istället för b-vitamin vid pälsfällning..

Sv: istället för b-vitamin vid pälsfällning..

snofflan skrev:
Det är INTE farligt att ge hästen bakjäst! Då tror jag inte att veterinärer och foderrådgivare hade rekommenderat det.

Är förresten beviplex avsett för människor??

Just i det fallet litar jag inte på din veterinär eller foderrådgivare. Jag har nämligen fråga min veterinär om detta och han sa att det var i allra högsta grad olämpligt. Och han motiverade sitt svar med att fråga mig om jag visste exakt hur mycket socker min hästs foderstat innehöll...
Jag såg givet vis ut som en :confused:
Och sa nej.
Och då berättade han att en viss mängd socker ökar jäsnings effekten medans en annan mängd minskar jäsningseffekten...
Så...
Hur vet du då vilken gräns din häst ligger på?
SVAR: Det vet du inte...
Och så tog han upp det här med alkoholen också... Han jämförde det med X-antal ml starksprit(kommer inte ihåg den exakta mängden).
Och detta är anledningarna till att jag aldrig skulle våga ge bakjäst till min häst.
-------------------------------------------------
Jag läste att någon hadde skrivit ett inlägg om att man bara ska ge 20 ml beviplex/dag...
Dosen för människor är 15ml 2-3ggr/dag. Och vi kan väl vara överens om att hästen väger mer än en människa och har större tarmsystem?!
Hästen ska ha 1 msk = 15 ml /100kg kroppsvikt och dag. Om man har en häst som brukar bli väldigt seg och trött vid pälsfällning och pälssättning så kan man ge dubbeldos under den värsta perioden. B-vitamin är inte farligt att överdosera men man ska givet vis inte göra det i onödan.
------------------------------------------------------------
Ja, beviplex är avsett för människor.
------------------------------------------------------------
Det är också en annan skillnad mellan de B-vitaminer du köper på hästaffären och Beviplex...
Nästan alla häst B-vitaminer innehåller bara 3 olika B-vitaminer medans Beviplex innehåller 4st.
--------------------------------------------------------------

B-vitaminet är vattenlösligt vilket innebär att man kissar ut överskottet direkt till skillnad för de fettlösliga vitaminerna som måste vägen över levern innan de kan söndras ut.

MVH Ann

Fast B-vitamin kan inte lagras i kroppen, så det verkar lite onödigt med sprutor om det inte är så att hästen verkligen har brist. Och B-vitaminbrist är inte vidare vanligt.

pinky skrev:
Du kan få en dunk (2,5 liter) av Emins B-vitamin för 123:- hos Börjes... Ändå bättre! ;)

Det låter ju bra...
Men om du jämför den rekommenderade doseringen på det och på kraffts så blir det nog inte så billigt ändå.

:o Tänkte inte på det... :angel:

Har ingen koll på doseringen av Kraffts vitaminer, men jag har jämfört Emin och Shyfeeder. Det är rätt stor skillnad på dem...

Ger linfrön istället. Fördelen är att det är billigt och att det blir mer mat för de små med stor aptit.

Måste man ge b- vitamin? Någon skrev att brist inte är så vanligt ju. Finns det inte b vitamin i mineralerna man köper av tex krafft? Eller i mineralstenen?

Enya skrev:
Måste man ge b- vitamin? Någon skrev att brist inte är så vanligt ju. Finns det inte b vitamin i mineralerna man köper av tex krafft? Eller i mineralstenen?

Nej, man måste inte ge B-vitamin.
Men vissa hästar blir väldigt påverkade av tex pälssättning, dom blir trötta, griniga och allmänt sega och av någon anledning så hjälper det att ge B-vitamin.
Jag tror inte att det finns nå vetenskapliga "bevis" på vad det är som gör att det fungerar.

Ja, det finns B-vitamin i mineralerna man köper (krafft), men kanske inte tillräckligt för alla hästar.

Det är veterinären som ger dom. Vi trodde att det var jättedyrt men vi ville ge en häst det och det kostade bara 40 kr, det var till en shettis det blir väl lite dyrare till en stor häst men det ju jätte smidigt. :)

Jag har fått ordinationen 20 ml beviplex per dag av en veterinär och det har räckt. Mer har inte behövts.
Jag tror nog att den veterinären vet vad han talar om så jag litar på den ordination jag fått.

Jag ger b-jäst köpt på Svenska Foder.
I FODERjäst (granngården?) finns en hel del kalk (tror jag det är) och kostar ganska mycket MER... 5kg kostar väl iaf 150kr??
B-jästen på Svenska Foder kostar hälften (5kg=70kr) och innehåller ingen kalk utan bara b-vit.

Jag ger b-jäst dels för b-vitaminerna men MEST för magens skull! Har en häst med känslig mage och vill ge allt som är förebyggande. (ger också LINFRÖ o lite betfor)

Minelli skrev:
Jag har fått ordinationen 20 ml beviplex per dag av en veterinär och det har räckt. Mer har inte behövts.
Jag tror nog att den veterinären vet vad han talar om så jag litar på den ordination jag fått.

Men det är ju mindre än vad människor ska ha...
Inte vet jag...
Min veterinär ordinerade 15ml/100kg kroppsvikt och dag till en häst som jag hadde tidigare som blev jätte seg vid pälsfällning och det var samma veterinär som sa att om inte vanlig dos fungerade kunde jag dubbla

LadySara skrev:
nu när de är pälssättnings tider så ger juh många extra b-vitamin för att hjälpa till lite.. (även jag).

och som alla vet så är de rätt så dyrt.. men nu sa våran vet. att de går lika bra med jäst.. såndära kronjäst i pulverformat...

nån som hört de förut??

Har oxå fått rekomendationen att använda kronjäst, men då köpa paket och blanda ut i vatten och hälla på fodret..

Men blir lite osäker efter allt prat om jäsning och alkohol..

Kursiv text är hämtad från jästbolaget.se som tillverkar kronjäst.

Bröd är ett av våra allra äldsta livsmedel. Att baka bröd är ett sätt att behandla spannmålskornets innehåll av stärkelse och protein så att framförallt stärkelsen skall kunna hanteras av kroppens matsmältningssystem.

För att klara det krävs att mjölet upphettas med vätska.

Det som händer sedan under jäsningen är att jästen förbrukar socker och producerar koldioxid och alkohol i degen. Men man behöver inte tillsätta socker i degen för att den skall jäsa. En del av mjölets stärkelse omvandlas nämligen under degberedningen och jäsningen till socker; maltos.

38 - 40°C Rätt temperatur för optimal koldioxidproduktion.

38-40C är ju ca kroppstemeraturen... Sen vet jag inte om det är varmare "nere i magen"...

Är fundersam.. frågan är ju också hur mkt alkohol och koldioxid som bildas.. och om det har någon påverkan.. Hästen är ju ganska mkt större än en degklump...

LadySara skrev:
nu när de är pälssättnings tider så ger juh många extra b-vitamin för att hjälpa till lite.. (även jag).

och som alla vet så är de rätt så dyrt.. men nu sa våran vet. att de går lika bra med jäst.. såndära kronjäst i pulverformat...

nån som hört de förut??
Vi (Camilla då) använder Foderjäst från granngården, hade bakjäst förr men det jag läser nu med alkoholutveckling och sådant så skulle jag inte råda varken henne eller dig till att använda bakjäst..

Jag räknade lite på hur mycket b-vitaminer en spruta innehåller och jämförde med Foderjäst, kan juh säga att sprutan innehöll 20-40 ggr mer vitaminer än en dagsdos Foderjäst, så det är en riktigt superbooster av b-vitamin.. Fast det man ska tänka på är att en spruta ger resultat direkt, b-vitamin i fodret tar ca 2 månader på sig att verkligen påverka hästen fullt ut..

Men vi (Camilla då) ger Sandy(350 kg) ca 40 g(½dl) Foderjäst per dag.. iofs har vi bara gjort det ca 1 månad än.. så vi hoppas fortfarande på att hon ska skina upp och bli som en liten solstråle och vara arbetsvillig :smirk:

jao, ganska rätt där, men det man ska tänka på är att det inte är hästen i sig som jäser, utan maten i hästens mage.. så ska man jämföra är degen=fodret och degbunken=hästen..

näe, efter detta skulle inte jag ge vanlig bakjäst till häst..

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 098
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
2 021
Senast: super
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 936
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka