Istadig häst.

fjordis

Trådstartare
Hej alla fina människor på buke.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig för jag står helt still för tillfället.
Min fjordhäst började trotsa och bete sig dumt för ett par månader sen. Vi kommer 30-50 meter från stallplan och helt plötsligt stannar hon och vägrar gå framåt, hon snurrar, backar och gör allt utom att gå fram. Jag försöker snurra henne så hon ska tycka det blir jobbigt men då backar hon och tvärtom. Hon backar ner mot vägkanten och då blir jag rädd att hon ska trilla i diket och skada sig.
Jag får henne inte att gå fram utan får hoppa av och gå med henne istället.
Ibland går jag bara promenader med henne och då försöker hon ibland också att vända om men när jag drar i grimskaftet går hon fram.
Rider vi ihop med andra är det inga problem, då går hon mer än gärna fram.

Har ni några tips på vad jag ska göra?

Sv: Istadig häst.

En sån hade vi i stallet för länge sedan.
Den lånade jag och red ut på själv.
Ett rejält rapp med dressyrspöt var allt som behövdes :meh:
Fjordingar är envisa som synden och måste ofta ha en stadig och bestämd ryttare. Vet dom bara vad det är som gäller så är det inga problem.

Jag vet inte hur rutinerad du är och hur mycket du klarar av att reda ut. Bäst vore att ta hjälp av en problemlösare på plats. Så får den se dig och hästen och kan hjälpa er med ert problem.

Om det funkar att gå kan du ju annars gå på bortväger och hoppa upp på hemvägen.

Din fjordis är förmodligen en intelligent individ som skojar lite med dig. Den vet nog att du ger dig om den går till diket. Och därför gör den det.

Har ni någon ridbana på gården? Hur funkar hästen där isf?
Går det att flytta ut bakdelen på den med halsen ngt böjd mot dig?

Tycker först och främst att du ska boka tid med veterinär då det är möjligt att hästen försöker tala om att hon har ont.

Om du inte kan få hjälp av en tränare är det väl lika bra att göra det som funkar en tid och sedan testa igen att ta ut henne själv. Promenader är bra. Du kan ju ta med ett spö och ge henne ett litet rapp direkt om hon försöker stanna. Gå små rundor och ge nåt gott när ni är tillbaka. Det kommer att stärka ert förhållande. Testa också att rida först när ni är ute med andra.

Tack för att tips! Veterinär hade jag ute drygt två veckor innan hon började konstra och då var det inga problem, plus att hon visar inget så fort det är någon mer med. Idag tog vi på träns istället för bara grimma och då skötte hon sig bättre.
Ska även tömköra så hon får testa gå först.

Tack igen för tipsen!

Hästar som har backat mot diken brukar jag se till att vända framdelen mot diket istället. Då vill de inte gå ner där längre :) Många hästar märker att det är ett bra sätt att få ryttaren rädd. En del faller ju faktiskt ner i diket baklänges också så det är klart att man ger sig lite när de tar till den metoden... Men som sagt, vänd runt hästen fort så den hamnar med huvudet ist för baken mot diket. Då är det inte lika effektivt att avväpna ryttaren på det sättet längre.

Ska man ge godis/mat får man tänka noga på vad det är man vill betinga positivt och ge där och då.

Har man en häst som inte vill in i boxen - absolut, ge den mat i boxen.
Vill den inte gå från stallet är det ju dumt att ge mat just i stallet, som den redan inte vill lämna. Då får boxen bara mer bra känslor knutet till sig. De förstår inre att de var duktiga nyss och därför får gott. De lever här och nu.

Så vill man använda mat: ge i skogen isf! Stoppa i sadelväskor och ta med. Eller i ryggsäck om man går.
Men ge då hästen ett tag gått fram avslappnat och lugnt och bjudit.

Ge gärna något som är extra gott och tar lite tid att äta. Så hästen är kvar i känslan länge och därmed lättare minns och förknippar ute-turerna med den positiva känslan.

Jag hade samma problem med min häst en period, efter att han blivit rädd för en ny byggnad längs vägen vi var tvungna att gå. Efter det började han snurra runt och vända stup i kvarten, även på andra ställen. Jag löste det med tååålamooood. ;) Dels promenerade jag honom för hand mycket längs den vägen + att jag, när jag red, envist väntade ut honom när han började snurra och försöka vända. Vände honom rätt och så fick han stå där tills han tröttnade. Jag red ut miljoner gånger under den perioden och vara bara lugn men bestämd och konsekvent och, som sagt, väntade ut honom. Det gick bättre och bättre och efter en tid var han samma positiva, schyssta häst att rida ut på igen. :)

Ska man ge godis/mat får man tänka noga på vad det är man vill betinga positivt och ge där och då.

Vill den inte gå från stallet är det ju dumt att ge mat just i stallet, som den redan inte vill lämna. Då får boxen bara mer bra känslor knutet till sig. De förstår inre att de var duktiga nyss och därför får gott. De lever här och nu.

Så vill man använda mat: ge i skogen isf! Stoppa i sadelväskor och ta med. Eller i ryggsäck om man går.
Men ge då hästen ett tag gått fram avslappnat och lugnt och bjudit.

Ge gärna något som är extra gott och tar lite tid att äta. Så hästen är kvar i känslan länge och därmed lättare minns och förknippar ute-turerna med den positiva känslan.
"Ska man ge godis/mat får man tänka noga på vad det är man vill betinga positivt och ge där och då.
....

Vill den inte gå från stallet är det ju dumt att ge mat just i stallet, som den redan inte vill lämna. Då får boxen bara mer bra känslor knutet till sig. De förstår inte att de var duktiga nyss och därför får gott
[för det de gjorde då]."

Upprepar ett väldigt bra svar!! Precis så tänker jag också.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 036
Senast: JohannaB
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 480
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 246
Senast: lirco11
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 772

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka