Sv: istadig?

Ja, jag förstår precis hur du menar, jag tänker på precis samma sätt. Jag tror inte det hjälper att ta till våld i några sammanhang. Kanske för tillfället, men inte i längden. Man har inte gått till grunden med problemet då ju.

Ja, det kan vara som du säger, att han fått tillåtelse att vända där innan. Svårt att svara såhär över internet, såklart. Men det kan ju också vara, som jag skrev tidigare, brist på trygghet och kanske annorlunda energier på det området. Min häst är också ganska känslig för sånt. Ibland stannar hon bara, och står. Tittar runt omkring sig. Hon är inte rädd, men jag är helt säker på att det inte är dumheter eller för att trotsa mig. Det jag brukar göra är att vänta ut henne lite. Antingen börjar hon själv gå efter en liten stund, eller så ger jag henne en liiten signal att gå framåt. För jag vill ju inte att hon ska känna sig pressad och tvingad, när hon redan är lite osäker.
När det går lite längre, alltså att hon blir ännu mer osäker och vägrar gå framåt, så ser jag att den lättaste utvägen är att sitta av och leda henne. Då slipper vi kamp och bråk, vi kommer förbi "det läskiga" på ett lugnt och behagligt sätt. Det tycker jag är en stor vinst!

HÄR kommer det s.k ledarskapet in.

Om hästen är osäker, så måste man tala om att det inte är ngt farligt!!!!!

annars... vad händer?
Jo hästen tar egna beslut o vill hem.
Det kan oxå eskalera o till slut gör hästen så redan vid stallet.

Om man är väldigt osäker - sitt av o gå bestämt iväg framåt med hästen - beröm, sitt upp igen.

Är det platser där hästen brukar krångla- sätt fart innan om det går- utan att vara spänd.

Har folk glömt uttrycket "kasta plånboken före"?

Ser många rädda som håller hårt i tygeln- spänd energi- något ÄR farligt. Då hjälper det inte att försöka SÄGA ngt annat med rösten. hästen känner via hela sin kropp att det är fara o färde.

Man måste vara driven av att hästen SKA gå- då gör den det- en bra ledare har talat:cool:

Senast ändrad:

Det är absolut ingen osäker häst, vi tar oss fram överallt utan problem, rider på kvällen då det är becksvart, rider ofta vägar vi inte varit på innan, i trafik m.m
Detta är alltid på ett och samma ställe, jag är inte ett dugg rädd, sitter med långa tyglar, men han bara TVÄRVÄGRAR att gå, jag har inte en chans att få fram honom från ryggen. Visst kan jag sitta av och leda förbi, men konstigt nog blir han helskum efteråt och bara snurrar runt då jag ska sitta upp, beter sig jätte konstigt??
Ant får jag kasta mig upp ändå, eller leda en LÅNG bit innan jag kan sitta upp.

Rider jag en annan väg så gör han inte såhär.

När jag tänker på det så gjorde han samma sak på gamla stallet, fast bara ibland, det är som om han vill testa gränserna??

Det finns spöken o andra väsen vettu:devil:

Nej då skulle jag gå på den o ha fart innan- galopp!
Rida ett par tre gånger framotillbaka just där.

Antagligen har du inte ledarskapet på din sida, möjligtvis om hästen är lydig och snäll och gör som du vill sålänge inte hästen vill nåt annat. Med tanke på att den är en annars trygg häst. Antagligen en trygg häst med egen vilja och det har blivt en grej att stanna på det där stället.

Min häst är nämligen lite likadan med andra, han är snäll och lydig och gör det mesta männskan vill men är det nåt som han inte vill tex inte gå in på ett visst ställe så gör han inte det. Det tog sin lilla tid för mej också att få honom att göra allt för mej med. Men det gick och det gick pga att jag inte gav mej helt enkelt, kundet stå och tjaffsa med honom länge och sen red jag på det stället varenda dag tills han gick där utan problem. Efter det har jag aldrig haft problem med något sådant beteende.

ja, det låter som min, för han har ju gjort såhär även tidigare, och jag har ju aldrig låtit honom vinna, och som du säger så har han ju faktiskt slutat.

Axel, absolut tror jag på spöken o andra väsen (fast jag är inte rädd för dem, de är de levande som är mer skrämmande...) Men som du säger så ska jag testa att galoppera förbi. För det är nog så enkelt som flera skriver att han bara är bestämd, eller testar gränser (och min gräns går vid spö, det vill jag inte använda)

Jäkla hästskrälle!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama