Sv: Jackan body guard
Jag har en sådan sen två år tillbaka och jag är nöjd. Ang använda året om så MED 'skydden' i är den för VARM på höst/vår/sommar! Däremot UTAN skydden i så fungerar den utmärkt som vår och höstjacka.
UTAN skydden i är den för kall vintertid, MED skydden i står den sig ganska länge under RIDNING, men man bör ha en tjockare tröja unde rom man ska stå still etc.
Sen, den är med skydden i ganska hopplös att 'göra saker' i, mocka, sadla osv. Dvs se det - sålänge du har skydden i - som en ren RIDjacka.
Jag köpte minf ör jag var less på västeländet men pga en ryggskada inte sitter upp på ens en drogad ridskoleponny utan skydd (väst då). Och man känner sig i början som en mix av Michelingubben och He-man, men den är förvånansvärt bekväm att rida i och jag reagerade inte alls, kände inte av dem. Däremot som sagt är den tämligen kass att mocka, sadla, rykta osv i, skyddsplattorna begränsar.
Jag använde rmin som ridskydd vintertid (eller från ungefär nu, satte i plattorna igen idag faktiskt), och har den som 'vanlig jacka' höst och vår, på sommaren hänger den, ev går den ut en stund med mig när det ÖSREGNAR. Jag anser den värd pengarna, och då pratar du med någons om ALDRIG annars ens skulle FUNDERA på att lägga tvåtusen spänn på en jacka! Dvs ett gott betyg. Men se den som en säkerhetsväst mer än en 'allroundjacka'.. Den är gjord för ridning och med skydd i är det i princip det den fungerar för.