Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Fast allemansrätten innebär att man får vistas i och passera genom hagar OM man inte stör eller skadar djuren i hagen. Skjuter man så stör man definitivt djuren, man skrämmer ju dem rejält. Dessutom är ju skaderisken hög om hästarna skenar i panik genom hagen. Det borde ju jägarna hållas ansvariga för om hästarna skulle skada sig.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Fast allemansrätten innebär att man får vistas i och passera genom hagar OM man inte stör eller skadar djuren i hagen. Skjuter man så stör man definitivt djuren, man skrämmer ju dem rejält. Dessutom är ju skaderisken hög om hästarna skenar i panik genom hagen. Det borde ju jägarna hållas ansvariga för om hästarna skulle skada sig.

1 Alla har rätt att gå genom en hage, oavsett om det finn djur där eller ej.
2 Naturligtvis får man inte mota på,stressa eller störa djuren. Men att bara vistas där räknas nog inte som ett tillräckligt störande moment.
3 Om hästarna i hagen angriper medföljande hund(hunden i koppel naturligtvis) så har han/hon som håller i kopplet rätt att skydda sig och sin hund.
4 Görs detta medelst ett skott i luften så tillfogar man ju hästen i fråga ingen skada...all eventuell skada som sker om hästen skenar genom staket, tillfogar den sig ju själv.

Om detta sker inne i hagen får domstolen ett intressant mål.

Står skytten utanför hagen, har jakträtt, erforderliga vapenlicenser och skyttet sker på de villkor lagen förutsätter så blir det inget mål oavsett om hästen skadar sig så allvarligt att man måste slå ikull den. Hästägare o försäkringsbolag är bara att beklaga,.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Japp vi märkte det när ett gäng orienterare tyckte att det var smart att ta sig genom en hage och skrämma skiten ur hästarna. Störning kan man med fog kalla det.

ja, jag anser absolut inte att det är riktigt. Man borde inte få göra det. Men "Thats the lööw!;)
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Någon tokdåre sköt alldeles nära hus här i trakten för många år sedan men han åkte dit. Jag har för mig att han sköt i en hage utan djur och 50 m från hus. Jo han sköt älgen.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Hade han jakträtt på den marken?
Var det rätt tid på året, dvs var det tillåtet att skjuta älg?

Vi har jakträtt, i en hage utan djur och där det är mindre än 50 meter till närmaste bostadshus - menar du att det skulle vara olagligt att jaga där? Vilken paragraf i lagstiftningen har du som stöd?
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Någon tokdåre sköt alldeles nära hus här i trakten för många år sedan men han åkte dit. Jag har för mig att han sköt i en hage utan djur och 50 m från hus. Jo han sköt älgen.

Vad åkte han dit för då?
Knappast för att ha skjutit en älg på laglig mark med behöriga tillstånd och licenser.
Jag har skjutit vilt 5 meter från tomtgräns, jag har skjutit vilt i närheten av hästar.

Så om du låter din skröna förvandlas till en berättelse med källhänvisning så skulle jag bli mäkta förvånad:D:D
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Delvis *KL*

Dessa problem dyker aldrig upp om jägarna visar den minsta hyfs. Det är något man får lära sig när man tar jägarexamen.
Om jag arrenderade bete och jakten var utarrenderat och jakt skulle pågå i hagen med hästarna så hade jägarna fått veta det med råge om det inte talat om det innan.:rage: Även om våra hästar troligtvis inte skulle reagera. Men det är väldigt svårt att säkerställa kulfång med tamdjur som rör sig i markerna.

Likaså tar jag kontakt med jakträttsinnehavaren i de områden jag arragerar ritter.

Rolle
Jägarexamen 1991
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Delvis *KL*

Dessa problem dyker aldrig upp om jägarna visar den minsta hyfs. Det är något man får lära sig när man tar jägarexamen.
Om jag arrenderade bete och jakten var utarrenderat och jakt skulle pågå i hagen med hästarna så hade jägarna fått veta det med råge om det inte talat om det innan.:rage: Även om våra hästar troligtvis inte skulle reagera. Men det är väldigt svårt att säkerställa kulfång med tamdjur som rör sig i markerna.

Likaså tar jag kontakt med jakträttsinnehavaren i de områden jag arragerar ritter.

Rolle
Jägarexamen 1991

Den inställningen spar mycket bekymmer.

Naturligtvis ställer man inte upp en skyttekedja vid en harjakt (med hagelvapen) i direkt anslutning till en hage med hästar.
Man ringer och talar om, att på torsdag den 3 januari har vi vår årliga jakt, kan du hålla kräken( bonnslang för djuren) inne då?
Jagat sedan annodazumahl, innan det fanns jägarexamen
 
Senast ändrad:
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Ja tänk om de bara gjorde så, så enkelt, ring ett samtal.

Som sagt, bara tur att den i sjukhage hade så mycket respekt för tråden att han inte sprängde. För panik fick han.
Och ni som är jägare har ju ändå utbildning, hur kan man tycka det är en bra idé att skjuta inne i vår hage, bland hästarna? Jag kan bara inte förstå. Jag är helt övertygad om att vårt kontrakt är korrekt, och att de säkert har rätt att jaga inne i den hagen de äger och vi arrenderar till bete. Men hur tänker de?

Men maken ringde ju och skällde lite, och nu har de snällt meddelat att de ska jaga till helgen. Bra, tack för det, då håller vi "kräken" i annan hage.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jag är iofs mer orolig för kulvapen. Kulbanan kan ju ändra riktning bara av en liten kvist, därför ska man aldrig betrakta skog som bra kulfång.
Men som sagt tvåvägskommunikation spar mycket humör :D

Rolle
IpL
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jag har fått första beskedet från markägaren och det är att hästarna ska få anfalla. Jag håller med om att jägarna kan skylla sig själva om de blir attackerade när de går in i en hage. Men samtidigt så ser jag problemen jag själv får av detta.

... Det skulle aldrig jag våga, ärligt talat. Jag tror inte jägare är idioter överlag, utan rätt vettiga. Att få för sig att ta sig igenom en djurhage är inte heller det mest korkade man kan få för sig. Hagen kan ju vara många hektar stor och djuren står långt nere vid grinden och hänger. Jag hade genat över om jag inte haft en anledning att låta bli. Låt säga att det nu finns en häst i hagen som liksom din är tvärilsk på hundar/okända män och väljer att ta upp jakten trots att avståndet mellan dem initialt är stort. Känner jägaren hotad för sitt (eller hundens!) liv och han har bössan hängande över axeln så är han/hon nog inte mer människa än att hästen skjuts i självförsvar. :crazy:

Sen så kan man då tvista hit och dit vem som har rätten på sin sida i efterhand Kanske får man rätt och ett litet skadestånd i handen, men vad hjälper det då? Snacka med jaktlaget och skylta upp om hästen är såpass farligt. Inte nödvändigtvis bara för hästens skull då...

(mummel mummel)
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jag är iofs mer orolig för kulvapen. Kulbanan kan ju ändra riktning bara av en liten kvist, därför ska man aldrig betrakta skog som bra kulfång.
Men som sagt tvåvägskommunikation spar mycket humör :D

Rolle
IpL

Skog är inget acceptabelt kulfång. Däremot om man själv står lite högre upp och marken inte är frusen så...
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

... Det skulle aldrig jag våga, ärligt talat. Jag tror inte jägare är idioter överlag, utan rätt vettiga. Att få för sig att ta sig igenom en djurhage är inte heller det mest korkade man kan få för sig. Hagen kan ju vara många hektar stor och djuren står långt nere vid grinden och hänger. Jag hade genat över om jag inte haft en anledning att låta bli. Låt säga att det nu finns en häst i hagen som liksom din är tvärilsk på hundar/okända män och väljer att ta upp jakten trots att avståndet mellan dem initialt är stort. Känner jägaren hotad för sitt (eller hundens!) liv och han har bössan hängande över axeln så är han/hon nog inte mer människa än att hästen skjuts i självförsvar. :crazy:

Sen så kan man då tvista hit och dit vem som har rätten på sin sida i efterhand Kanske får man rätt och ett litet skadestånd i handen, men vad hjälper det då? Snacka med jaktlaget och skylta upp om hästen är såpass farligt. Inte nödvändigtvis bara för hästens skull då...

(mummel mummel)

det är nog inte många hästar som står kvar om man bränner ett skott i luften på ett par meters håll. och att avliva ett tamdjur...det blir nock dyrt sa stämma
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

det är nog inte många hästar som står kvar om man bränner ett skott i luften på ett par meters håll. och att avliva ett tamdjur...det blir nock dyrt sa stämma

En anfallande häst står sällan still. Men jag håller med om att bra nära alla hästattacker går att avvärja med lite sinnesnärvaro - även utan vapen. De flesta hästar är uppfostrade med respekt för människan och därtill ett flyktdjur.
Men jag kan också sätta ett ben i pant på att inte alla jägare har nerverna att stå och skjuta i luften ens om de är tränade att jaga i björnrika trakter. De flesta älgjägare har så vitt jag sett dubbelpipiga vapen och därmed två försök på sig att skjuta sig ur en akut situation. Hästar är normalt inget man hyser rädsla för så länge de håller sig på avstånd, inte som björn, så jag gissar att man inte funderar så mycket över en galopperande häst innan det börjar kännas trångt. Så det är väl ett skott i luften och nästa i huvudet som gäller om man bedömer en potentiell fara för eget liv. Alternativt potentiellt två skott i luften och en hästhov i huvudet. Har jägaren av ena eller andra anledningen inte nerverna helt under kontroll vet man aldrig riktigt var de slutligen placeras.

Jag vet mycket väl att sannolikheten att hästen skulle bli skjuten är mycket liten, men jag skulle i alla fall inte utmana ödet i onödan. Jag har ett litet hum om vilka som ingår i jaktlaget häromkring, och jag kan inte påstå att det består till 100% av gubbar jag utan tvekan skulle våga skrämma när de har bössan med.

Ett snack med jaktlaget och en skylt på staketet tycker jag låter säkrare för alla parter.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Mina hästar har jagat hundar flera gånger, har dock varit lösa jakthundar utan ägare med sig och jag blir lika irriterad varje gång de springer runt och sniffar på gården, är bara glad att mina hästar sätter efter dem och jagar iväg dem. :sneaky: Jag vill inte ha dem hos mig. :mad:
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Kl

Kan bli som här när haren sätter sig under magen på hästarna och hunden står gnyende vid staketet. Var nog inget roligt att bli runtjagad av tre fyra nordsvenskar! För det är det jag misstänker har hänt.

Ptr
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jagar de älg med hagelbössa???

:D Ja!! :angel: Och som de får skjuta för att få ihop sin kvot!!

Ta bort "älg" ur den meningen så blir det bättre. Jag tycker det springs omkring mest med hagelbössorna, älgjakttiden borträknat. Så sannolikheten för att en jägare lubbar över min hästhage med ett dubbelpipigt hagelgevär känns mycket större än dito med nåt kulvapen. Älgstudsarna är kanske halvautomater (helautomater??)? Jag inte studerat någon i modern tid och har ingen aning.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Hos oss i lösdriften hoppar hararna runt hästarna när räven är ute på jakt. ..

Ser hur kul ut som helst med räven som travar runt hästhagen med hararna sittandes vid hästarna som hela tiden håller ögonen på räven. ...
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

En anfallande häst står sällan still. Men jag håller med om att bra nära alla hästattacker går att avvärja med lite sinnesnärvaro - även utan vapen. De flesta hästar är uppfostrade med respekt för människan och därtill ett flyktdjur.
Men jag kan också sätta ett ben i pant på att inte alla jägare har nerverna att stå och skjuta i luften ens om de är tränade att jaga i björnrika trakter. De flesta älgjägare har så vitt jag sett dubbelpipiga vapen och därmed två försök på sig att skjuta sig ur en akut situation. Hästar är normalt inget man hyser rädsla för så länge de håller sig på avstånd, inte som björn, så jag gissar att man inte funderar så mycket över en galopperande häst innan det börjar kännas trångt. Så det är väl ett skott i luften och nästa i huvudet som gäller om man bedömer en potentiell fara för eget liv. Alternativt potentiellt två skott i luften och en hästhov i huvudet. Har jägaren av ena eller andra anledningen inte nerverna helt under kontroll vet man aldrig riktigt var de slutligen placeras.

Jag vet mycket väl att sannolikheten att hästen skulle bli skjuten är mycket liten, men jag skulle i alla fall inte utmana ödet i onödan. Jag har ett litet hum om vilka som ingår i jaktlaget häromkring, och jag kan inte påstå att det består till 100% av gubbar jag utan tvekan skulle våga skrämma när de har bössan med.

Ett snack med jaktlaget och en skylt på staketet tycker jag låter säkrare för alla parter.

Normalt sett är det inte farligt att gå in till hästar, eller kor med för den delen...så länge du inte har hund med dig. Finns väl flera nära döden upplevelser där stollar gått in till amkor.
För min del har jag nog större respekt för ett gäng ungtjurar. De är både snabba o pigga på jäkelskap.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 837
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 666
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 538
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp