J*a veterinärvård..forts

Michis

Trådstartare
Var lite för arg och förtvivlad igår då jag skapade tråden utan att tänka på att censurera namn o.s.v

Är fortfarande riktigt besviken på hur kliniken behandlade detta fall!

Nu är Dizel iaf hemma igen, vi var hemma runt 17 igår alltså ett dygn efter olyckan. På sjukhuset hade han varit orolig och stressad så igår när vi kom hem slängde han snabbt i sig maten och sov sen med husse i soffan resten av kvällen.

Såren är ihopsydda med tolv stygn och det hänger ut dreneringsslangar ur båda två. Lite svårt att få i honom mat men förhoppningsvis kommer magen igång igen när han börjar lugna sig lite igen.

2 olika mediciner 2 gånger om dagen i minst 5 dagar, sedan ska slangarna tas bort. Stygnen ska vara kvar i 14 dagar och tills såren är helt läkta och stygnen borta måste han ha krage på sig.

Det kommer bli lååååååååånga två veckor för oss alla här hemma. :(

Min fina prins!
32148511.jpg

Sv: J*a veterinärvård..forts

Jättetråkigt att du känner dig dåligt behandlad. Å andra sidan är ett skärsår kl 22.00 ganska långt ner på prioriteringslistan när det gäller akuta fall, så att han inte blev sydd förrän dagen efter när ordinarie personal är där tycker jag faktiskt inte är fel eller konstigt alls. Vad jag förstått ringde ni inte innan heller och meddelade ankomst?
Han var ju inte livshotande skadad.
Dock kanske bemötandet var fel, men det kan ingen som inte var där uttala sig om. Skönt att hunden är hemma nu i alla fall!

Ordinarie personal var inte där dagen efter heller, dom hade "bara" jourvet. hela söndagen också.

Jag kan förstå om tiden inte finns, men då kan man tala om det så vi hade en chans att åka med honom någon annanstans, antingen i sthlm eller närmare hem.
Det som irriterar mig mest är veterinärens "ointresse" precis innan dom tog honom.
Hon tittade inte ens på såren och det första hon sa när hon kom in och såg honom var "aha, hundslagsmål",vilket det absolut inte var då vi redan vid inskrivningen förklarade att han skurit sig på något när han var ute och lekte.
Bara för att han är den rasen han är betyder inte det att skadorna som uppkommer ska vara något som tyder på aggresivitet från hans sida. Det gör mig riktigt arg!

Forts på vaddå?

Om tråden blivit raderad så skulle det underlätta förståelsen om man får reda på vad som hänt o hur.

Jag håller absolut med dig! Fördomar hör inte hemma i ett behandlingsrum.
Tyvärr finns det inte många kliniker som har öppet dygnet runt i sthlm, så att ta honom någon annanstans hade varit svårt.
Du borde däremot fått mer info om hur och när de tänkt behandla hunden. Jag hoppas att du berättat för de om det dåliga bemötandet!

Den blev nog raderad igårkväll då jag inte hittar den..

I lördags kväll var våran amstaffkille ute och lekte i närheten av oss medan vi bar kartonger med kläder hemma hos mamma och pappa.
När vi kommer in hittar vi två skärsår på båda högerbenen, ett på fram och ett på bak. Ser ut som om man snittat med kniv, så rakt och "fint" var det.

Åker in till B**********n där vi först får skriva in honom, berätta vad som hänt o.s.v.
Sköterskan säger då att det kan dröja en liten stund innan vi får träffa veterinären men slår ett snabbt öga på såren (som nu blöder kraftigt, fick torka golvet ...) och säger att det måste sys. 30 min senare när lillkillen äntligen börjar kunna lugna ner sig någorlunda efter att ha pipit, skrikit och inte vetat vad han ska göra så kommer hon ut igen och säger att det dröjer minst en timme till.
Går och hämtar en filt och sätter oss bredvid honom för att titta på melodifestivalen i väntan på vet.
Efter 1.5 tim får vi komma in i ett undersökningsrum och efter 10min kommer vet. in och säger- aha, hundslagsmål. Så fort hon ser våran kille.
Min sambo säger då att nää, han har skurit sig - vilket vi talat om redan i inskrivningen.

Vet. säger då att hon hoppas att vi hinner klart innan det kommer in ett akutfall. Trodde då givetvis att hon menade med att sy ihop såren då dom fortfarande var så raka och fina. Men istället så tittar hon inte ens på hans ben utan frågar om han är frisk i övrigt, ber om kontaktuppgifter och säger att han måste vara kvar över natten för att se om dom har tid att ta en titt på honom. Sen går hon ut och in kommer sköterskan och tar honom. Jag satt i chock över att inte få ta med min bebis hem och natten var helt förjäklig!

Ringde vid 8 på morgonen och då kunde dom inte svara på hur det var med honom.
Sedan ringde vi vid 10 igen och fick då prata med veterinären som inte hade tittat på honom, sköterskan hade dock satt dropp och gett smärtlindring.
Han har då alltså varit där i 12 tim utan att något hänt, och dom kunde heller inte svara på om dom skulle ta honom under dagen heller.
Vid 14.30 ringer min sambo upp igen, efter att vi åkt upp till sthlm för att ha närmare till att antingen hämta honom på direkten om inget hänt eller för att hämta honom när dom fixat.
Får då som tur är svaret att han ligger på operationsbordet atm!
Får sedan efter operation prata med veterinären som talar om vad som gjorts o.s.v.

Såren har då breddat sig under natten och var inte lika fina som under lördagkvällen.
Såren var vid op ca 8cm långa, gick igenom hela första hudlagret in till musklerna samt breddat sig till ca 8-10cm både på fram och bakbenet.

Efter 24 tim var vi som sagt hemma igen med våran lillprins som under natten varit väldigt orolig och stressad, vilket inte hade behövt hänt!
Det är det som gör mig irriterad. Har man mycket att göra så kan man tala om det så vi hade en chans att ta honom någonstans där han kunde kollas upp på en gång.
Veterinärens attityd är något som också stör mig enormt mycket och jag kan med handen på hjärtat säga att jag aldrig kommer åka dit igen.

Då vi bor i strängnäs hade jag utan tvekan valt att köra honom till t.ex. strömsholm istället.
Det var inte direkt nästgårds hem ..

Tack!!
Jag själv är ju väldigt partisk gentemot min vackring men att höra det från andra får en att inse att man inte är helt hemmablind ;)
Han är en väldigt snygg unghund och jag hoppas att han får behålla kroppstypen även när han växt klart.
hans kullbror är ungefär 3 ggr så bred mellan frambenen!

Och så åter till tråden ..
Nu har lillen överlevt sin första dag här hemma, han har mest sovit och legat i bädden helt deppig.
Han är rädd och går mkt med svansen mellan benen.
Rengöringen har gått bra, även medicineringen.

Min fina fina prins.

Veterinärens attityd kanske inte var den bästa, det behöver dock inte betyda att h*n antog att det var hundslagsmål pga din hunds ras. Kan ha berott på stress o tidsbrist.
Kod:

Resten av beskrivningen låter som en helt vanlig dag/natt/helg på en akutmottagning, i af så ser det ut så på humansidan. det går aldrig att per telefon eller på mottagningen ange hur lång tid något kommer att ta eftersom man alltid gör en bedömmning så att de som behöver vård akut får det först, oavsett när man kom in.

Sen är det ju inte sant att inget hänt på 12 timmar, de har haft honom under uppsikt o han har fått dropp o smärtlindring,. dvs betydligt mer än du kunnat göra hemma.

Jag förstår att du är ledsen o upprörd, men jag kan inte förstå hur du kan få det till "J*a veterinärvård"

Håller med vallhund.
Om tycker att bemötandet och attityden varit dålig ska du naturligtvis säga till om det!
Men som även jag skrivit innan, just behandlingen av din hund låter inte fel. Det är väl självklart att ett djur med livshotande skador behandlas innan en hund med två relativt små och ytliga skärsår.

Fast som jag förstod det klagar inte TS just på att de inte gjorde ngt utan på att de inte sa att det kunde ta hela natten så hon kunnat ta med hunden hem ist/alt till annan vet. Och där är det samma på humansidan- vi försöker gärna informera om det är mkt väntetider och då finns det de som hellre avvaktar hemma till dagtid.

Fast som jag förstod det klagar inte TS just på att de inte gjorde ngt utan på att de inte sa att det kunde ta hela natten så hon kunnat ta med hunden hem ist/alt till annan vet. Och där är det samma på humansidan- vi försöker gärna informera om det är mkt väntetider och då finns det de som hellre avvaktar hemma till dagtid.

Efter 24 tim var vi som sagt hemma igen med våran lillprins som under natten varit väldigt orolig och stressad, vilket inte hade behövt hänt!
Det är det som gör mig irriterad.!
Med blödande sår så avvaktar man förhoppningsvis inte hemma, om man inte vet hur man behandlar dylika sår.

Jag är inte ute efter att vara elak mot TS, men lite perspektiv skadar inte.

Jag hade inte avvaktat hemma, men om jag hade fått information om att det skulle ta nästan 24 tim innan han blev sydd så hade jag valt att hellre försöka ta honom till t.ex. strömsholm eller få tag på veterinären här hemma som är vän med sambons mamma.

Jag hade inte avvaktat hemma, men om jag hade fått information om att det skulle ta nästan 24 tim innan han blev sydd så hade jag valt att hellre försöka ta honom till t.ex. strömsholm eller få tag på veterinären här hemma som är vän med sambons mamma.

Men nu valde du ju ändå det djursjukhus som du valde. Det är inte säkert att Strömsholm heller hade kunnat sy ihop honom över natten och samma historia hade ju kunnat utspela sig där. Med tanke på att såret var så pass djupt att det gick ner i muskelvävnaden så är det ju heller inte bara att sy ihop (t.ex. av veterinären som är vän med sambons mamma). Man behöver kolla muskelfunktion, känsel och rörlighet också. Att bara sy ihop det direkt utan en grundligare undersökning kan göra mer skada än nytta. :)

Det är klart att det är traumatiskt att få veta att de behöver ha kvar hunden över natten och behöva lämna den på djursjukhuset. Men oftast har hunden det bättre där än hemma när den har ont. Nu fick han smärtstillande, dropp och tratt och var förmodligen i fin form när de skulle fixa till såret.

Veterinären här hemma är inte bara vilken vet. som helst utan har alla dom redskap m.m. som behövs för att undersöka såret grundligt samt sy ihop det.

Men du har ju all rätt att säga nej tack, då åker jag någon annanstans. De sa ju att det skulle komma in akutfall?

Men om nu du visste att den andra veterinären kunde ta emot en lördagskväll, varför åkte ni inte dit från början? :confused:

Vi har inte ens pratat med den andra veterinären, men då denne är en god vän så vet vi att denne skulle ställt upp om det behövts.

Denna attityd på bagis är en stor anledning till att jag aldrig mer kommer att sätta min fot där.

Har varit med om nästintill samma sak som dig, en kompis hund skar sig djupt i tassen när vi var och promenerade i Nackareservatet och vi åkte in till bagis i ilfart.
Vi kom väl dit vid typ 15.30-tiden och fick vänta i över två timmar först - vid ca 18 tiden kommer en sköterska in och meddelar att nu är det skiftbyte snart och då är det färre veterinärer på plats så vi får lämna hunden där och komma tillbaka dagen efter för det var inte säkert att någon skulle hinna ta det under kvällen. (tilläggas kan att det INTE kom n ett enda akutfall under tiden som vi väntade.)

Aldrig, sa min kompis då. Vi sa att då åker vi hellre någon annan stans och det gjorde vi. Hon fick dock betala över 1000 kr trots att ingen så ens tittat på hunden :crazy:
Vi åkte sedan till en privat vet. i Nacka som sydde ihop hunden på en kvart för en struntsumma.

Varför gör bagis detta då? Jo, för att tjäna pengar såklart. att ha hunden där över natten tar de redigt betalt för, det ska gudarna veta. Ni och vi är inte de enda som råkat ut kan jag lova...

Har även råkat ut för annat skit på bagis men det orkar jag inte dra här. Själv åker vi tusen gånger hellre till Ultuna eller Sthlm södra numera (om det krisar och timmen är sen)

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 778
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 575
Senast: niardasp
·
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
35 123
Senast: cirkus
·
M
Avel Ok, nu blir det en kluring. Ska försöka reda ut så gott jag kan men det blir nog lite långt Har ett sto f-2005. Hon har varit utlånad...
2
Svar
34
· Visningar
5 388
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10