Istället för kraftfoder

Bella

Trådstartare
Jag ger min häst morötter istället för kraftfoder morgon och kväll + mineraler. Nu har jag skummat igenom trådar här på Buke och får fram att det både är bra och dåligt. Det är inte bra för fånghästar, innehåller mkt socker mm. Dessutom kan hästarna bli lösa i magen.
Har någon ett bra förslag på något annat som kan skramla i krubban när de andra får kraftfoder? Han klarar sig bra på hösilaget han får och behöver gå ner lite till i vikt.
Tacksam för svar.:d

P.S. ska söka forskning etc om detta också men jag börjar med att kolla här.

Sv: Istället för kraftfoder

Är det bara några stycken morötter så skulle inte jag oroa mig. Bra källa för A-vitamin.
Annars kan du ge lite lusern, pellets eller strå, eller betfiber. Pellets och betfiber har ju nackdelen att det måste förberedas med blötning.

Som Monterose skrev: betfiber (ej betfor) och lusern skulel kanske fungera. Lusernpellets tillför ju också vätska :). Sen finns ju granng*ardens orginal fiber (?) som står passat lättfödda hästar. Kanske något som passar som krubbskrammel? Inte provat själv dock. Jag har haft groov 90 som krubbskrammel :)

Några morötter morgon och kväll är ingen fara, klarar den inte det kan du förmodligen inte byta till betfor heller. ;)

Ger du kilovis med morötter är det en annan sak, men det finns det ju ingen anledning att göra om det bara är krubbskrammel.

Fast du kan ju ge nästan vad som helst om det bara är krubbskrammel :)

Tänkte just skriva det, köp något med lågt innehåll av socker och energi, kanske något som är lämpligt till fånghästar, och ge en näve av det. Kan inte skada :)

Jag köper Vitafors Balansmineral, det är liksom ganska stora pellets med linfrökaka osv, så man ger typ 200-300g/dag, det använder jag som godis till (tjockis)ponnyn, skulle säkert också funka som krubbskrammel om det passar grovfodret.

jag ger lite lucern pellets och betfor som krubbskrammel, till fång shettisen gav jag linfrö pellets, lite lucern och betfor som jag silat/tvättat bort den värsta melassen från.

kl

Och det om morötter, förutom att några per dag nog inte är något farligt. Morötter innehåller väl förhållandevis mycket socker jämfört med andra ämnen per "ts" morot. Men iom att den innehåller så mycket vatten blir det ju inte så mycket socke rper morot kan jag tänka mig... :)

Tack för alla svar! Då fortsätter jag att skramla med några morötter!

Min erfarenhet är att hästar skiter ganska hundraprocentigt i om de får något i krubban eller inte. I vår stall får bara ungefär hälften av hästarna kraftfoder och det är aldrig någon häst som bryr sig om de har något i krubban eller inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
997
Senast: Twihard
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·
Foder & Strö Hej! Söker ett foder som jag kan blanda ner diverse tillskott med, i övrigt behövs ej kraftfoder. Någon näve sådär. Hon äter ej...
Svar
3
· Visningar
991
Senast: Elisha
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 504

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar