Jack russel/finnspets

K

kotten

Är det någon här som har en sådan blandis? Funderar på att skaffa en valp av den korsningen och vill gärna höra lite bra och dåligt (kommentarer om att skaffa blandis överlag undanbedes då jag vet att det finns starka åsikter mot såna) Blir de väldigt jaktinrikade eller skälliga? Vore även kul om någon har en bild på en vuxen hund, har bara hitat valpbilder.

Sv: Jack russel/finnspets

Vad vill du göra med din hund?
Att den blir väldigt jaktintriktad skulle jag nog se som en självklarhet. Nog för att de flesta Jack Russels idag är sällskapshundar men från början var de grythundar dvs jakt. Finnspets är väl mig veterligen en skällande fågelhund, så nog blir det jakt alltid och en hel del skall om du har otur.

Men som sagt, det beror ju på vad du vill göra om den passar eller ej!

Jag vill ju ha den främst som en sällskapshund, men jag vill att den ska kunna vara lös när den är med ute på landet och runt stallet och även kunna följa med när jag rider utan att den drar på ett spår. Klat att det har även med uppfostran att göra fastj jag förstår ju att det är jaktraser, men jag vet flera jackrussel som går bra att ha lösa, utan att de drar på spår. De är ju främst grythundar. Finnspets vet jag inte så mycket om dock, men även golden är väl fågelhund och de brukar ju gå utmärkt att ha lösa!

Jag såg just den annonsen och undrar HUR den uppfödaren tänkte.... :crazy: Mycket märklig blandning och knappast något jag skulle rekommendera som sällskapshund... ja, man kan nog räkna med att en sådan blandning kan bli både mycket arbetskrävande (INTE bara springmotion utan ordentlig stimulans - för någon som vill lägga mycket tid på att arbeta med sin hund men inte bryr sig om inriktningen alltså, för man vet ju inte vad som kommer passa hunden), skällig och få stor jaktlust, men något närmare går ju inte att säga alls eftersom det är två helt olika hundtyper, olika temperament och helt olika jaktinriktningar som korsats...

Du kan inte dra paralleller mellan golden och finnspets. Finnen är en mångsidig och utpräglad jakthund som avlas för funktion. Golden vet väl alla att det är en mycket delad ras men även de som avlas för funktion är ju apporterade fågelhundar = deras arbete går ut på att samarbeta och jobba tillsammans med sin förare.

Gör dig själv OCH din blivande hund en tjänst och köp valp utav en ras som passar det ändamål du tänkt dig... man behöver inte göra det svårare än nödvändigt för sig och jakthundsblandning mellan två helt olika men båda krävande jaktraser känns inte precis som lämpligt sällskapshundsmaterial...

Du kanske har helt rätt i att det inte är en bra idé. Problemet är att jag faktiskt inte vet någon renrasig jag vill ha...

Den korsningen skulle jag inte ha lös sålänge det inte är på instängslat område eller under ständig uppsikt nära mig, och då inte när jag sitter på häst. Precis som Jaahl skriver så går det inte att jämföra med golden eftersom det är skillnad på apporterande fågelhund och skällande fågelhund, den sistnämnda jobbar mer självständigt.

Ska du ha en sällskapshund, kolla efter en annan korsning eller mest lämpligtvis en renras. Jag undrar hur uppfödaren ska få sina valpar sålda om de inte fungerar som jakthundar men inte heller sällskapshundar...

Du kanske har helt rätt i att det inte är en bra idé. Problemet är att jag faktiskt inte vet någon renrasig jag vill ha...

Men hur kan du då veta vad du vill ha för blandras? I en blandras är det ju väldigt svårt att veta vad man får. Du kanske kan ta en blandis omplacering annars? På så vis vet du ju hur hunden är.

Vilka renraser har du tittat på och vad har du för kriterier som ska passa din blivande hund? Bra att börja med, så får man sig en liten start! :)

Varför jag inte skulle ha den lös eller varför jag inte skulle ha den lös när jag sitter till häst? :D

Jo, jag vill ha en hund i lagom storlek, som en jack russel eller lite större. Jag vill att den ska vara en bra sällskapshund, men ändå ganska aktiv. Och framför allt jag vill ha en med kort päls (där faller många...). Sen tycker jag att alla lite "stabbiga" hundar är fula, typ bulldogg. Är det någon som har ett bra förslag så tar jag gärna emot :)

Jo, jag vill ha en hund i lagom storlek, som en jack russel eller lite större. Jag vill att den ska vara en bra sällskapshund, men ändå ganska aktiv. Och framför allt jag vill ha en med kort päls (där faller många...). Sen tycker jag att alla lite "stabbiga" hundar är fula, typ bulldogg. Är det någon som har ett bra förslag så tar jag gärna emot :)

Dansk svensk gårdshund! Ser ut som en jack russel men är högre och inte lika ettrig.

Dansk/svensk gårdshund tänkte jag också. I samma storlek som jack russell ungefär, korthårig. En pinscher, ingen terrier och ingen jakthundsras även om de också kräver en del aktivitet.

Håller med, även MrsScabtree, en dansk-svensk gårdshund stämmer nog väl i på det du beskriver :).

Fast vad jag har hört kräver en dansksvensk gårdshund VÄLDIGT mycket aktivitet. Tittade lite efter såna tidigare, men blev lite avskräckt, då jag även fick höra att de tyckte extremt illa om att bli lämnade ensam hemma. Nu är det ju tänkt att min hund ska kunna vara med nästan jämnt, men ibland så...

Fast vad jag har hört kräver en dansksvensk gårdshund VÄLDIGT mycket aktivitet. Tittade lite efter såna tidigare, men blev lite avskräckt, då jag även fick höra att de tyckte extremt illa om att bli lämnade ensam hemma. Nu är det ju tänkt att min hund ska kunna vara med nästan jämnt, men ibland så...

En ds är mindre krävande än en jack russel:crazy:

"Väldigt" mycket aktivitet är väl att överdriva. Mig veterligen käver de inte lika mycket som en Jack Russel?

Den uppfattningen gör det rätt ironiskt att du just övervägt en jrt/finnspets. ;) Jag uppfattar gårdshundar som passande hundar för de som söker en aktiv sällskapshund. Några soffpotatisar är det nog inte men för den som söker en aktiv "stallhund" borde det vara perfekt tycker jag.

Den uppfattningen gör det rätt ironiskt att du just övervägt en jrt/finnspets. ;) Jag uppfattar gårdshundar som passande hundar för de som söker en aktiv sällskapshund. Några soffpotatisar är det nog inte men för den som söker en aktiv "stallhund" borde det vara perfekt tycker jag.

Jo, men det var ju därför jag ställde en fråga om den korsningen, för att jag inte riktigt visste hur den skulle kunna bli. Och nu har jag insett att det kanske inte var så smart... En ren Jack russel vet jag att jag inte vill ha, men jag trodde att en finnspets kanske skulle göra att valpen blev lite mer "dämpad". Känner bara en finnspets och den är rätt lugn och trevli nämligen.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 766
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hur stort behov har hundar av att umgås/bo med andra hundar? Jag tycker att min hund verkar lite nedstämd ibland (sjukdom/skada helt...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 215
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Vi har två jack russell killar på två och ett halvt resp tre och ett halvt år. De är uppvuxna med katt som fanns på gården när de...
Svar
0
· Visningar
498
Senast: zanzan
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 862
Senast: nickan1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka