Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Zingara

Trådstartare
När jag skulle ta in mina hästar vid middagen får jag se två jägare med hund i min hage. Det såg ut som om de hade för avsikt att passera igenom. Båda mina hästar är aggressiva mot hundar. Jag han ropa detta till dem innan ponnyn går till attack. Jag lyckas stoppa hästen innan den når hunden. Medans jag försöker få kontroll över båda hästarna och lugna dem har jägarna försvunnit. Jag hade önskat att få prata med dem.
Nu undrar jag vad man kan göra? Har försökt nå markägaren för att få veta mer om jaktlagen i området. Får jägare gå med hund och bössa i en stängslad hage?Blir jag ersättningsskylldig om deras hund blir sparkad/dödad, när de kryper in i hagen mellan ledtrådarna?
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Blir jag ersättningsskylldig om deras hund blir sparkad/dödad, när de kryper in i hagen mellan ledtrådarna?
Troligen inte, hästägare har inte strikt ägaransvar. Däremot om deras hund skadar dina hästar blir de ersättningsskyldiga.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Det är lagligt att passera genom hagar med djur, även med bössan, men det är på egen risk. Därför tror jag inte att du blir ersättningsskyldig om hunden åker på en omgång. Är du orolig, så sätt upp ett par skyltar med varningstext, typ "VARNING! Hästen jagar hundar!".
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Det är lagligt.

Jag skulle faktiskt strunta i att min häst anfaller hundar, är en hundägare så korkad att den går med hund genom en hage med hästar får denne skylla sig själv. Det är synd om hunden om den äga av ett pucko, men hundägare har strikt ansvar för vad deras djur ställer till. Vi hästägare har endast ansvar om vi skulle ha varit grovt oaktsamma. Går någon in i en hästhage med hund är det 100% dennes ansvar 0% hästägarens ansvar.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Det enda som kan vara olagligt är att om jägarna inte har jakträtten i hagen så får gevären inte ha det som kallas för "vital del" i. Om de har det så räknas det juridiskt som olovlig jakt. OM de inte är ute på ett eftersök vilket innebär att dom är ute efter ett skadat djur som ska avlivas och då går det före alla andra regler som ett djurskyddsärende för att minska djurets lidande.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jag har fått första beskedet från markägaren och det är att hästarna ska få anfalla. Jag håller med om att jägarna kan skylla sig själva om de blir attackerade när de går in i en hage. Men samtidigt så ser jag problemen jag själv får av detta.
Min mindre ponny var så skärrad och tittig att vi inte kunde göra något vettigt på träningen. Hon hoppade högt för allt. Jag jobbar hårt för att vänja henne av med sin rädsla och aggressivitet mot hundar. Vi har kommit så långt att hon kan tänka sig att acceptera hundar som tillhör andra personer som har hästar i stallet. Jag vill inte att jakthundarna som ränner i hagen ska förstöra så att vi får bakslag med hundarna som måste vara i stallet. Hon har hos tidigare ägare dödat hund.
Jag skulle hellre ha en dialog med jägarna så att de förstår varför de inte kan gå i hagen än att invänta mer bekymmer. De kan ju själva bli skadade om de försöker rädda sin hund.
I annat fall så kanske hunden biter hästen och de avlägsnar sig utan att ta sitt ansvar. Blir orolig för att jag ska hitta en skada häst i hagen utan att veta vilken ägare eller hund som har vållat det. För en tid sedan så fick denna ponny ett kolikanfall i hagen. Helt oförklarligt. Finns en tråd om det här på buke. Veterinärerna kan inte komma på orsaken till den koliken. Det de misstänker är att hästen kan ha blivit så hårt jagad eller stressad att den var nära tarmvred. Jag har länge misstänkt lösa jakthundar utan att ha sett dem förens idag.
Hoppas att jaktsäsongen snart är över. Hur länge får de jaga?
Ska beställa varnings-skylltar och hänga upp där jag såg jägarna passera idag.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

vet inte markägaren vilka jägare som jagar där då? Det bästa är väl om du kan prata direkt med jägarna och berätta dels att hästarna attackerar hundar (för deras egen skull) och att du jobbar just med hundskräck hos den ena ponnyn (för din egen skull), så du skulle uppskatta om de kan låta bli att uppehålla sig i eller nära hagen om det inte är nödvändigt.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jag har fyra eltrådar med 30 cm mellan varje tråd. Elstyrkan är 4000 volt i varje tråd.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jag hade jakthund i min hage och jag sa till en av jägarna, inte hundägaren själv men med i samma jaktlag, att min gamla häst går in för att döda hundar och rävar för den delen, har sett henne jaga en räv faktiskt som försökte promenera genom hagen. Min gamla häst är lurig, hon står ofta helt still och lugn tills hunden kommer nära, för hon är inte det minsta rädd, då gör hon ett blixtanfall. Så det bästa är att prata med jägarna direkt för jag har inte haft några hundar i min hage sedan dess.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Jag har en jägare vars hund försökt "ställa" hästarna.
Jägaren och jag är överens om att det är hans problem om hunden blir skadad.
När jag sade att "hästarna kan ju bli arga" svarade han att
"det gör de i så fall rätt i".

Det är självklart att jägaren i fråga var sur på hunden som gått in i hästhagarna.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Nästan samma problem här.
Vi arrenderar mark, de som äger får jaga såklart.
Så härom helgen stod de i hagen och sköt... hästarna blev såklart rädda och for iväg. Men hann såklart "springa färdigt" innan hagen var slut. Förutom den stackaren i sjukhage, bara stor tur att han inte sprängde staketet. Och han står ju i sjukhage för att han INTE får springa just nu.
Så vi ringde (igen) och sa att de gärna får ringa om de ska jaga i våra hagar, så kan vi bestämma om vi kanske istället vill ha dem i hagen som är runt stallet, på vår egen mark, med rejält trästaket runt istället för eltråd. Vi vill inte att våra tävlingshästar ska springa runt helt hysteriskt varje höst när de jagar, att det är så svårt att förstå?
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Men de får väl ändå inte stå och skjuta i hagen? Det kan bara inte vara tillåtet!
Okej att gå igenom hagen för att komma till platsen där de jagar, men att skjuta i hagen hade jag aldrig accepterat.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Men de får väl ändå inte stå och skjuta i hagen? Det kan bara inte vara tillåtet!
Okej att gå igenom hagen för att komma till platsen där de jagar, men att skjuta i hagen hade jag aldrig accepterat.

Nej inte vi heller. Helt sjukt.
Maken var nära att rusa dit och säga vad han tyckte. Men lugnade ner sig och ringde till en ansvarig istället.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Nästan samma problem här.
Vi arrenderar mark, de som äger får jaga såklart.
Så härom helgen stod de i hagen och sköt... hästarna blev såklart rädda och for iväg. Men hann såklart "springa färdigt" innan hagen var slut. Förutom den stackaren i sjukhage, bara stor tur att han inte sprängde staketet. Och han står ju i sjukhage för att han INTE får springa just nu.
Så vi ringde (igen) och sa att de gärna får ringa om de ska jaga i våra hagar, så kan vi bestämma om vi kanske istället vill ha dem i hagen som är runt stallet, på vår egen mark, med rejält trästaket runt istället för eltråd. Vi vill inte att våra tävlingshästar ska springa runt helt hysteriskt varje höst när de jagar, att det är så svårt att förstå?

Alltså det finns lagar på det där. Det finns avstånd till hus etc. Nu vet jag ju inte avstånden till hus men jag skulle kontakta jaktledaren först och främst och sedan kolla lagarna med polisen.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Der kan vara så att det var eftersök. Det vill säga att en jägare kan ha skjutit ett djur men djuret hade sprungit iväg levande men skadat. Då ringer jägare efter eftersöks jouren och då följer hund och jägare spår. Är det INTE ett eftersök får dom inte passera i någon annans hage
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Men de får väl ändå inte stå och skjuta i hagen? Det kan bara inte vara tillåtet!
Okej att gå igenom hagen för att komma till platsen där de jagar, men att skjuta i hagen hade jag aldrig accepterat.
Om markägaren hyr ut marken till dig för djurhållning så har han all rätt att arrendera ut samma mark för jakt..om inget är skrivet därom i det första kontraktet.

Om skyttarna inte skjuter så att hästarna riskerar att träffas direkt eller av rikoschetter finns ingenting, förutom hänsyn som hindrar dem.

Att passera genom en hage sker alltid på egen risk, men jägaren kan väl skjuta ett skott i luften om hästen blir för närgången mot hunden...
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Der kan vara så att det var eftersök. Det vill säga att en jägare kan ha skjutit ett djur men djuret hade sprungit iväg levande men skadat. Då ringer jägare efter eftersöks jouren och då följer hund och jägare spår. Är det INTE ett eftersök får dom inte passera i någon annans hage

Sorry det får de visst. men de måste avlägsna vital del från vapnet innan.
Sedan gäller allemansrätten för dem som för alla andra, dvs fri tillgång till hagar o skogsmark.
 
Sv: Jägare med hund i hästagen. Vad gör man?

Sorry det får de visst. men de måste avlägsna vital del från vapnet innan.
Sedan gäller allemansrätten för dem som för alla andra, dvs fri tillgång till hagar o skogsmark.

Japp vi märkte det när ett gäng orienterare tyckte att det var smart att ta sig genom en hage och skrämma skiten ur hästarna. Störning kan man med fog kalla det.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Vi har en hund i stallet (Greyhound) som vi flera tillfällen gett sig på hundar som ägs av oss som är inhyrda. Hunden i fråga ägs...
2
Svar
28
· Visningar
3 516
Senast: lilstar
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 837
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 666
Senast: AnneB
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 538
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp