Istället för gips?

Wassego

Trådstartare
Jag håller på att renovera mitt hus och har idag rivit ut en massa gammal bröstpanel. Geniet som satte in det har satt 5 mm gips på halva väggarna och bröstpanel på halva. Nu har jag rivit ut alltihop ända ner till de spontade väggarna och nu undrar jag vad man ska använda för att kunna tapetsera sedan? Ska jag köpa 5 mm reparationsgips eller finns det något annat material som är mer lättjobbat än gips? Vad är billigast och vad är bäst?
Motager tacksamt alla tips!

Sv: Istället för gips?

gips är grymt lättarbetat och man får riktigt bra resultat. det är för mig ett solklart val. dessutom riktigt snabba torktider när man skall spackla skarvar osv.

Jo, det är sant. Men jag hatar det jädra dammet när man sågar. Men det är kanske lika dammigt med allt annat också?

Jag röstar också för gips. Alla material har sina nackdelar.

Om du skär med mattkniv och sedan knäcker blir det inte så mycket damm i alla fall. Kanske kan funka bättre.

lite beroende på underlaget så kan du använda easycover, en tjock fibertapet/väv som döljer alla spår av bakgrunden. sedan kan du måla eller tapetsera på den.
http://www.durosweden.se/sv/spackel-pa-rulle

Köpte sådant idag, fast ett annat fabrikat. Hade en vägg med väldigt mycket småhål och tjafs och det kändes urjobbigt att spackla över alla skavanker. Funkade klockrent att tapetsera med det där över. Man limmade ju det direkt på väggen med vävlim så det var plättlätt :)

Om du vill tapetsera är gips nog det bästa, det är ett "dött" material och rör sig därför inte. Alla trämaterial kan svälla/krympa lite beroende på hur fuktigt det är i luften. Risken är att du får synliga skarvar.

Skär och knäck som sagt skivorna istället för att såga dem, använd gärna en metall linjal så blir det rakt.

lite beroende på underlaget så kan du använda easycover, en tjock fibertapet/väv som döljer alla spår av bakgrunden. sedan kan du måla eller tapetsera på den.
http://www.durosweden.se/sv/spackel-pa-rulle

det är spontade väggar står det, således kan du glömma någon easycover tapet, annars är det inget dumt alternativ.

Om du vill tapetsera är gips nog det bästa, det är ett "dött" material och rör sig därför inte. Alla trämaterial kan svälla/krympa lite beroende på hur fuktigt det är i luften. Risken är att du får synliga skarvar.

Skär och knäck som sagt skivorna istället för att såga dem, använd gärna en metall linjal så blir det rakt.

en linjal är nog lite kort, ett långpass är bättre. en regel fungerar ju likväl.

sågar? du sågar väl inte gips? nej skär med en bladkniv eller liknande och knäck blir minimalt med damm...

glöm inte näta och spackla skarvarna ordentligt bara:) ett tips om du har ytterhörn är o köra med jag tror det heter marco flex corner. det fäster du med vävlim och när det torkat så spacklas det så får du bra ytterhörn...

sågar? du sågar väl inte gips? nej skär med en bladkniv eller liknande och knäck blir minimalt med damm...

glöm inte näta och spackla skarvarna ordentligt bara:) ett tips om du har ytterhörn är o köra med jag tror det heter marco flex corner. det fäster du med vävlim och när det torkat så spacklas det så får du bra ytterhörn...

Nej, det var just det jag mindes när jag fått några svar här i tråden :D

Googlade de där hörnen, men hittade inget. Får fråga i affären, verkar vara en bra idé då jag har ett lurigt hörn. Tack för tipset!

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 816
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 110
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 485
Senast: Ajda
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 442
Senast: Wonna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka