Iställer för torv

R

relish

Finns det några bra alternativ istället för torv, då det blir svårare och svårare att få tag på här, och hästen inte kan stå på spån pga. astma, hosta?
Något som inte dammar.
:confused:
 
Sv: Iställer för torv

Kutterspån är ju faktiskt avdammat. Varför skulle hästen inte kunna stå på detta ??
 
Sv: Iställer för torv

Sågspån, det dammar inte. Har iallafall aldrig gjort det för oss då det är såpass färskt och nästan lite fuktigt. Köper från sågeri.
 
Sv: Iställer för torv

Var försiktig med färsk spån. Är det av fel sorts trä (främst gran) innhåller det mycket terpentin som kan torka ut hovarna. Därför bör spånet man strö med inte vara färskt och fuktigt utan vällagrat och torrt.
 
Sv: Iställer för torv

HAlm dammar väl kanske inte så mycket om det är av bra kvalitet, men många av mina kompisar har tyvärr i år mkt dammig halm :( ,
 
Sv: Iställer för torv

Halm är det klart sämsta alternativet för hosthästar.
Torv, papper eller spån rekommenderas av veterinärerna.

Immer
 

Liknande trådar

Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 692
Senast: Askur2017
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
759
Senast: tanten
·
Foder & Strö Jag ska flytta min häst till stall och själv köpa in strö efter att ha haft honom på lösdrift där strö ingick. Jag har således aldrig...
2
Svar
26
· Visningar
2 840
Senast: warg
·
Relationer Det har börjat störa mig hur svårt jag har för att be andra människor om saker och ting. Det kan handla om allt från att jag säger...
Svar
12
· Visningar
933
Senast: Tuvstarr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp