J**la skit !!

Sv: J**la skit !!

Hade ett fullblod med samma problem, han kunde inte hålla kvar skorna mer än 2 veckor. Fick tipset på Hådéns på Solvalla om att använda sko med sula och Sole Pack samt skor med dubbla tåkappor. Sole Pack gör att hoven återfuktas och håller borta svamp. Det gav resultat direkt.

Jag hade samma problem som dig för 2 1/2 år sedan när jag fick hem min nya häst...Han var så "vanvårdad" i sina fötter så det var inte klokt. :cry:
Var tvungen att ringa min hovslagare direkt när han hade kommit till mig för han hade bara en sko kvar och dem andra fötterna så f*******ga ut rent sagt..men vad kunde man förvänta sig när man köper en häst osedd...men för att komma till saken:
Min hovslagare sa att jag skulle köpa torsklevertran på granngården och smörja in med. Så jag gjorde det och började pensla på, men funkar att spraya på också. Och efter 6 veckor när min hovslagare kom nästa gång så trodde han inte det var sant, det är inte samma häst sa han.

Använder bara det idag, spolar fötterna så lite det bara går-typ aldrig för vattnet torkar bara ut. Smörjer nu varannan dag plus att han får 40 ml torsklevertran i maten också.
Rekomenderar dett varmt till dig och din häst. Prova!

Hade ett fullblod med samma problem, han kunde inte hålla kvar skorna mer än 2 veckor. Fick tipset på Hådéns på Solvalla om att använda sko med sula och Sole Pack samt skor med dubbla tåkappor. Sole Pack gör att hoven återfuktas och håller borta svamp. Det gav resultat direkt.

vad är sole pack? :laugh:

Biotin hjälper ju bara om hästen har brist på det, och det är det ytterst sällan hästar har.

Vet du varför dom får brist på biotin?

Jag använde Biotin dom första månaderna efter jag hade köpt min häst (kom inte från världens bästa ställe:grin:). Hovarna blev jättefina, och dom håller jättebra nu när jag slutat med biotin me.

Kan det vara att hon hade brist på biotin när jag köpte henne och hon inte har det längre?

Mitt tips är att använda foderjäst. Min ena häst hade tidigare väldigt dålig hornkvalitet men är nu mycket bättre tack vare foderjästen.

Detta lär bara bli en "skriva av sig" tråd ...
Nu är jag riktigt trött på min häst hovar, har problem varje sommar.
Skorna trillar av, hoven trasslar upp sig är jättetorr & spricker .
Vilket blir diskborste till hov i resultat.

Varje dag förutom när de regnar så spolar jag hovarna & smörjer med olja.
Innan åt hon biotin men det blev ingen skilland alls , hon åt det i 9 månader.
Har nu blivit rekomenderad att ge Enzion vilket skulle va väldigt bra. Så att ge de + att fortsätta fukta hovarna är mitt nya hopp.

Imorgon kommer hovslagaren , denna gången ska alla skorna av (dom 2 som sitter kvar) & jag hoppas verkligen att de går bra att ha henne barfota ett tag.

Ursäkta för en sån här tråd, jag vet inte vad jag ska göra bara :crazy:

Prova Diamond V hovarna kommer växa i raket fart och frisk hov kommer att växa ut,smörj med hovtjära efter att du smörj hovarna med olja..:idea:

tack för alla tips .

men måste bara fråga, har era hästar haft hovar som ser ut som "kom o hjälp mig o dö" ? eller har det varit lite sönder eller lite spruckna ?

tack för alla tips .

men måste bara fråga, har era hästar haft hovar som ser ut som "kom o hjälp mig o dö" ? eller har det varit lite sönder eller lite spruckna ?

Hejsan! Jag har haft hästar som har haft problem med hovkvalitet. Det blir som papper vid sömmarna och bara bryts av. Min hovis sa att jag skulle prova ett hovfett som han använder till sina problemhästar. Märket är Kerkheart har jag för mig. Det gav verkligen resultat. Nu behöver jag bara använda det när det är torrt ute. Jag rekommenderar verkligen det. Inte dyrt heller.

MVH Linda

Har du provat att ge Kiselgur? Vi ger det till våra hästar och tycker det hjälper, men vi har inte lika mycket problem som du verkar ha med sköra hovar.

Min häst har väldigt torra hovar och sprickor i varenda hov som går upp till kronranden! Dem ser ur som hej kom och hjälp mig som man brukar säga! Konstigt nog så har skorna suttit någolunda!
Och dem börjar se bättre ut nu.

Hovslagaren sa till mig att använda EKOLS hovolja tror jag det heter, det är en grön sörja som man kan köpa på granngården!
Och kan säga att den funkar super.
Mycket finare nu och alla småspricker har försvunnit och verkar som att det även "håller" ihop dem stora sprickorna så dem inte spricker längre upp!

Vet du varför dom får brist på biotin?

Biotin är en vitamin som hästen kan tillverka själv mhja bakterier i tarmen. Det lär vara ganska ovanligt att de har brist på det.
Jag vet inte varför de får brist på det, kanske inte tillräckligt allsidigt foder?

Knapplån

Det är jobbigt med dåliga hovar. Min förra häst hade det och hon fick biotin. Men jag vet inte om det hjälpte precis. Det hjälper ju bara om hästen har brist på det som ngn annan redan har skrivit. Torra hovar kan de ha ändå. Jag smörjer hovarna med rapsolja när det är torrt. Om det är riktigt torrt så blöter jag dem först med vatten enligt tips från hovslagararna här på forumet. När det gäller sprickor i hovarna är min erfarenhet att det är viktigt med en bra hovslagare.

*knapplån*

Har en häst som har förmågan att tappa skor som andra tappar vantar. Växer extremt dåligt och fick under en 9 månaders period en till två hovbölder per skoning då sulan var så tunn. Jag började ge steeljoint då jag läste på deras hemsida om någon som hade haft samma problem och blev hjälpt av detta medel. Min har nu på ett år tappat kanske fyra skor och haft en hovböld sammanlagt. Hovis är lyrisk över tillväxten. Värt att prova.

Nu ska ni få se "snygga" hovar.

Fick på skor vilket jag tyckte va jättebra. Sist hon gick utan fungera det inte alls.
Ska även iväg denna vecka & köpa enzion, så ska hon få de i ca 8-9 månader! HOPPAS HOPPAS att det fungerar !!

Sole pack är en tjärmassa inehållande bla jod. Du kan läsa mer på http://www.hawthorne-products.com/proddetail.asp?prod=1004.
Den brukar finnas att köpa på hovslageributiker på galopp och travbanor prata med din hovslagare. Jag vet att ett företag som heter Scandinavian horse AB har importerat sole pack och sålt mot postförskott vet inte om de fortfarande gör det.

Förstår vad du menar, jag har ett fullblod och har haft tapsko båda fram hela vintern, våren och sommaren. Min hovslagare har rekomenderat att jag smörjer med olja precis som du gör, sedan har vi korta intervaller, jag skor honom var 4:e vecka. Jag har även tvingats att ha boots på honom på båda fram. Det är inte kul, eftersom han är fullblod så får han ju lätt skav också, men nu har det "endast" blivit förhårdnad på två ställen runt ena hoven som om huden har blivit hård och det finns två kala fläckar men det är ju som att välja på pest eller kolera och hellre lite avskavda hårstrån än avslitna hovbitar med skon. Min har i allafall blivit bättre, när han har haft chans att behålla skorna, olja på hovarna varje dag och skoningsperiod 4 veckor och så varmskos han nu, vet inte om det blir någon effekt av de, men det känns så. Så håll ut, det finns säkert nåt som biter på din också. Men det är inte kul ekonomiskt och jag lider med min stackars häst.:grin:

Min hovis sa att jag skulle korta ner skoperioden till 5 veckor.
Så de ska göras, + att jag fortsätter vattna/smörja hovarna.
Dessutom så la han på travskor (?) denna gång. Den va tunnare & lättare.
Fungera det bra så kunde han komma ut om 2 veckor o lägga på samma bak.

Sen en fråga till:
Vilket är bäst enligt er Enzion eller Steri Hoof ?
Har hört lite både och nu o prisskillnaden är inte stor så skulle gärna vilja höra lite åsikter :)

Biotin hjälper ju bara om hästen har brist på det, och det är det ytterst sällan hästar har. För att stimmulera hornproduktionen så ska man massera kronranden. Detta ökar hornproduktionen genom att man ökar blodcirkulationen i kronvulsten.

Men sen är det ju andra saker som spelar in om hästen har kassa hovar, visst, uttorkninga av hornet är väl den främsta. Men man bör beakta andra saker med som tex: Vad används för beslag och söm ? Har hästen skadat sig mycket i kronranden ? Hur belastar hästen hovarna ?

Håller med. Cornucrescine är en mycket bra salva för bl.a hovar. Vid riktigt dåliga hovar smörjs hela hoven in, annars smörjer man kronranden. Hjälper vid sprickor också. Matoljan lägger sig bara på det yttre skiktet av hoven. Biotin hjälpte för min häst men måste användas regelbundet och blir dyrt- 250kr/månad för stor häst.

Biotin hjälpte för min häst men måste användas regelbundet och blir dyrt- 250kr/månad för stor häst.

Tack för tipset :D

Jag ska ge min häst enzion, de kommer att kosta mig ca 500:- / månad i början & tillslut 250:-/månad (ca) & de måste hon gå på ett bra tag, jag vet inte ens om man ska sluta med det ...

Kosta vad det kosta vill, min hästs hovar SKA bli fina :D (pepp pepp)

hej. jag har ett fullblod som oxå tappar skorna och hovarna spricker. jag smörjer med matolja så gott som varje dag(inte när det är blött ute) Jag får sko var 6:e vecka istället för var 8 som på vintern. nu senast så 'brände' hovslagaren innan han skodde det var 4 veckor sen och de sitter fottfarande:bump:

´jag hade en häst med dåliga hovar, biotin hjälpte super, hovarna blev mycket bättre och där med mindre tappskor, mycket skönt!

Liknande trådar

N
Hästvård Har haft min häst i 8 år och har alltid haft mer eller mindre hovbekymmer. Men nu när hon börjar komma upp i "mogen" ålder (16 år)...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 987
Senast: vdb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka