Jag använder nästan aldrig svettskrapa, har man bara en bra svamp så kan man "suga upp" det mesta överflödiga vattnet efter man svampat dom. Och på sommaren blir det ju sällan särskilt kallt heller, så då låter vi dom bara lufttorka. Det funkar utmärkt.
Om du skulle känna att du behöver en skrapa så kan du ju köpa det. Kostar kanske 20-30 spänn skulle jag gissa. Men jag tror inte att du kommer ha så värst stor användning av det.
Om du nu vill köpa en skrapa så skulle jag tipsa om en sån i metall med två handtag som man sätter ihop. Med ett böjligt metallband emellan, ca 3 cm brett. Ena sidan är slät och jättebra till att skrapa bort vatten, och andra sidan är tandat, jättebra till att få bort fällhår.
De kostar lite mer än en vanlig skrapa men de håller i all evighet (gummit på en gummiskrapa kan bli gammalt) och de är mycket mer användbara. Du kommer inte ha så mycket mer användning av en sån en en gummiskrapa just nu, eftersom hästen nog inte fäller längre (skulle vara ganska duktigt att fälla så här års) men du kan ju spara den till framtiden. Definitivt en bra investering!!
Lycka till med hästen i sommar!!!