Jack russel/finnspets

Sv: Jack russel/finnspets

Jo, men det var ju därför jag ställde en fråga om den korsningen, för att jag inte riktigt visste hur den skulle kunna bli. Och nu har jag insett att det kanske inte var så smart... En ren Jack russel vet jag att jag inte vill ha, men jag trodde att en finnspets kanske skulle göra att valpen blev lite mer "dämpad". Känner bara en finnspets och den är rätt lugn och trevli nämligen.

Genetik fungerar inte riktigt så.

Du kommer inte att kunna ha den enbart som sällskapshund och jag kan till 99,99% garantera att du kommer inte att kunna ha den lös med dig på ridturer och jag kan i samma utsträckning garantera att den kommer att bli skällig.

Hmmm.. Du har inte sett finsk spets in action vad??

Om så, hade du inte frågat misstänker jag ;)

Har personligen ännu inte sett/träffat på eller ens hört talas om en finsk spetsblandning som inte jagat aktivt vid minsta tillfälle som getts, så att skaffa en blandras med finsk spets i och inte ens ha en tanke på att jaga eller ens inse hur mycket jakt det finns i dessa är ett "big no no".

men jag trodde att en finnspets kanske skulle göra att valpen blev lite mer "dämpad". Känner bara en finnspets och den är rätt lugn och trevli nämligen.

Finsk spets ska vara livliga och temperamentsfulla med otroligt mycket jakt i sig om de är rastypiska.

Mina är för all del snälla och trevliga hundar, men det är skarpt tempererade jakthundar från klorna ut i yttersta håret på svansen.

I finland används de fortfarande mycket i älgjakten, förutom den i sverige mer traditionella fågel och mårdjakten. Finns även en hel del individer inom rasen som med lätthet har skärpan för att jobba på både vildsvin, björn och lodjur.

Tack för de svar ni har gett. Jag letar helt enkelt vidare efter en mer lämplig hund!

Hmmm.. Du har inte sett finsk spets in action vad??

Om så, hade du inte frågat misstänker jag ;)

Har personligen ännu inte sett/träffat på eller ens hört talas om en finsk spetsblandning som inte jagat aktivt vid minsta tillfälle som getts, så att skaffa en blandras med finsk spets i och inte ens ha en tanke på att jaga eller ens inse hur mycket jakt det finns i dessa är ett "big no no".

Sådär hör jag folk säga om alla jakthundsraser, jag menar verkligen alla. Jag kan helt klart acceptera att det kan bli mycket svårt att få så pass mycket lydnad på en sån hund att det kan bli svårt att ha den lös-men inte ens det lär vara omöjligt. Jag har faktiskt sett en finne in action om det nu skulle spela så stor roll. Jag har så svårt för det där "det är omöjligt". Måhända näst intill, men vet man vad man gör (blandar ej in ts i detta) så lär även en finne kunna gå lös. Att det sedan lär behövas en duktig person råder det väl inte så stor tvekan om. Men alla hundar måste ju förstå orsak och verkan.

En vän åt mig hade en finsk spets som alltid var lös, på gården och på promenad, stack aldrig. Även en väldigt bra jakthund. Så visst går det ;)

Äh, tog fel knapp, var ju till Gnist

Sådär hör jag folk säga om alla jakthundsraser, jag menar verkligen alla. Jag kan helt klart acceptera att det kan bli mycket svårt att få så pass mycket lydnad på en sån hund att det kan bli svårt att ha den lös-men inte ens det lär vara omöjligt. Jag har faktiskt sett en finne in action om det nu skulle spela så stor roll. Jag har så svårt för det där "det är omöjligt". Måhända näst intill, men vet man vad man gör (blandar ej in ts i detta) så lär även en finne kunna gå lös. Att det sedan lär behövas en duktig person råder det väl inte så stor tvekan om. Men alla hundar måste ju förstå orsak och verkan.

Men en hund som aldrig får jaga men har jaktlust drar gärna när minsta tillfälle ges medan en hund som får jaga och får göra utlopp av sin jaktlust ofta går att träna. Jag har min norrbottenspets (även trädskällare) lös jämt, han ligger hemma lös på gården hela dagarna också utan att sticka. Men får han inte utlopp för sin energi och jaktlust drar han och hittar på rackartyg;)

säger lite allmänt nu att:
Skaffa inte en jakthund eller en jakthundsblandning om du inte ska jaga! Den som sett en jakthund jaga skulle aldrig kunna ta ifrån den deras liv!

KL
Jag har en korsning finnspets/isländsk fårhund och bara tanken på korsningen finnspets/jrt får mig att ryyyyyysa :eek:
Jag ser framför mig en hyperaktiv, tokskällande hund som om du har otur dessutom blir väldigt svårmotiverad att träna in nån form av lydnad på..

Min hund kom till mig av en slump med ett avlivningshot hängande över sig när han var ett år, och även om jag älskar min hund och han har många trevliga sidor så är han ingen lättränad och lydig hund. Att ta med på ridtur är inte att tänka på, inte så mkt för jaktinstinktens skull men för att han helt enkelt är för olydig och inte särskilt intresserad av att vara till lags. Det går bra att ha honom lös när man är i stallet, han sticker inte, men han har en stor radie runt mig, d v s han strosar gärna iväg och "kollar läget" vilket inte funkar så bra om det är stora vägar/mkt folk i rörelse. Han är väldigt glad i folk och mkt bra med barn. Aningens högljudd i sin hälsningsprocedur dock, tycker själv att han är världens mittpunkt :D. Intelligensen är det inte alls nåt fel på men han är mkt svårmotiverad när det kommer till lydnad, och han vet mkt väl att jag inte kommer åt honom när jag sitter på hästen. Han är vass på andra hanhundar och i allmänhet ganska "uppkäftig", men han vet vart gränsen går när det verkligen gäller. Jag har testat att ta med honom ut i skogen med erfaren jägare men han har inte hundra koll på hur han förväntas agera. Han skäller på fåglar men skiljer inte nämnvärt på sparv eller anka:crazy:. Måttligt viltintresserad i övrigt, värre under vintern då han gärna spårar i snön.

Skäller gör han, högt och mycket, men skällandet är väldigt kopplat till vissa situationer. T ex skäller han aldrig hemma, men alltid under lek och tyvärr gärna på hästarna. Han är väldigt lättriggad till skall och har han väl börjat är det mkt svårt att få tyst på honom.

Positiva sidor är att han är otroligt personlig och "pratig". Klarar av att vara ensam hemma utan problem. Han är intelligent och charmig, har stort behov (eller ja, nu börjar han bli lite till åren och har lugnat sig lite) av motion men inte så stort behov av tankenötter, gå en mil så är han ganska nöjd sen...

Som sagt, jag älskar verkligen min hund, men det är inte en raskorsning jag skulle välja om han inte kommit indimpandes till mig som vilsen unghund med orden "om inte du tar honom så tar vi bort honom"... (Det berodde f ö inte alls på hunden utan var p g a familjeproblem m m)

Oj då, vad långt det blev... Jaja kanske intresserar TS litegrann att läsa om en annan finnspetskorsning:p

Mvh Wildrose

Senast ändrad:

Omöjligt har jag inte sagt att det är, men tro mig. Det är svårare än du tror med en ettrig energisk jakthundsblandning som inte ens kommer att få jaga..

Men det är ju klart.. En bc passar ju alla också. Hunden blir vad man gör den till i stor utsträckning, är det inte så?

Det kan jag också ha, och fortfarande så är både den hunden du skriver om och mina aktiva jakthundar, som får jaga vad jag vet??
Jag kan även ha jämthundarna lösa och likaså den mer eller mindre vuxne fauven som påbörjade sin injagning under vintern om det nu ska hänga på om man kan ha aktiva jakthundar lösa i stället för om man bör påstå till de som inte vet något om jakt och som aldrig kommer att jaga med sin jakthund att visst kan man träna till det..

Att ta en jakthundsblandning bestående av skällande fågelhund i kombination med grythund och aldrig låta den jaga och tro att den ska fungera fint som sällskapshund är inte riktigt samma sak.

Bara kombinationen ettrig livlig spets med mycket skärpa och terrier borde väl få de som kan lite grand att inse att det inte är lyckat kan jag tycka.

Senast ändrad:

Omöjligt har jag inte sagt att det är, men tro mig. Det är svårare än du tror med en ettrig energisk jakthundsblandning som inte ens kommer att få jaga..
Vad vet du om vad jag tror? Jag sa aldrig att JAG skulle vara den som gjorde finnen till lydnadschampion.

Men det är ju klart.. En bc passar ju alla också. Hunden blir vad man gör den till i stor utsträckning, är det inte så?[
Jovisst, jag har ju alltid varit av den åsikten. Det vet ju alla :D

Jag kan ha mina lösa också här hemma och även de får jaga...

Fast det måste ju inte vara så. Grannens jämte är så gott som alltid lös och visst har hon fått kämpa lite extra med den än snittet men den har aldrig fått jaga. Hunden är inte loj eller ovanligt foglig heller. Däremot spårar den och det tränas ganska aktivt i lydnad. Kan väl också tillägga att hunden hela tiden fått göra ett aktivt val där..att sticka och bli ganska ordentligt bannad eller att stanna hos matte/husse och ha det trevligt.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 215
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi har två jack russell killar på två och ett halvt resp tre och ett halvt år. De är uppvuxna med katt som fanns på gården när de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: zanzan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 862
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka