Jackan body guard

P

Pellan

Är det någon som har jackan body guard från mountain horse?
Hur tycker du att den är? Är den värd pengarna? Går den att använda året om eller måste man ha något tjockare under på vintern? Funderar på att önska mig en sån i julklapp men vill gärna veta för och nackdelar andra har stött på.

Sv: Jackan body guard

Jag har en sådan sen två år tillbaka och jag är nöjd. Ang använda året om så MED 'skydden' i är den för VARM på höst/vår/sommar! Däremot UTAN skydden i så fungerar den utmärkt som vår och höstjacka.

UTAN skydden i är den för kall vintertid, MED skydden i står den sig ganska länge under RIDNING, men man bör ha en tjockare tröja unde rom man ska stå still etc.

Sen, den är med skydden i ganska hopplös att 'göra saker' i, mocka, sadla osv. Dvs se det - sålänge du har skydden i - som en ren RIDjacka.

Jag köpte minf ör jag var less på västeländet men pga en ryggskada inte sitter upp på ens en drogad ridskoleponny utan skydd (väst då). Och man känner sig i början som en mix av Michelingubben och He-man, men den är förvånansvärt bekväm att rida i och jag reagerade inte alls, kände inte av dem. Däremot som sagt är den tämligen kass att mocka, sadla, rykta osv i, skyddsplattorna begränsar.

Jag använde rmin som ridskydd vintertid (eller från ungefär nu, satte i plattorna igen idag faktiskt), och har den som 'vanlig jacka' höst och vår, på sommaren hänger den, ev går den ut en stund med mig när det ÖSREGNAR. Jag anser den värd pengarna, och då pratar du med någons om ALDRIG annars ens skulle FUNDERA på att lägga tvåtusen spänn på en jacka! Dvs ett gott betyg. Men se den som en säkerhetsväst mer än en 'allroundjacka'.. Den är gjord för ridning och med skydd i är det i princip det den fungerar för.

Okej, bra då vet jag både för och nackdelar. Gillar inte heller västarna, så jackan är nog bättre. Lägger inte heller ut 2000 spänn på jackor men då vet jag att det är värt det.

Ingen annan som har nått att säga om den?

fick en sån i julklapp för 2 år sen. fungerar jättebra på vintern under ridning, lite kall att ha bara den kallare dagar (svinkalla dagar alltså) förutsatt att man inte rider stenhårt eller är i ridhus. att hålla på me i stallet är den värdelös, kall o stel man att rida i märks den inte o är jätteskön. känner mej ganska säker i mun oxå eftersom den skyddar större områden än en vanlig väst. dessutom har den medical card, visselpipa, reflexer, massor! helnöjd med min o tycker att de e en bra investering men egentligen kan man använda en vanlig väst o jacka...

Låter som en jättebra jacka! Är det någon som har tips vart den finns att köpa?

Senast ändrad av en moderator:

Hmm. kanske vore nåt att köpa? Blev avslängt Rejält igår, och pappa tjatar nu om att jag ska rida med väst. MEN jag klarar inte av det, för det förste har jag dressyrsadel så väst-eländet slår i sadeln, och jag blir så stel och orörliga att jag rider sämre, dvs mkt större risk att trilla av. Och det är trots allt lättare att bryta ben och armar än ryggen.. Sitter här med trasig vänsterarm och sönderslagen höft.. :crazy:

Men den här jackan låter ju bra! :)

Tycker jackan verkar väldigt bra. Den täcker mer än en väst och västen kan vara svårt att få sitta bra. Nästan samma pris också som en bra väst. Dom finns och handla i hästaffärer som säljer mountain horse prylar.

Den låter väldigt bra, men det jag la märke till när jag tittade på bilderna i katalogen där de visar hur den ser ut "inuti" var att skyddsdelarna inte täcker lika mycket som en väst gör. Den är säkert bättre än ingenting, men skulle tro att västarna skyddar bättre...

Liknande trådar

Utrustning Såg igår att de ridstövlar jag använder i hoppsadeln har gått sönder. Har ett par andra som jag tycker mycket om men som är för små, så...
2
Svar
23
· Visningar
935
Senast: Ajda
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Tjatter Nej men nu är det väl hög tid, tycker ni inte? 2024 års upplaga av Secret Santa är här! 🤓 Ni som har varit med tidigare har koll på...
50 51 52
Svar
1 024
· Visningar
33 654
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya höst/vinterstövlar att ha till vardags. Jag skulle vilja ha ett par i stil med Dubarry (fast gärna billigare!), har...
Svar
1
· Visningar
721

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna
  • reservdelar till klösträd

Hästrelaterat

Tillbaka