J**la skit !!

Sv: J**la skit !!

Min häst hovar sprack inte, men hon tappa mycket skor, och jag kan rekomendera att byta till travskor, mycket lättare och boots i hagen, det gjorde susen på henne :)
Min andra hästs hovar blir lätt torra och spricker, jag brukar smöra in med vanlig hästsalva dsv. tjära och det hjälper verkligen! iallafall på henne.

prova travskor på henne denna rundan , men skon va lös igår så nu blir de barfota med boots i hagen + vila ...

Har haft exakt samma problem med mina hästar hela förra hösten + vintern. Fick använda sånna där "gummi skor" som nästan ser ut som vanliga människor skor, eftersom dom inte kunde få på sig vanliga skor.
Gav även biotin och tycker det fungerade utmärkt :o Det blev bra nästan direkt, fast när det blev bra slutade jag med det och sen när dom fick det igen började ja. För har fått lära mig att man ska ge typ 1 månad och sen göra ett upphåll och sen börja igen och hålla på så, för då ger det bäst effekt. Och även att flytande är bättre än pulver.

Jag har två hästar den äldsta har super hovar, aldrig problem!!!

Men den yngsta har hovar som din häst... Det är hemskt. Hon tappar skorna ofta och min stackars hovslagare kommer nästan med en gång för han vet vilka problem jag har med hennes hovar.

Jag har provat allt biotin, matolja, hovfett, tjära mm... Inget funkar... Vissa säger att det inte är bra att smörja på saker på hästarnas hovar pga att dom inte får något naturligt motstånd... Jag vet inte heller vad jag ska göra åt hennes hovar.
Vet inte om din häst är hovöm. Men min häst är iaf extra hovöm, därför brukar jag ha tunna snöplattor på henne. Det har fungerat väldigt bra!!

Det kan vara värt att prova!! :) Hur mkt kostar det ungefär?? Vet du om det går att köpa i någon svensk affär eller går det bara att beställa genom denna sidan???

Det kostar ca 500:- säcken och det finns återförsäljare i sverige. Men då skall man bara använda det som mineralfoder och får absolut inte blandas med andra mineralfoder. Min veterinärklinik säljer det och även en del hovslagare. Kolla med din närmaste veterinärklinik!

*kl*

Bara en ren ökengissning!

Hur gör du när du får dåligt hår och naglar?
käkar vitaminer ;)..

För länge sän hoss en av mina foderhästar som fortfarande finns kvar!! :love: Så fick ägaren råd om att INTE blöta med vatten.. Då vatten torrar ut, för människan också!
om hoven är lerig, låt de torka och borsta av med en hovborste, använd en riklig olja eller hovtjära.

och för att hjälpa hästen på traven skulle man ge den extra vitaminer! .. typ b- vitamin (har jag för mej,såpass länge sedan nu)

En vild gissning på att de kan hjälpa, de hjälpte iaf en gammel islänning med urjobbiga "plattor".

Om det skulle va att b-vitaminer skulle hjälpa min häst skulle hennes hovar varit guld nu , hon äter b-vit året om .

Jag har fått råd om att blöta hovarna med vatten & sen smörja med fett som håller fukten i hoven.
tänkte sen när hon fått på sig skor igen börja lägga hovlera på kvällen när hon kommer in o låta henne stå med det under natten.

KL*
iaf, hon går utan skor nu & vilar, tanken är att hon ska få på sig skor i slutet av Augusti. Hon ska även fortsätta att äta enzion + då hovlera, så hoppas jag på friskare hovar :)

okej, det gav inget resultat på min häst iaf, men jag kanske borde hålla på längre ?

Jag har gett min biotin i snart två år, detta är första sommaren utan en enda tappsko & sevärd skillnad i hovkvalité.
Hovar tar tid och det finns tyvärr inget mirakelmedel som får dem att växa och bli fina på kort tid.

Hoppas du hittar något som passar din häst.

jo, håller på med Enzion nu, hoppas att det fungerar :D

Jag är långt ifrån någon expert, men efter att ha kikat på bilderna tycker jag det ser ut som din häst kan ha hålväggar. Detta KAN bero på bärrandsröta/lammellröta/White Line Disease (kärt barn har många namn)

Jag har själv en häst som varje sommar haft dåliga hovar, på vintern har de varit jättebra. Min hovslagare gjorde inget annat än muttrade om att han kanske skulle gå barfota en period varje sommar.
Sen flyttade jag och bytte hovslagare. Till en mycket bättre måste jag ju säga. Så nu behandlar vi mot rötan.
Enklaste sättet att få bort rötan är att utsätta bakterierna (eller vad de nu är) för luft, man får verka upp en bit av hovväggen och sen se till att hålla rent och torrt.
Min häst hade så rejäl röta att han har fått gå med barfotaboots och hovarna inlindade med bandage indränkt i virkon (bakteriedödande) innanför. Din hästs hovar ser inte alls lika illa ut som de gjort på min.
Men du kanske borde undera på att rådgöra med en annan hovslagare?

Tack för ditt svar :)

Jag har nyss bytat hovslagare efter många negativa ord om tidigare, han plocka av den skon som satt kvar o sa rent ut - Skitröv...
Jag såg ut såhär :eek::rofl::eek: ...
Sen sa han :
- Jag brukar aldrig prata illa om någon annan hovslagare men detta är nog de värsta jag sett & ta ALDRIG ut honom igen ...

Jag kände mig jättedålig som använt mig av tidigare hovslagare just då... :crazy:
men han trodde att hoven skulle bli bättre av att få vila från skorna / ridningen & jag tycker redan nu att hoven ser "friskare" ut, även om dom fortfarande är trasiga.

Får se vad han säger när han kommer ut i slutet av Augusti
Jag hoppas på positiva ord :D

Biotin måste kompletteras med ngt.

Har inte ngn effekt alls på min.

Däremot enzion eller Steel Joint.

Cornucresine på kronranden.

Den ser inte ut att ha så kasst material, däremot tappskor som haft sönder hoven- vet ju ej om så är fallet, men...

Sko om oftare sommartid. Hovarna växer mer o sömmen reser sig av allt knallande o stampande o gör att de kommer i rörelse. Är hoven då torr så spricker det o du får tappskor.

Varför har din hovis satt på bakskor fram? De sticker ju ut o inte vet jag hur pass plasten hjälper om den trampar på kanten:confused:

Jag vet ärligt inte varför hon fick bakskor fram, det undra den nya hovslagaren också.
Den nya (han får heta det nu) sa att under sommaren när det är torrt så drar hoven ihop sig lite, sen när det regnar så vidgar sig hoven igen & då blir det glapp i sömmarna. Det tyckte jag lät rimligt.
Plasten hjälper nog inte ett dugg, jag kunde pilla bort den med fingrarna hur lät som helst ...

Som jag skrev i förra inlägg, fy vad jag skäms över mig själv som inte insett från nu att förra hovis inte visste vad han syssla med ...:crazy:

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft min häst i 8 år och har alltid haft mer eller mindre hovbekymmer. Men nu när hon börjar komma upp i "mogen" ålder (16 år)...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 987
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka