istället för b-vitamin vid pälsfällning..

LadySara

Trådstartare
nu när de är pälssättnings tider så ger juh många extra b-vitamin för att hjälpa till lite.. (även jag).

och som alla vet så är de rätt så dyrt.. men nu sa våran vet. att de går lika bra med jäst.. såndära kronjäst i pulverformat...

nån som hört de förut??

Sv: istället för b-vitamin vid pälsfällning..

Jag upptäckte förra veckan att Krafft har sin B-vitamin i 5-litersdunkar nu! Drygt 350kr för fem liter istf 105kr för en enlitersdunk. Det blir skillnad!

Jäst/foderjäst innehåller en hel del bvitaminer, men tänk på att det även innehåller en hel del protein. Själv ger jag det för magarna och som proteintillskott på vinter/vårkanten.

Jag upptäckte förra veckan att Krafft har sin B-vitamin i 5-litersdunkar nu! Drygt 350kr för fem liter istf 105kr för en enlitersdunk. Det blir skillnad!
Hos Börjes kostar 2,5 liter av Emins B-vitamin 123:-. Lite skillnad mot 1 liter Shyfeeder som brukar kosta ungefär samma... :cool:

Det krävs dock lite framförhållning att köpa därifrån, det tar sin tid innan grejorna kommer. :smirk:

Måste bara fråga, hur mycket ska man ge varje dag av den här pulverjästen?
Är det bara att hälla ner det i maten då?

Hos Börjes kostar 2,5 liter av Emins B-vitamin 123:-. Lite skillnad mot 1 liter Shyfeeder som brukar kosta ungefär samma... :cool:

Det krävs dock lite framförhållning att köpa därifrån, det tar sin tid innan grejorna kommer. :smirk:

Tar tid? det kommer väl hem när man kommer hem!! :D :p :banana:
hihi bara 4 mil från T-ryd

Men allvarligt, jag har aldrig behövt beställa via postorder från börjes... har dom lång leveranstid?

:p :p :p ;)

När jag beställde nu senast (lite drygt en vecka sedan, tror jag)fick jag vet att det ska ta 14-16 dagar. Det tycker jag är ganska lång tid, men inte så att man inte KAN vänta.

Däremot brukar det inte stämma sådär jättebra, man får nästan räkna med uppemot en månad, då blir man inte besviken iaf... :smirk:
Kollade på deras hemsida just nu, och B-vitaminen jag beställde har de tydligen inte fått in än, fast de sa att den skulle komma in bara ett par dagar efter att jag lagt min order. Jag kanske får köpa dyr B-vitamin här hemma ändå? :(

Nu i efterhand kom jag på att det nog hade varit värt den där 50-lappen för att få ett snabbpaket. Det är inte så mycket pengar egentligen, när hela ordern var på ca 1200:-... :angel:

vet inte hur mycket hörde inget sånt... tänkte inte på att fråga... men ja testade iaf om min åt de.. å blandat i betfor slank de ner... då fick hon en halv påse...

Vi ska ge sprutor i stället för flytande b-vitamin framöver...

Hej!

Det är nu andra säsongen vi använder kronjäst,vanlig bakjäst alltså. Det går åt ett halvt paket per häst/dag. Kostar 1:50st det blir :75/häst/dag vilket gör 22:50 i månaden. Vi köper ofta med kort datum och betalar halva priset och då blir det 11:25/mån. Då kan man fråga sig om preparaten i handeln är så många gånger bättre ;-)

Rolle på Österlen

Foderjäst är anpassat som djurfoder. Bakjäst är gjort för att baka med. Dessutom undar jag om ½ paket om dagen verkligen spelar nån roll. Ena grannen, som har mjölkkor, brukar använda bakjäst när nån av kossorna får kolik...då trycker h*n i kosssan nåt flak bakjäst...men det är ju kossor det.

Bakjäst reagerar dessutom annorlunda i kroppen än foderjäst, det blir en del gasutveckling i magen om man säger så. Vet inte hur det är med alkoholen för hästar, men hundar som äter ojästa bullar blir ju fyllesjuka och kan t.o.m. dö pga alkoholutvecklingen!

Senast ändrad av en moderator:

Jag tycker foderjästen är bättre att använda än bakjäst. Den hink jag köpte kostade 180 kr och jag ger 1 dl per dag, vet inte näringsinnehållet jämfört med torrjäst man bakar med men en sån påse innehåller ganska lite om du strör ut och kollar, och det blir rätt dyrt för den är dyrare än vanlig bakjäst i "kub" eller vad man ska kalla det. Så jag skulle satsa på foderjästen - du vet att den är avsedd för djur desutom och jästsvamparna är döda vad jag förstått.

Annars finns B-vitamin från börjes att köpa på butik här i närheten, vet ej priset men de har ju självklartr lagt på lite, men inte så farligt tror jag - 250 kr på glucosaminet iaf.

Skickar Pm.

Dragonfruit_ skrev:
Vi ska ge sprutor i stället för flytande b-vitamin framöver...
Är det bättre med sprutor och hur får du tag i dem, är det veterinär som skriver ut och man får ge dem själv? :confused:

Jag har fodrat ett par säsonger med foderjäst istället för B-vitaminsirap, efter att jag hörde en känd utställare säga att jästen är naturligare för hästens kropp att ta upp och därför tillgodogör sig hästen bättre av vitaminerna, än om man fodrar med sirap, som tydligen mest "rinner igenom" eller hur han uttryckte det. Jag har inga vetenskapliga belägg för om detta stämmer, men jag köpte en hink jäst och började fodra med den. Min ponny, som då ställdes ut och tävlades ganska flitigt, såg jättefin ut i pälsen och fick dessutom lite bättre man- och svansväxt. Så jag ser inte längre någon anledning att fodra med dyr sirap, utan har helt övergått till att använda foderjäst.

Håller med, ett halvt paket kronjäst till en vuxen häst kan ju inte hjälpa alls...? Min shetlandsponny åt väl nästan en dl förra säsongen vill jag minnas... (Kan ha fel, kan ha blandat ihop honom med fjordingen.) Dessutom låter det inte riktigt hälsosamt att fodra med bakjäst, som flera redan påpekat...

I bakjäst "lever" svamparna för att deg ska kunna jäsa...
I foderjäst är svamparna döda för att det INTE ska jäsa i djurets mage.

JAG skulle ALDRIG ge bakjäst till min häst dels pga av kolik risken och dels för alkoholen som blir av den.

Man kan köpa B-vitamin på apoteket...
Beviplex forte 1liter kostar 93kr av detta ger man 1msk/100kg kroppsvikt och dag om man har en häst som blir mycket medtagen av pälsfällning och sättning kan man ge dubbel dos under den värsta tiden.

Jag köper aldrig vitaminer till min häst på hästaffären... Jag litar inte på innehållet. Dels för att vitaminer ska förvaras svalt annars så förstörs dom och så innehåller dessa vitaminer en massa sirap,färgämnen mm och det tycker inte jag hör ihop med vitaminer. Jag tycker att det känns säkrare att köpa från apoteket efter som att det är avsett för människor och hanteringen av vitaminerna sker på rätt sätt så känns det tryggare.

/M

vertinären skriver ut det ..och sen kan man ge det själv om man kan och vill..ger min häst höst och vår..20 ml och en vecka senare 20 ml till..lika på våren

mirjada skrev:
I bakjäst "lever" svamparna för att deg ska kunna jäsa...
I foderjäst är svamparna döda för att det INTE ska jäsa i djurets mage.

JAG skulle ALDRIG ge bakjäst till min häst dels pga av kolik risken och dels för alkoholen som blir av den.

Man kan köpa B-vitamin på apoteket...
Beviplex forte 1liter kostar 93kr av detta ger man 1msk/100kg kroppsvikt och dag om man har en häst som blir mycket medtagen av pälsfällning och sättning kan man ge dubbel dos under den värsta tiden.

Jag köper aldrig vitaminer till min häst på hästaffären... Jag litar inte på innehållet. Dels för att vitaminer ska förvaras svalt annars så förstörs dom och så innehåller dessa vitaminer en massa sirap,färgämnen mm och det tycker inte jag hör ihop med vitaminer. Jag tycker att det känns säkrare att köpa från apoteket efter som att det är avsett för människor och hanteringen av vitaminerna sker på rätt sätt så känns det tryggare.

/M

Det är INTE farligt att ge hästen bakjäst! Då tror jag inte att veterinärer och foderrådgivare hade rekommenderat det.

Är förresten beviplex avsett för människor??

Enl min veterinär är det bättre att ge Beviblex Forte som ges genom maten än den beviplexen som man ger med sprutor.
Finns att köpa på apoteket och kostar 94-96:- nånting för 1 liter och hästen ska ha 20 ml om dagen 1 månad vid fällning. Ger man det vid hårdare ansträning så ska man ge 40 ml.

köpte i affär, shefeeder, 1 liter 98 kr.
har nu beställt från börjes istället, 1 liter 57 kr. Flera flaskor ;-)

Du kan få en dunk (2,5 liter) av Emins B-vitamin för 123:- hos Börjes... Ändå bättre! ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka