catya

Trådstartare
hej, jag smygläser oftast o skriver inte mkt längre, men nu behöver jag hjälp.
Jag har en häst, 15 år som ibland bara inte vill gå fram, ofta på samma ställen. detta kommer o går i perioder. Hur ska jag lösa detta på ett bra sätt? hur vet jag varför han gör så? kan det vara ngn orsak som gör det, eller bara dumhetr? han är sällan rädd för något, jag vill INTE använda spö o ledarskapet från marken är inga problem: kommer i hagen, kan gå lös efter mig, kan stå still i stallgången. Vi har en härlig kommunikation, jag vill vara en väförtjänt ledare och inte pga förtryck eller spö!

Sv: istadig?

ser nu att tråden under handlar lite om samma sak, men min springer inte hem, utan vill bara inte gå fram o försöker vända o backa. Jag gör följande (bra eller dåligt?)
1. vänder hemåt, men backar åt det håll jag ska för att sen vända o fortsätta en bit tills han stannar igen....
2.står bara o väntar o pratar, tyvärr tryter mitt tålamod, bör jag vänta tills han ger sig o går fram?
3. sitter av o ledrer, detta funkar bäst men jag känner mig som om det är jag som "förlorar"

Min c-ponny gjorde likadant med mig fram tills isomras. Vi kunde stå i 20min på samma stället innan hon traskade en bit framåt igen. Försökte jag skänkla och använda spöet när hon gick framåt backade hon (oavsett vad som fanns bakom) och kickade samtidigt som hon försökte vända och springa hem. Detta hände praktiskt taget bara när jag red ensam, men ibörjan av sommaren hände det när jag var ute och red med min syster. Jag blev riktigt arg på henne och använde för första gången spö och skänklar och struntade i att hon backade och sparkade. Efter några minuters kamp gav hon plötsligt upp och gick glatt framåt och sedan dess har hon aldrig försökt stanna igen. Jag är inte heller förtjust i att använda spö, men just i det fallet verkade det ha behövts för att hon skulle förstå att jag menade allvar. Ibörjan brukade jag hoppa av och leda henne men då gick hon snällt framåt, det var bara när jag satt på som hon bråkade med mig.

Mitt sto kan bete sig så och jag upplever att hon testar mig.

Jag brukar smacka på henne men inte använda skänkeln för den kan hon gå emot. Har lärt henne att alltid gå framåt vid smackning och det gör hon. Försöker att inte göra så stor affär av såna saker och då brukar hon sluta med dem efter ett tag.

jag tog ett spö iallafall, stannade en gång och sen behövde jag bara använda det löst en gång och så bara gick han på, gud vad löjligt egentligen, men jag måste klara ut det utan spö, för det vill jag inte rida med

Jag har en ponny som stannar ibland.
När han gör det väntar jag lite, då går han ibland fram. Om inte han gör det, står jag av och går en bit.
Jag känner mig inte som en förlorare för att jag står av och går en bit.
Om jag hade blivit arg och slagit min häst hade jag känt mig som en förlorare som inte ens kan leva efter egna principper.
Det är bättre att planera vad man vill göra, så inte man blir frustrerat och gör något man ångrar.

hoppas inte du missuppfattade mig, jag skulle aldrig SLÅ min häst, utan bara visade att jag hade spöt o lade det mot rumpan lite lätt!!

Men som du säger, jag kanske inte ska känna det som nederlag då jag sitter av.

min medryttarhäst höll också på sådär ett tag, nu var han i och för sig nyinriden när vi hade den perioden :P
Efter att ha bråkat med honom varje ridtur i ett år ställde vi av honom i nästan ett år (gör man ju ofta med islänningar) och det var nyttigt för honom! Man märkte att han hade mognat! Men han försökte fortfarande att vända. Han reste sig upp i en halvstegring och kasta sig runt på samma gång, eller så frös han fast i marken.

Jag vet inte hur det är med din häst, men på honom kunde jag känna när det "var dags" och det gällde att vara snabbare än honom! Om han reste sig och kasta sig runt var det första steget att rama in honom med skänklarna och ta en lite tydligare kontakt i tyglarna och driva innan han började. fungerade ibland. Om han ändå kastade sig runt så var det bara att få honom att fortsätta snurra! Nu lyssnar han väldigt bra på skänkel så det var bara att bromsa upp, ta ett ledande tygeltag o lägga till yttre skänkel så snurrade vi runt runt tills han tröttna, och då var det bara att fortsätta framåt!

Om han stannade kunde jag ibland köra på samma snurrataktik eller börja backa, jag vände inte innan utan bad honom helt enkelt att lägga in backen när han stannade. Hästen var så inställd på att inte gå framåt så han backade snällt tills det blev jobbigt/tråkigt och då gick det oftast att fortsätta turen. Med tiden läste jag signalerna snabbare och kunde hindra honom tidigare och nu har vi inga stop kvar! :D
Snurrandet och backandet har varit väldigt bra "avledande" övningar på honom, det blir nästan som att han glömmer varför han bråkade och är glad att få fortsätta turen! Har alltid ett spö med mig, som jag använder om jag vill be honom att använda bakbenen mer ex. Men har också använt det ibland när han konstrar, men inte att slå med utan har lätt lagt det mot bogen och det räcker.

Min häst gjorde också detta på samma platser, jag tror att det i mitt fall helt enkelt berodde på grinighet och att han ville testa. Han har lite väl mycket i huvudet ibland och vill gärna bestämma. Det gäller att hitta vad som funkar. :)

tack för långt svar, och ja jag har oxå provat att både backa, åt det håll jag vill gå, och även snurra runt. Men var osäker på om det var bra eller inte att göra så, jag fick honom dit jag ville tillslut.
Tyvärr är jag lite fepplig så jag traslar nog bara in mig om jag ska rida med spö.....
jag tror oxå bara det är dumheter, för han är som vanligt i övrigt, och när han väl går fram så är han posistiv som vanligt

Vad är det med spöet som du är så tveksam till?
Jag har alltid spö med mig när jag rider ut fast jag använder det i princip aldrig på hästen men det är väldigt bra att vifta undan flugor med eller flytta på nerhängande snötyngda grenar :D.

Min f d medryttarhäst kunde frysa fast ibland och då hjälpte inga skänklar i världen men däremot om jag bara la spöet på rumpan alt "duttade" lite så gick han. Det räckte med det lilla. Bara för att det heter spö så innebär det inte att man måste slå hårt med det.

Det är mycket mildare än den metod som hästar själva använder för att flytta på varandra då där kan förekomma både tänder och hovar.

haha, ja det blev lite längre än jag först tänkte XP
Din häst är ju 10 år äldre än min var så kan hända att de reagerar lite olika men tror att det hänger på att vara snabbare än hästen! Försök att läsa av hur han känns och beter sig precis innan han stannar och försök att hitta ett sätt att korrigera redan där. Var nog det som löste problemet för mig

Hoppas du får ordning på pållen :)

Jag blir lite förvånad över hur folk ska kämpa mot sina hästar, och vilja vinna över sina hästar. Är man inte ett team, ska man inte vinna tillsammans? Varför ta upp en kamp mot hästen, istället för att lösa det på ett lugnt och fint sätt, där båda vinner.

Är du riktigt säker på att det är "dumheter"? Hästar gör egentligen ingenting av ren och skär dumhet, de tänker inte "Ha ha, nu ska jag göra så och så för att vara DUM! Nu ska jag jävlas med matte!"
Han behöver ju inte vara rädd, men om det alltid är på samma ställe han stannar så känner han sig kanske osäker där. Det kan vara något som vi inte ser, det kan vara energierna på den platsen. Och jag menar att, han behöver ju inte skygga eller "få panik" eller visa det på annat sätt för den delen bara för att han är osäker, så det kan ju vara lätt att tro att det bara är dumheter då.

Prova att vänta en liten stund. Låt honom stanna och titta och bara vänta - ha tålamod! Börjar han inte själv gå själv efter en stund så ge honom en fin liten signal att gå framåt. Tänk inte "Nu ska DU gå framåt", tänk "Nu ska VI gå framåt".
Du kan också hoppa av och leda honom förbi, så kommer ni förbi på ett lugnt och säkert sätt, och ni båda vinner tillsammans. Gör det inte till en stor grej bara för att du hoppar av - bara gör det.

Jag håller även med karindk60 om att du inte har förlorat bara för att du sitter av, ni har snarare vunnit tillsammans och du har sparat din respekt, som du antagligen hade förlorat lite av om du började tvinga och kämpa mot din häst.
Hoppas du får någon nytta av det jag skrev! :)

Senast ändrad:

Jag har aldrig förstått det där med att göra massa konstigheter eller göra det så komplicerat.

Ska hästen fram så ska den FRAM. Inte åt sidan, inte bakåt och inte nån annanstans utan den ska FRAM!!
Driv på hästen framåt innan den stannar. Den ska ju inte stanna utan att du ber den?! Du låter den väl inte plöja över dig när du leder den? Lika lite ska du låta hästen stanna utan att du ber den (Blir hästen SKRÄMD är det såklart en annan sak) när du rider.

Hästen dör inte av en liten smäll på rumpan - man behöver ju inte ta i för kung och fosterland när man slår.
Jag tycker heller inte att man ska använda sig av spö och liknande, men om hästen verkligen inte lyssnar på dig så har den ju heller ingen respekt för dig.

Alla hästar är ju olika och för vissa funkar det ju att bara vänta ut dem, andra räcker det med smäll EN gång och med vissa räcker det med att man smackar.
Andra kanske testar varje gång man är ute så då kanske det krävs andra åtgärder. Men fram ska den!

Jag håller med dig i ditt spöresonemang. Jag har en oerhört dominant dam som ibland bara stannar, jag ger henne både en och två chanser innan spöet åker fram och brukar efter ha skänklat daska till spöet på stöveln - det räcker oftast - gör det inte det då blir det en dask på rumpan.
Rätt använt är spöet ett bra hjälpmedel.

Men om hästen är helt "spödöv", alltså skiter fullständigt i spöet? Man kan ju inte dra på allt man har med spöet...

Min dam har tidigare helt nonchalerat även spöet men du har jag petat på henne gång på gång på gång, inte hårt mer bara irriterande, men det är ju olika vad som fungerar på olika hästar.

Om hästen inte bryr sig om spöet så ser jag ingen anledning till att öht rida med det.
Då får man använda lite list istället.

Min häst höll på med liknande saker under uteritter förr om åren (hon är 19 nu och jag har hängt med i 12,5 år). Hon kunde plötsligt få för sig att inte gå längre utan stannade. Skänklade man på så backade hon och oftast ner i diket. Styrde man henne bort hemifrån (dvs åt det hållet man var på väg) så stegrade hon sig och backade ner i diket igen. Bråk och vänta ut osv hjälpte inte. Och hon har aldrig ridits med spö, då det "inte går". Hon blir alltför stressad etc av det, vilket förra ägarna kan "tackas" för som red henne tills hon var fem och såldes till nuvarande ägaren..

Det som funkade sedan var att gå hemåt några meter och sen vända och gå bortåt igen dit man skulle. Och knashästen gjorde som jag sa och traskade glatt vidare bortåt sen. :p

Självklart kunde hon någongång (sällan dock) få för sig att nänä - det där går hon minsann inte på och backade ner i diket igen och stegrade när vi kom upp och jag styrde åt (ur hennes synvinkel) fel håll. Men .. gå hemåt en bit och vända sen har alltid funkat i slutändan iallafall..

Vad som funkar på din häst vet jag inte, du kanske provat samma grej redan?

Jag vet att det min dam höll på med var att testa. Hon älskar att vara i skogen men testade gränserna ibland för att se om hon kunde slippa undan och gå hem istället. Hon gjorde nämligen såhär med ägarens mamma då och då och hon vågade (skrittade och travade bara på hästen och red lugna skogsturer då hon inte är så ridvan längre utan mest red då hon var ung..) inte bråka med hästen om det hela, så hon valde oftast bara att gå hem istället för att riskera att hästen började stegra och backa ner ännu längre i diken = hästen fick som hon ville. Vilket aldrig funkade på mig eller ägaren dock, vi var och är inte lika lättpåverkade.. ;)

Nuförtiden om min häst får för sig sådana där saker (dock slutat ha en backaneridikenfetisch) som att stanna "utan anledning" och bara tramsa så räcker det att skänkla på och säga åt henne att lägga av och hon går vidare utan problem..

Ja jösses.. många idéer får de, de söta små djuren. :p
Precis som vi människor..

Ja, jag håller helt med dig, det är därför jag inte vill använda spö-vi ska ju rida ut tillsammans o ha kul, inte för att jag tvingar honom. Hela min hästhållning går ut på kommunikation & sammarbete, vilket jag tycker vi lyckats jätte bra med, det är därför jag inte fattar varför han gör så här......
Han är INTE rädd, bara istadig, men ngt måste det ju bero på om jag bara kan komma på VAD så jag kommer ur problemet.
En sak jag funderar på om det kan vara ngn som ridit honom där, han har stannat av ngn anlédning och då fått lov att vända och sen fortsätter han försöka??

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 711
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
361
Senast: Redfox
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 057
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 041
Senast: tessan.g
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama