skulle han inte reagera på alls. Ponnyn skulle säkert springa tills hon stupade men gamlingen går inte att skrämma. Jag har en erfarenhet av hur han reagerar på skott. I förra stallet jag stod i så hade markägaren elrep, de stängde av elen på natten. Många djur fastnade då i staketet. En morgon när jag släppt ut hästarna kommer min gamling tillbaka och visar nästan som en hund att han vill att jag ska följa med. Jag går med honom ner i hagen och han visar att en hjort fastnat i elrepen. Det var så illa att det inte gick att hjälpa den, där visste jag vem som jagade, ringde dem och bad dem skjuta hjorten.
Gissa vem som var med jägaren och sköt hjorten! Jo hästen! De andra hästarna sprang till hagens slut och syntes inte till på 3 dagar. Min gamling ryckte det inte ens i musklerna på och han stod nära. Han är inte rädd för nyårsraket heller. Har många gånger sagt att en nyårsraket skulle kunna fara mellan benen på honom utan att han rörde på örat ens. Ser han ungdomar med raketer/smällare så springer han glatt dit och vill vara med.
En jägare som i självförsvar försökte skrämma honom med ett skott i luften skulle inte ha en chans.

Då återstår ju att övergå till verkningseld:(
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Vad åkte han dit för då?
.......

Så om du låter din skröna förvandlas till en berättelse med källhänvisning så skulle jag bli mäkta förvånad:D:D

Nepp, det klarar jag verkligen inte av :-D ... Yout caught me.... men någon åkte dit för jaktbrott och älgen dog och det var nära skogen, nära huset , på en åker... Fast egentligen har jag inte sett något domstolsutdrag heller.. :-p

Men det är en totalt sann skröna :-)
 
Senast ändrad:
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Om markägaren hyr ut marken till dig för djurhållning så har han all rätt att arrendera ut samma mark för jakt..om inget är skrivet därom i det första kontraktet.

Om skyttarna inte skjuter så att hästarna riskerar att träffas direkt eller av rikoschetter finns ingenting, förutom hänsyn som hindrar dem.

Att passera genom en hage sker alltid på egen risk, men jägaren kan väl skjuta ett skott i luften om hästen blir för närgången mot hunden...

Nej de skjuter säker inte så de träffar en häst, men när våra springer i panik vi skott så undrar man var hänsynen är... men nu har vi diskuterat med jaktledaren och hoppas på bättre kommunikation. Tydligen jakt i helgen, så tyvärr får den som ska stå i sjukhage vara inne den dagen. För vi har bara en hage vid stallet och där får alla andra gå.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Hos oss i lösdriften hoppar hararna runt hästarna när räven är ute på jakt. ..

Ser hur kul ut som helst med räven som travar runt hästhagen med hararna sittandes vid hästarna som hela tiden håller ögonen på räven. ...

Här springer räven in bland hästarna och stannar där tills jägarna är borta :)

Jakthundarna göre sig icke besvär, för de "uppför" sig inte tycker stona. Hundar som skäller eller springer runt blir utkörda ur hagen illa kvickt.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Också svårt att veta vad andras hästar reaktion är på olika saker.

Mina lyfter inte på huvudet åt döda djur, skin eller blod inte häller av när man avfyrar bössan eller lukten av våra jaktkläder ändå har jag lyckats med att skrämma 3hästar ur hagen när jag gick med hund och jaktkläder när jag gick i skogen 5m från hagen.
Gissa om jag fick en lång rada av inte allt för vackra ord (undra var mina fördomar om dressyr hästar kommer från :angel:)
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Mina lyfter inte på huvudet åt döda djur

På tal om döda djur ursäkta nu blir det lite OT här. Vintertid är det en hel del vildkaniner i hagen hos hästarna och inte mig emot jag fodrar även rådjuren och fåglar hela vintern. En morgon förförra vintern, kallt och fullt med snö, upptäcker jag att en av hästarna står och slickar på någonting i snön? Ja det är väl inte helt ovanligt men när jag kommer fram ligger där en död vildkanin som hästar slickar kraftigt över bröstkorgen? Kaninen såg inte skadad ut, jag antar att även kaniner trillar ihop och dör men varför stod hästen och slickade på den? Den var inte stel så den kan inte varit död så väldigt länge men är det någon som varit med om något liknande?
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Vet inte varför men min ena häst tvättar katten ibland så katten är genom våt, nu är ju katten vid liv men tror att hästen skulle göra samma sak om katten var död.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Det såg ut som om hästen försökte göra hjärt och lungräddning faktiskt ;)
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Kanske var så att hästen ville undersöka om den var vid liv eller om den var död. Om den inte varit död så länge så kunde nog inte hästen avgöra det med luktsinnet.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Ja kanske men varför stod hästen och slickade på den :confused:
Det där är rätt intressant.
Utan att dra några detaljer så hade jag en ponny som dog i hagen för ett antal år sedan. Och en av hagkompisarna stod just och slickade på den döda ponnyn när den hittades...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 837
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 666
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 538
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp