Ja nu får ni något att bita i *sadel*

rubytoo

Trådstartare
En av mina hästar är omöjlig att lägga sadel på. Har provat det mesta utan att det fungerar.
Har en halvbra bild på ryggen men han är både bred och kort över manken.

Ser ut som om han har manke men det är inte så när man väl står över honom :crazy:

Svängda bommar passar inte alls då den lättar bak.

Förslag på hoppsadel som skulle passa????

test4.jpg

lukis.jpg

Här med en Wellington elit fit 3, den är en aning för smal för honom. Men han jobbar otroligt bra i den och den ligger helt rakt på honom
070701039.jpg

Här ser man hur kort han eg är, detta är en Bates momentum och har hittils legat bäst av alla jag provat. Docj så tycker jag att den stör honom eftersom han har så kort manke så ligger denna lite för mkt på bogen för att jag tycker det är ok. Dessutom så är den ju en aning för svängd för honom när jag har det koppjärnet han behöver dvs det bredaste
STILL0230.jpg

Har lite videosnuttar där man ser ganska bra att manken inte är så stor som den ser ut på bilderna (jo jag vet att det är lerigt i hagen)
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Lukas/?action=view&current=llhage.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Lukas/?action=view&current=MOVIE0009.flv
http://s77.photobucket.com/albums/j55/olgaklara/Lukas/?action=view&current=lukasgalen.flv

De sadlar jag har provat på honom är: Prestige paris, Prestige Golden star(hua vilken hemsk sadel att rida), Hubertus Kosack, Bates CC, Bates Momentum, John Whitaker Doppiata, Passier Optimum, Equipe, Butet. Och har säkert glömt någon.

Ja nu har ni något att bita i. Skall ta nya bättre bilder på ryggen imorgon när jag är ledig. Men något kanske??

Jag är själv sugen på en CWD, men hur är Wellingtons hoppsadlar??

Sv: Ja nu får ni något att bita i *sadel*

Inte till mycket hjälp men...har haft en liknande rygg och den hade jag en urgammal passier på.

Hmm.. ja det var ju ett dilemma just att han är så kort fram.. men någon sadel med cutback och rak bom?
är ingen sadelexpert så passar denna fråga vidare till andra!:bow:

Tänkte bara ang. momentum!
Jag har själv en momentum till hästen som både han och jag älskar!
Han får rak rygg under arbete men denna sadel är på gränsen till för rak!(förstå mig inte fel;) den ligger som smäck på hästen men rakare skulle han inte kunna ha) De flesta jag vet som provat momentum tycker den är väldigt rak, t.om med bredaste järnet i..
Därav så är den ju väldigt framskuren (vilket jag älskar till mina långa ben) men som jag såg på bilden läggs sadeln väldigt långt fram på bogen då.
Det stör ju inte hästen på något större vis eftersom det bara är koppjärnet som inte får klämma framför bogbladen, men om du skulle hitta någon sadel som liknar momentum i bommen men är midre framskuren?:idea:
*haha flamsigt* men hoppas du förstod något:D

första jag skulle prova att lägga på den ryggen är definitivt albion!

Jag har provat två passier och jag har för mig att han gick med en sådan i Tyskland. Men tyvärr de jag provade guppade upp och ner på ryggen

Det värsta är att de är så obekväma :crazy:

Jag älskar min Momentum och han har ju tävlat med den under ett år nu. Men den lättar väldigt mkt bak på honom.

Den är helt klart betydligt rakare än Close Contacten (vilken jag också har) Men tydligen inte tillräckligt rak.

Pratade med CWD och där kan jag få en sadel helt sydd efter honom, men det blir ju pockerdyrt :crazy: och så finns ju risken att den inte passar någon av de andra eller någon annan häst senare

Albion eller Jeremy Rudge. Jeremy Rudge är en toppensadel och grymt skön! :bow:

Hur är Albion i kavalitet nu?? hade en sådan för en sådär 8år sedan och den var hiskelig att rida i!

Nja.. kvalitetsmässigt tycker jag nog att den är halvdan med tanke på priset. Jag har en som är några år gammal och den har redan slitmärken efter stiglädren vilket jag tycker att trist på en såpass dyr sadel. Komfortmässigt så är den bekväm, men inte superskön. Kan kanske få 4 po av 5 möjliga. Mammas urgamla Lewa Goldschläger är mycket skönare! :D

Sammanfattning: En skaplig sadel som inte bjuder på något extra, kan man kanske säga. Men den ligger ju bra på hästen, så vad gör man...

Jeremy Rudgen (hopp) däremot är en drömsadel! :love:

Ps! Om du bor i närheten och vill prova hur en Albion ligger kan du PM:a mig!

Jeremy Rudge har jag faktiskt funderat på!

Är själv i behov av en sadel jag kan sitta i pga av mina knän och rygg :crazy:

JR är trevliga men jag tror du tycker det är för mycket fåtölj över den i terrängen!

Albion har en K-modell som är rak och supertrevlig, lagom stora stöd för terrängen men man kan ändå rida vanlig hoppning i den på ett bra sätt. Fråga Fjollan på FT-forumet, hon har en sån.

Sen bor du väl inte så jättelångt från Lund? Jag köpte ju en Jensen hoppsadel till Grå, kanonbra och billig i inköp, PM:a mig så ska jag tala om vad jag gav. Den är måttbeställd till mig och pållen, går att bomändra 2 ggr och jag har gjort det 1 gång för han har ju ändrat sig betydligt sen förra sommaren. Fördelen med denna sadel är ju att klossarna sitter precis där jag behöver dem i terrängen och du får även välja vilken storlek på kloss du vill ha.

Jensen har begagnade sadlar i sin affär som han stoppar om efter din häst. Kanske nåt att prova? Min är iaf urskön att sitta i...har just avslutat 2-dagars hoppkurs där jag haft den både på Grå och ett svart hoppsto som jag rider ibland.

albion är bra kvalitet om du väljer en dyrare modell. dom har haft några budgetmodeller med sämre läder.

det är svårt att hitta riktigt raka hoppsadlar, dom flesta märken är åt det svängda hållet.

Jag har fått höra så mycket skit om jensensadlarna så jag är lite skeptisk, men kan ärligt erkänna att jag hade en fundering på den.

Han är ju så liten så jag vill ju gärna ha en sadel som inte är alltför flat sas

Även jag tänkte Jeremy Rudge. Samt kika lite på Crowns hoppsadlar.

Hur låg Kosacken (var det en av de nyare ur komfortserien?)?

Det var den nya med dubbelsydd kåpa, verkligen jätteskön!

Tyvärr är även den en aning för mycket framskuren annars låg den bra bak

Jag har fått höra så mycket skit om jensensadlarna så jag är lite skeptisk, men kan ärligt erkänna att jag hade en fundering på den.

Han är ju så liten så jag vill ju gärna ha en sadel som inte är alltför flat sas

jamen det hade jag med gjort så när jag var i falsterbo förra sommaren så provsatt jag denna och blev överförtjust så sen grillade jag ÅF på alla möjliga och omöjliga vis om passform osv och vad som händer om den inte passade fast den var måttad osv.. och med tanke på att jag bor 40 mil enkel resa från honom så har han fullt levt upp till den service jag krävt.

Och sadeln är underbar att sitta i, mjuk och skön och lagom djup, får den aldrig i rumpan när jag står i fältsits i terrängen!:bow:

Jag har ju fallit totalt för CWD men tycker att de är dyyyra. Men frågan är om Jensen inte är dyrare???

Jag har ju fallit totalt för CWD men tycker att de är dyyyra. Men frågan är om Jensen inte är dyrare???

Men du...jag säger ju att den jag köpte var BILLIG! Var en jubileumsmodell som de tog fram till förra året...jag såg i somras när jag var där och köpte en dressyrsadel (! är ju såld på märket och älskar min nya dressyrsadel lika mycket...) att det fanns både begagnade hoppsadlar och nya av samma modell som min.

Liknande trådar

Utrustning Är på jakt efter ny dressyrsadel och har efter mycket provande kommit fram till att min häst tyvärr behöver en ganska speciell sadel...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 191
Senast: super
·
Utrustning Hej! Jag är ny på forumet. Det måste finnas fler ponnyer som vår och vilken sadel har de (som ligger bra:). Vi har en b-ponny, 126cm som...
2
Svar
27
· Visningar
3 962
Senast: caballus
·
Utrustning Eftersom alla andra gör egna sadeltrådar så gör jag det också ;). har ny foderhäst med både hög manke, spikrak rygg och är ganska...
Svar
17
· Visningar
1 702
Senast: Buck
·
Utrustning Hej! Hittade ingen ny Sadellistan-tråd, bara nr 2 som är låst, och har sökt, och sökt, och sökt, utan att finna. ;) Jag har en...
Svar
4
· Visningar
1 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka