Istället för Tokosel?

Litenvit

Trådstartare
Vilket preparat rekommenderar ni istället för Tokosel, nu när det slutat säljas?

Jag köpte ett selen/E-vitaminpreparat som en av de mer pålitliga foderförsäljarna menade skulle motsvara Tokosel. Det är lika dyrt, men istället för ett mått en gång i veckan så ska man ge samma mängd varje dag. Det blir ju jättedyrt! Finns det inget lika bra och lika drygt preparat?

Sv: Istället för Tokosel?

Selivitan vet, men även den är dyr. Tror att 500 gr går på en 500-600 kr något och är receptbelagt.

Selevitan köpte jag utan recpet på apoteket här i stan, inget dom hade hemma men givk väldigt bra att bställa hem till mig! Sen har jag köpt selen/e-vitamin i hästaffären, en vit burk med grönt lock för runt 200 spänn..

Är Selevitan så väldigt mkt dyrare än vad Tokoselet var då? Nu har jag visserligen fått utskrivet en större burk (1250gr), men jag reagerade faktiskt inte över att priset var så mkt högre än vad jag betalade när jag köpte min sista burk Tokosel.

Men det kanske är så att man anpassar sig till det högre priset så pass snabbt att man inte tänker på det?

Jag har en fråga som handlar om Selen så jag lägger den här istället för att skapa ny tråd. Hoppas okej för TS.

En häst som får i sig lite selen (får i sig lite varje dag men egentligen för lite då enligt foderstat). Vad händer?

Hästen får i sig lite varje dag så det blir ju aldrig brist så som i "inget alls". Men brist som i "för lite".
Hur lång tid tar det innan det går åt helvete eller lever hästen med detta "livet ut"?

Min tanke är att det måste finnas tusentals hästar som lever utan att få tillskott av Selen fast dom borde det, med tanke på vilket land vi bor i, selenfattiga marker.

Och en till fråga, som selentillskott, kan man ge hästen ägg?

Jag köper E-Vitamin och selen på Granngården ,men inte på hästavdelningen utan den som finns på koavdelningen som är mycket billigare och drygare.

Jag köper E-Vitamin och selen på Granngården ,men inte på hästavdelningen utan den som finns på koavdelningen som är mycket billigare och drygare.

Gör jag också. :)

kl
Den rekommenderas ju dessutom till i stort sett samtliga djurslag, inte bara kor. Jag ger den flytande, 10 ml per dag, en liter räcker ju då 100 dagar. Drygt och inte speciellt dyrt heller, tror en liten dunk kostade 69 spänn. Finns som pulver/granulat/whatever också, men då blir det lite dyrare.

Bristen måste nog vara rätt markant om det skall bli ett problem, eftersom E-vit kan "överta" en del av selens funktioner, och det finns det rikligt av i färskt gräs.

Men för hästar som endast får hö och inget kraftfoder/mineraltillskott så kan det bli problem. Du kan söka på selenium deficiency så ser du vad symptomerna är.

Jag ger också Granngårdens flytande, 1 L för ca 100 kr.

Det är den som (när jag kollade marknaden) ger mest selen för pengarna :laugh:

Mina pojkar får 7 ml per dag var, så investera i ett liitet mått. Själv använder jag en doseringssked från vårdcentralen (tror de finns på apoteket) eftersom de mått som man kan skruva på korken inte längre passar - de har gjort korken tjockare...

Jag har irriterat mig på den nya korken, men har kommit fram till att doseringsmåttet att skruva på passar bra på sirapsflaskor om man bara tar bort den lilla "kragen" som blir kvar efter korken (den som ska visa att det är en obruten förpackning). Bara att diska ur en tom sirapsflaska, knipsa av kragen och hälla över. Tror även vanliga PET-flaskor har samma korkstorlek men har inte testat.

Va? Nu förstår jag ingenting vad ni pratar om. Vadå för doseringsmått? Det finns ju ett i originalkorken? :confused:

Som en cylinder, ca 5-6 cm hög som man skruvar på istf korken. när man håller flaska i upprätt läge och trycker på den så rinner vätskan upp i behållaren genom ett tunt rör och så är det bara att läsa av graderingen och hälla upp. Jättesmidigt.

Aha. Tack. :bow: (Fast blir det inte kletigt om man råkar trycka upp för mycket? Eller det kanske man lär sig efterhand... :))

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 143
Senast: QueenLilith
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 459
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 531
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30