Istället för att spruta penicillin?

Elisha

Trådstartare
Jag ska spruta min häst med penicillin nu i 5 dagar pga lymfangit. Dock är jag inte alls säker på att ge sprutor och min häst överkänslig mot det mesta så för att inte orsaka en ev penicillinchock och så jag ska slippa oroa mig tänkte jag att hon kanske kan äta någonting istället så jag slipper spruta? Vad är det då man kan ge istället som jag ska be vet. att skriva ut?
Tacksam för snabba svar!

Sv: Istället för att spruta penicillin?

Jag tror det är bättre att din veterinär får göra det valet.

Min veterinär skrev ut Tribrissen sist vi hade lymfangit på kusen

Jo absolut, menade mest om det är ett alternativ? Vet. har inte telefontid just nu så kan inte ringa precis nu så tänkte få lite svar så länge. :)

Jag tror det är bättre att din veterinär får göra det valet.

Min veterinär skrev ut Tribrissen sist vi hade lymfangit på kusen

Nu blev jag nyfiken, hur ges Tribissen? Hjälpte det? Jag ger PC nu till min häst som har lymfangit, men det verkar inte hjälpa. Däremot reagerar hon på sprutorna hon får genom att svullna kraftigt och bli öm (jag ger därför inget PC just nu).

Snabb slagning på fass - oral pasta som ges i munnen.

Själv har jag inte kunskap att få delegerat pencillininjektioner, och jag vägrar att ta det ansvaret.

kl
alla hästar jag vet som haft lymfangit har fått sulfa, inte penicillin. så fråga veterinären om du inte kan få det istället.

Jag fick hippotrim när min häst hade lymfangit. Ges i munnen. Och sen fick jag ge opticorten (tror det hette så) för hippotrimet tog inte bort svullnaden och det var tabletter

kl
alla hästar jag vet som haft lymfangit har fått sulfa, inte penicillin. så fråga veterinären om du inte kan få det istället.

Det låter intressant, i mitt fall, nu har det iaf vänt åt rätt håll, svullnaden börjar ge sig (hon har varit tjock från kronrand till hasspets) men nu går det ner helt vid rörelse. Hon har varit feberfri hela tiden, DV skrev ut Metacam och Penicillin åt henne och sade att det var den traditionella behandlingen vid lymfangit, detta är första hästen jag har fått detta på, så jag har ingen erfarenhet av det... Men hon skulle ha PC i 11 dgr, jag slutade ge henne det efter 6 dgr, pga kraftiga ömma svullnader efter de två sista sprutorna, ena sidans svullnad är borta, men andra sidans hårda svullnad är kvar ännu, om än mindre (det är 3 dgr sedan hon fick den sprutan). Kan ju tillägga att jag (tyvärr) är väldigt van att spruta hästar med PC pga olika orsaker sedan mer än 20 år tillbaks.

*kl*

Hur vet man att det är lymfangit hästen har och inte bara är tjock i benen??

*kl*

Ett sätt, som iofs inte är stensäkert men oftast är att trycka med tummen på/i svullnaden, tryck till ordentligt, släpp sen. Är det ett 'avtryck' kvar så tyder det på lymfangit.

Men tjock i benen, menar du då fylld som de kan vara på exvis morgonen, eller svullen som de blir av skada? En lymfangitsvullnad är såpass omfattande och STOR att det inte misstas för 'lite tjock i benen av att ha stått inne' =)

vid lymfangit så ser benet ut som en stolpe, svullnaden brukar vara hård och ofta har hästen ont pga den kraftiga svullnaden.

rox; större delen av mitt hästliv har jag spenderat i norge, och det verkar överlag som om veterinärer i norge är MKT mer restriktiva med penicillin än här. varför det är så vet jag inte, men jag håller på norska metoden måste jag säga. tycker det är en oskick att alla möjliga hästägare ska hålla på och spruta penicillin, det finns ju faktisk en del risker med pc-chock och infektion. samt att man kanske borde spara just penicillinet tills det verkligen behövs.

själv har jag bara haft lymfangit på mina hästar en gång (ben tjockt som sjutton och hästen väldigt stel, orsakat av ett pyttelite sår) men han blev snabbt bra igen (utan antibiotika).

Ett sätt, som iofs inte är stensäkert men oftast är att trycka med tummen på/i svullnaden, tryck till ordentligt, släpp sen. Är det ett 'avtryck' kvar så tyder det på lymfangit.

Men tjock i benen, menar du då fylld som de kan vara på exvis morgonen, eller svullen som de blir av skada? En lymfangitsvullnad är såpass omfattande och STOR att det inte misstas för 'lite tjock i benen av att ha stått inne' =)

vid lymfangit så ser benet ut som en stolpe, svullnaden brukar vara hård och ofta har hästen ont pga den kraftiga svullnaden.

Tack för svar båda två! :bow: Då kan jag nog sluta oroa mig lite grann iaf över svullnaden i bakbenet på min pålle. Den vill inte gå ner av rörelse eller zincaband. :mad: Men han är iaf inte varm eller öm och han är inte jättetjock, det är mer som att han inte är lika torr i benen som han brukar vara, men ändå så "omfattande" att senor och ben inte syns tydligt. :confused:
Så, slut på trådkap. ;)

Så brukar min ponny se ut nu på höstkanten. Fyra vita ben som är lite känsliga mot fukt och lera, men det blossar aldrig upp till mugg eller lymfangit. Brukar bara vara noga att spola/borsta av leran :) Han har inte ont men blir "jämntjock" i bakbenen.

*kl*

Det var DV som konstaterade lymfangiten, hästen hade en jämntjock svullnad från hov till hasspets, (tja som en stolpe) hon var öm, irreterad (stampade med benet, pga stickningar i det sade vet) samt att hon har haft en väldigt envis mugg i det benet, svullnaden ville inte gå ner nämnvärt vid rörelse heller, så för att undvika att en kronisk lymfangit utvecklades valde DV att börja behandla henne, (hon var aldrig halt, eller hade feber). Men nu ca två veckor senare, är det riktigt bra igen! :)

Ursäkta mitt trådkap... :angel:

Så brukar min ponny se ut nu på höstkanten. Fyra vita ben som är lite känsliga mot fukt och lera, men det blossar aldrig upp till mugg eller lymfangit. Brukar bara vara noga att spola/borsta av leran :) Han har inte ont men blir "jämntjock" i bakbenen.

Jo, jag misstänker ju att det är av leran, men han har aldrig varit så här under de 14 nästan 15 år jag haft honom... :(

Benet är oftast jättetjockt som en stolpe. Lite annan svullnad vid lymfangit än vanlig svullnad. Desutom upptäcker man oftast ett sår som jag gjorde och då är det inte så svårt att veta vad det är :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 199
Senast: lizzie
·
Hundhälsa Idag fick min stövarhane på 6 år åka in akut till veterinären, med vad jag trodde var kraftig buksmärta (sa innan jag åkte till min man...
Svar
12
· Visningar
2 900
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 997
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
8 163
Senast: cf234k
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI