Istället för svettskrapa?

T

Tooveee

Nu när jag har lånat en sommarhäst, men dock inte fick med någon svettskrapa eftersom dom inte "hade någon över till Pompe" så undrar jag vad jag istället kan använda om han svettats mycket, eller kanske innan ridturen då han är blöt? Jag är öppen för alla ideér. :bow:

Sv: Istället för svettskrapa?

jag använder aldrig svettskrapa.
är hästarna svettiga efter ridningen så tar jag en svamp och vatten och blaskar av dom. är det varmt ute så får dom gå ut och självtorka sen, är det kallt ute får dom stå inne en stund med combitäcke.

Jag har en gammal hopppisk som är väldigt mjuk, den har jag böjt ihop när jag behövt ta bort lite vatten/svett (innan jag köpte en svettskrapa, som jag inte heller använder ofta).

Ett vanlig, kortare ridspö brukar väl vara en standardlösning om man saknar äkta vara. ;)

Annars kostar de ju inte så mycket att köpa.

Bara att köpa en? Finns i alla ridsportsbutiker! Detta kanske är en onödig kommentar men ska man verkligen ha sommarhäst om man inte ens vet sådana enkla saker?

Jag körde med hoppspö som jag böjde i ganska många år, när jag aldrig kom ihåg att köpa en ny svettskrapa.

Jag anv det bara efter svampning/bad dock, inte för att ta bort svett. Borde heta vattenskrapa, skrapa av svett blir ganska otrevligt för hästen.

Bara att köpa en? Finns i alla ridsportsbutiker! Detta kanske är en onödig kommentar men ska man verkligen ha sommarhäst om man inte ens vet sådana enkla saker?

Nu vet inte jag vem "Tooveee" är men kanske h*n själv inte är så himla kunnig men har föräldrar som är det?

Jag har en väninna som är mycket hästkunnig sedan unga år. Nu har hon och hennes man köpt en ponny åt dottern som inte är speciellt kunnig ännu.

Dottern ifråga älskar att skriva in till olika forum och ställa, i andras ögon kanske, de mest triviala frågorna.

Hon skulle kunna få svar från sin mamma lika bra men gillar att vara med i ett diskussionsforum.

Jag tycker inte det är något fel i det :)

Jag har haft hästar i exakt hela mitt liv då mor och far alltid haft häst. Det är först på senare år då jag har häst ensam som jag börjat lära mej vad alla småsaker heter.

Jag kan inte tala om vad alla olika ryktborstarna heter! Jag kan inte allt om utrustning och vad allt heter på de olika bitarna av en sadel/sele/träns mm. Jag vet dock hur saker ska användas och när.

Oxå olika medel har jag varit grymt dålig på vad som heter vad! Allt har ju alltid stått klart åt mej att använda.. Och mor har alltid pekat ut vad som används till vad och när/hur osv.. Har alrid behövt kunna namnen. När jag går till en hästbutik och letar efter nåt speciellt så har jag omedvetet vetat vad jag ska ha. Det sitter i huvudet men vet då aldrig vad nåt heter.

Det gör inte mej till en dålig hästägare/ryttare/skötare!

Ursäkta, men det här är första gången jag har sommarhäst och jag har aldrig haft en häst i hela mitt liv, utan bara gått på ridskola och vad jag vet får man inte direkt veta VAR man köper sakerna.

Fast om man bor i en lite mindre stad och inte har någon ridsportsbutik i närheten så är det inte så lätt att veta. Jag åkte 4mil för att köpa mina första hästsaker.

Ursäkta, men det här är första gången jag har sommarhäst och jag har aldrig haft en häst i hela mitt liv, utan bara gått på ridskola och vad jag vet får man inte direkt veta VAR man köper sakerna.

Självklart inte. Knappt jag hittar sakerna jag ska ha.. Och jag haft häst som tidigare sagt i hela mitt liv.. Uppvuxen i häst familjer.

Jag har 0 koll på namn och saker och var mm.!!!!
Och min häst har aldrig blivit lidandes av det!

Lycka til med din sommarhäst och bli inte avskräckt att fråga på buke efter det är.. Man får ignonerar dumma svar o se efter de som är värda att läsa!

Och nu är präktiga buke i farten igen.

Till TS: Om du inte har en svettskrapa kan du ta lite allt möjligt, men de tipsen har du ju redan fått här i tråden! :) Vanliga ridsportsaffärer säljer svettskrapor för oftast bara en 20-lapp, men bor du nära ett CityGross (mataffären) eller Granngården så har de också hästsaker!

Lycka till med hästen! :laugh:

Jag använder nästan aldrig svettskrapa, har man bara en bra svamp så kan man "suga upp" det mesta överflödiga vattnet efter man svampat dom. Och på sommaren blir det ju sällan särskilt kallt heller, så då låter vi dom bara lufttorka. Det funkar utmärkt.

Om du skulle känna att du behöver en skrapa så kan du ju köpa det. Kostar kanske 20-30 spänn skulle jag gissa. Men jag tror inte att du kommer ha så värst stor användning av det.

Om du nu vill köpa en skrapa så skulle jag tipsa om en sån i metall med två handtag som man sätter ihop. Med ett böjligt metallband emellan, ca 3 cm brett. Ena sidan är slät och jättebra till att skrapa bort vatten, och andra sidan är tandat, jättebra till att få bort fällhår.

De kostar lite mer än en vanlig skrapa men de håller i all evighet (gummit på en gummiskrapa kan bli gammalt) och de är mycket mer användbara. Du kommer inte ha så mycket mer användning av en sån en en gummiskrapa just nu, eftersom hästen nog inte fäller längre (skulle vara ganska duktigt att fälla så här års) men du kan ju spara den till framtiden. Definitivt en bra investering!!

Lycka till med hästen i sommar!!!

Jag använder nästan aldrig svettskrapa, har man bara en bra svamp så kan man "suga upp" det mesta överflödiga vattnet efter man svampat dom. Och på sommaren blir det ju sällan särskilt kallt heller, så då låter vi dom bara lufttorka. Det funkar utmärkt.

Om du skulle känna att du behöver en skrapa så kan du ju köpa det. Kostar kanske 20-30 spänn skulle jag gissa. Men jag tror inte att du kommer ha så värst stor användning av det.

Om du nu vill köpa en skrapa så skulle jag tipsa om en sån i metall med två handtag som man sätter ihop. Med ett böjligt metallband emellan, ca 3 cm brett. Ena sidan är slät och jättebra till att skrapa bort vatten, och andra sidan är tandat, jättebra till att få bort fällhår.

De kostar lite mer än en vanlig skrapa men de håller i all evighet (gummit på en gummiskrapa kan bli gammalt) och de är mycket mer användbara. Du kommer inte ha så mycket mer användning av en sån en en gummiskrapa just nu, eftersom hästen nog inte fäller längre (skulle vara ganska duktigt att fälla så här års) men du kan ju spara den till framtiden. Definitivt en bra investering!!

Lycka till med hästen i sommar!!!
Okej, men fuktar man svampen innan eller suger den enkelt upp fukten när den är torr?

Mmm, jag vet vilken du menar.

Tack för hjälpen :bow:

Självklart inte. Knappt jag hittar sakerna jag ska ha.. Och jag haft häst som tidigare sagt i hela mitt liv.. Uppvuxen i häst familjer.

Jag har 0 koll på namn och saker och var mm.!!!!
Och min häst har aldrig blivit lidandes av det!

Lycka til med din sommarhäst och bli inte avskräckt att fråga på buke efter det är.. Man får ignonerar dumma svar o se efter de som är värda att läsa!

Jag gav inget dumt svar! Tog det som en självklarhet att man vet vad shopping är liksom :rofl:

Och om jag kollar med alla småtjejer på min hemmaklubb så vet alla vad en ridsportaffär är! :grin:

Om du bara vill svampa av hästen, om den inte är supersvettig så kan du blöta svampen och krama ur den så att den fortfarande är blöt, men inne rinner floder om den. Alltså du ska inte krama ur den helt, det ska vara lite fukt kvar.

Men om hästen är superdupersvettig (finns hästar som svettas nåt enormt), så kan du ta en svamp och tvätta den eller spola av den med en slang. Alltså så att det rinner vatten över hästen när du drar med svampen, då ska svampen vara dyblöt och inte urvriden. Om du gör detta och sen vill ha bort lite vatten så kan du vrida ur svampen ordentligt, så att det är så torr som möjligt och "torka" med, bara dra bort vattnet, eller så kan du ta en gummiskrape eller spö eller vad du vill och dra bort vattnet med.

Men du behöver ingen skrapa om du svampar av den så som jag beskrev först, för du blir den inte särskilt blöt, utan det torkar ganska fort, speciellt på sommaren.

Okej, Pompe brukar bara bli hyfsat svettig, mest på halsen och där sadelgjorden samt sadeln har suttit. :) Tack så mycket för tipsen! :D

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 936
Senast: Kristall10
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
23
· Visningar
1 851
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka