J##la häst!

K

Krabban

Här bygger m an nytt tjusigt stall med rejäla plank och så tuggar han i sig det :mad: ! Det är oljat med kokt linolja så det är ljust och härligt.

Jag behöver alltså hjälp! Vad kan jag göra för att han ska lägga av helt enkelt?

(Den jäkeln;) )

Sv: J##la häst!

Spraya medel mot krubbitning. Vi har använt det kring fönstrena i vårt stall, tydligen är lister kring fönster extra goda men sedan vi sprejade anti-krubbitningsmedel så har de slutat. Equipe har ett som är jättebra (gul flaska).

Ett billigt och mkt effektivt alternativ är tabasco eller senap.
Annars är väl det allra bästa att sätta metall på utsatta ställen.

Aluminium skenor att lägga på boxkanterna.

lenven
Men det funkar inte - han älskar sånt medel. (Knasig häst) Men jag ska se vad det är för märke vi provat och jämföra med det du rekommenderar.

Pia och Hallonkvist
Det är alltså inte kanterna han biter på (de är förövrigt klädda med metall) utan det är väggarna.

Tabasco och senap? Blir inte det lite äckligt?

Jag fick en gång tipset att hälla tabasco på sladdarna hemma, för att inte valpen skulle gnaga på dem. Jättesmart tyckte jag, och gjorde detta. Men bakom mig gick valpen och slickade i sig tabascon... :d

Mera grovfoder, mera utevistelse, grenar att gnaga på, hänga in "leksaker", ...?

Kan funka att kleta på skillingaryds fyra ess-salva. Är ju lite tjära i den så det smakar inte så gott.

/Lizzie

Vi målade väggarna i vårt stall med Bruksbalkens linoljeboxfärg, där man blandar i sand i färgen. Ingen av våra hästar har någonsin rört en vägg, då står det ändå föl och unghästar och andra bitglada i stallet.

Här bygger m an nytt tjusigt stall med rejäla plank och så tuggar han i sig det :mad: ! Det är oljat med kokt linolja så det är ljust och härligt.

Jag behöver alltså hjälp! Vad kan jag göra för att han ska lägga av helt enkelt?

(Den jäkeln;) )

Jag har på alla kanter satt på en v- formad list som egentligen är till för att sätta på ytterhörn på gipsplattor när man bygger inomhus. Dessa spikas fast med pappspik bara. Finns i byggbutiken och är inte dyra.

Hälsning Maja

Kom åt grundproblemet.. kan din häst ha fri tillgång på Hö? Står den på halm? Lägg in grankvistar o annat som är gott (godare) att tugga på. Längre tid i hagen?

Mera grovfoder, mera utevistelse, grenar att gnaga på, hänga in "leksaker", ...?

- Går inte att få i honom mer grovfoder - fri tillgång
- Mera utevistelse - njae... ute typ 12 timmar
- grenar - inne i boxen menar du? Mmm... jag hoppades ju liksom att det skulle räcka med att han hade höt inne, men tydligen inte. Jag får se om jag testar det...
- Har du ngt tips på leksaker?

Vi målade väggarna i vårt stall med Bruksbalkens linoljeboxfärg, där man blandar i sand i färgen. Ingen av våra hästar har någonsin rört en vägg, då står det ändå föl och unghästar och andra bitglada i stallet.

Hett tips med andra ord!:idea: Men det är alltså en färg? Vi hade ju hoppats att vi kunde behålla det fina trät... Vad var det för sand man blandade i?

Jag har på alla kanter satt på en v- formad list som egentligen är till för att sätta på ytterhörn på gipsplattor när man bygger inomhus. Dessa spikas fast med pappspik bara. Finns i byggbutiken och är inte dyra.

Hälsning Maja

Det är alltså inte på kanterna han käkar - utan mitt på väggarna. Jag kan bara föreställa mig hur han måste kämpa nätterna igenom för att göra detta:crazy: .

Kom åt grundproblemet.. kan din häst ha fri tillgång på Hö? Står den på halm? Lägg in grankvistar o annat som är gott (godare) att tugga på. Längre tid i hagen?

Vad tror du är grundproblemet då? Han har reda fri tillgång på hö. Står i år på spån, men det spelar inte så stor roll eftersom han har hö hela natten och aldrig har ätit av sin halm tidigare. Hur löser grankvistar grundproblemet (vad det nu är)? Han är ute halva dygnet - det tycker jag är tillräckligt.

För övrigt så står han i stoora hagar med kompisar på dagarna. Naturbete med mycket bete, sten, träd osv. Jag får en känsla av att han bara har en fix idé liksom.

Tack så mycket för alla svar och idéer - men jag behöver fler. Hetast just nu är ju det här med att blanda ner sand i färg - men jag vill inte måla om i år, eller måla överhuvudtaget egentligen. Annars är leksakstipset bra oxå. Men jag undrar om han verkligen hade tyckt det var lika skojigt som att reta matte med att käka nya fina väggar:devil: ...

Har du ngt tips på leksaker?
Nej, faktiskt inte... Det finns ju bollar och grejer med äppelsmak och sånt som man hänger upp (tex "Happy Snacker" hos H**ks), men jag har ingen erfarenhet av dem. Försökte mest komma på sätt att "aktivera" honom så att han låter bli att gnaga. Ofta gnager de väl för att de får för korta ätperioder, men så verkar ju inte vara fallet här... Svårt!

Har samma problem här oxå!
Han gnager stora hål mitt i väggarna...oxå ute minst 12 timmar, står på halm och har fri tillgång på hö...
Sista året har han gått i lösdrift pga skada och har käkat upp halva logen och staketstolpar...himla pill för att inte få ström i sig...:crazy:
Han är nu utdömd pga ryggskada (sedan födslen) och vår teori är att det är ett sätt för honom att bedöva smärtan...Skulle ju kunna vara så iaf....
kan din kuse oxå ha ont någon stans? Du har ju provat allt annat...

Det kanske kan hjälpa att hänga tex granar tätt längs alla väggarna så att han får kämpa lite extra för att komma åt dem...

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 529
Senast: Calmiche
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
Hästmänniskan Jag har haft egen häst i många år, men kommer nu att tvingas ta bort honom pga skada. Min spontana tanke när han blev utdömd var "ingen...
Svar
12
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama