Isolering - vilken sort?

Fierezza

Trådstartare
Vi håller på och bygger stall nu och har fastnat i diskussionen om vilken sorts isolering vi ska ha i stalltaket. Den ena viljan säger cellplast för det är mycket lättare att jobba med och den andra säger mineralull för det är bättre ur brandsynpunkt (vi är alltså två personer med olika inställning).

En till sak att fundera på är att i taket sitter 18 cm höga I-balkar (tror de heter så) och viljan med cellplasten anser att vi ska lägga skullgolvet och sedan fästa cellplasten underifrån och slutligen fästa takskivorna genom cellplasten upp i skullgolvet. Viljan med mineralullen anser att det är lättare att fästa takskivorna först (i balkarna) och sen fylla på med isloering upp till skullgolvet, som då läggs på plats sist i det här alternativet.

Hur hade ni gjort och varför? Jag har min vilja klar men behöver massor av argument för att antingen övertyga finansiären att min idé är bäst eller också är det jag som får bita i det sura äpplet och ändra inställning.

Sv: Isolering - vilken sort?

Helt klart skall ni använda mineralull och inte cellplast.

Ur brandsynpunkt är cellplast ett mycket dåligt material. Godkänner ens försäkringsbolaget det som isolering i stallet? Försäkringsbolag brukar kräva brandcellsgränser i nya stall och det kan ni ju glömma att det blir med cellplast.

Enligt LBK (Lantbrukets Brandskyddskommitte) är cellplast godkänt om det uppfyller Boverkets regler men jag hittar inget konkret på deras hemsida :( Det som är den stora faran med cellplast är väl de giftiga gaser som det utsöndrar vid en ev brand o att de kan droppa när de blir överhettade/brinner?

Ang brandceller så finns det cellplaster som uppfyller kraven, det beror ju på hur tjockt lager/hur många lager du lägger hur lång tid det tar att brinna igenom och det är själva tiden som elden stoppas som gäller.Hm, plumpt uttryckt men hoppas ni fattar ;)

Försäkringsbolaget frågar bara om det är brandcell eller ej - de har inte rätt att riva i taket för att se efter hur det är utfört. Eftersom det här uppförs i en befintlig byggnad och det endast är för tre hästar så krävs ingen förprövning och sist jag pratade med Länsstyrelsen så hade de inga fasta riktlinjer på det här med brandceller men de jobbar på det.

Jag har min bestämda åsikt klar men nu gäller det att övertyga den envisa finansiären att vi ska ta mitt förslag, å ni som tycker att en åsna kan vara envis har aldrig träffat min far när han bestämt sig för nåt ;) Kanske ska tillägga att jag håller på mineralull eftersom ovanstående text nästan kan ses som ett försvar för cellplasten.

Hans största (o enda) argument är att det är mycket mer lättjobbat när man som han tänker börjar med att lägga skullgolvet, fäster sedan isoleringen mot skullgolver nerifrån och sedan takskivorna genom isoleringen och fäster även dem i skullgolvet.

Jag å andra sidan vill börja underifrån med takskivorna och sedan lägga isoleringen ovanpå dem och sist lägga skullgolvet. Det verkar i mina ögon lite lättare (lat som jag är...).

Får ligga lågt med isoleringsfrågorna ett tag så att golv och väggar är klara och sedan ta upp diskussionen igen då kanske han har kommit på andra tankar...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka