Ja det fattar inte jag

L

Lindaslycka

Måste de ha kandar och så när de tävlar i os brink och dom? Fattar inte ANNARS varför de har det deras hästar borde ju vara så pass känsliga att det går lika bra ändå..

Jag behöver ju inget kandar rider ju inte lika svår dressyr som dom men om jag nu gjorde det så skulle jag väll träna lite mer istället för att ha på ett fusk :angel: bett.....

:confused: :confused:

Sv: Ja det fattar inte jag

Lindaslycka skrev:
Måste de ha kandar och så när de tävlar i os brink och dom? Fattar inte ANNARS varför de har det deras hästar borde ju vara så pass känsliga att det går lika bra ändå..

Jag behöver ju inget kandar rider ju inte lika svår dressyr som dom men om jag nu gjorde det så skulle jag väll träna lite mer istället för att ha på ett fusk :angel: bett.....

:confused: :confused:

vet du hur en stång fungerar?

Prova att rida på kandar själv så får du se hur "fuskigt" det är. Sen kan du ju ta och läsa på lite vad olika bett har för inverkan på hästen och då kanske du förstår varför man har kandar.

Jag kan inte just nu berätta för dej vad varför man använder kandar vad jag vet... men en anledning är väll i allafall för att förfina tygelhjälperna ....så att det knappt syns att man gör nå alls .....Och det är typ det jag menar ...borde man inte kunna göra det ändå? utan kandar. Kandar sätter man ju inte på förens hästen orka bära sej i alla gångarter och inte när den är för ung heller så det är ju inget bett man bara rider runt på hur som helst det fattar jag med (även om det säkert 'är många som gör det av HELT fel anledning.) Det är bara det att jag tycker att det är synd att det ska behövas så mycket tjafs i munnen på hästen för att det ska se "bra" ut..

Jag kanske förklarar lite dåligt ,,, fråga om du inte förstår hur jag menar så du kan rätta mej om jag har fel..... :)

Och ja jag har ridit på kandar redan.

Kandaret har ju en helt annan inverkan än tränsbettet, det är därför man har det i de högre klasserna. Inte för att fuska sig till mer nackkrök som många tror. Min häst är svårare att rida på kandar än på tränsbett och jag skulle gärna rida honom på tränsbett då jag tävlar istället, men ser kandaret som en del i utbildningen.

Vad är det för fel att rida på kandar? Vad har du emot det? :confused:

Nej kandaret är egentligen inte till för att förfina hjälperna...

Man har det för att man vill ha stången. Den inverkar så att den länger ut överlinjen. När man börjar göra mer samlande rörelser är det risk att hästen kortar sig för mycket i överlinjen på ett tränsbett, som till skillnad för stången verkar höjande och kortande.

Det jag inte kan förstå är att man har fastnat och rider på kandar i Svår dressyr...helt vedervärdigt om man ser historiskt och inverknads mässigt.

Om man nu ska gå in väldig generellt så har man i början av en hästs utbildning tränsbett eller liknande eftersom man vill åt den höjande, kortande och "böjande" effekten. Sen när man börjar närma sig lite mer samlande arbete så som piaffen så vill man ha både och. Man vill ha tränsbettet eftersom hästen ännu inte är helt hundra på det man började med och man vill ha stången för att kunna länga hästen i de samlande rörelserna.
Sen när hästen är "hundra" på grunden vill man bara ha stången eftersom tränsbettet är överflödigt; hästen är ju redan hundra på allt och ska följa sitsen i minsta detalj.

En stång är alltså inte "böjande" som ett tränsbett är.

Därav tycker jag personligen att man borde ha tränsbett i lätta klasser, kandar i medelsvåra och blank stång i svåra. Den svåra dressyren hade blivit bra mycket mer intressant så.

Och för guds skull en enhandsfattning på stången!! Det är ju det den är gjord för! Vedervärdigt att man inte får rida på det förutom i küren och då får man pluspoäng...vad är logiken i det?

Nhä men vad jag har hört och läst många gånger så är det till för att bla förfina hjälperna jag ska försöka hitta var jag läste det..... Återkommer snart..

Det med fusk så menade jag inte att hästen går och fuskböjer på nacken i de rikr´tigt duktiga dressyrryttarna...

Jag förklarar mej lite dåligt ibland... :D

Och för guds skull en enhandsfattning på stången!! Det är ju det den är gjord för! Vedervärdigt att man inte får rida på det förutom i küren och då får man pluspoäng...vad är logiken i det?[/QUOTE]

Det där har jag också funderat på :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 981
Senast: manda
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar