Isolerade uteboxar; Någon med erfarenhet?

Netika

Trådstartare
Alla uteboxar jag sett hittils har varit oisolerade. Har søkt här på Buke men inte hittat något om detta.
Jag funderar på att bygga uteboksar. Behøver inte alla vanliga stallfaciliteter då de finns "runt hørnet", behøver bara boxarna. Men jag behøver isolerade boxar.
Någon som har erfarenhet av det? Skulle det kunna fungera?

Sv: Isolerade uteboxar; Någon med erfarenhet?

Som jag har förstått det används uteboxar för att de delvis ska stå öppna för att hästarna ska få frisk luft.
Varför behöver man dem då isolerade?

Som jag har förstått det används uteboxar för att de delvis ska stå öppna för att hästarna ska få frisk luft.
Varför behöver man dem då isolerade?

Jo, är väl en del av det.
Men klimatet här är så hårt att det inte skulle funka.
Tanken är att kunna sätta upp något enkelt som bara ska härbärgera hästarna och kunna flyttas lätt.
Själklart måste ventliationen fungera. Kan ofta vara fuktigt/vått

Jo, är väl en del av det.
Men klimatet här är så hårt att det inte skulle funka.
Tanken är att kunna sätta upp något enkelt som bara ska härbärgera hästarna och kunna flyttas lätt.
Själklart måste ventliationen fungera. Kan ofta vara fuktigt/vått

Var bor du då?
Det ska rätt mycket till för att inte kunna ha ett kombistall, med öppna dörrar och tjocka täcken till hästarna när det är riktigt kallt under -15 och blåser, isregnar och härjar.
Man kan ju bara stänga in dem om det är tvättäkta oväder.
Men då krävs det ju ett riktigt stall. Flyttbart eller stillastående.

Var bor du då?
Det ska rätt mycket till för att inte kunna ha ett kombistall, med öppna dörrar och tjocka täcken till hästarna när det är riktigt kallt under -15 och blåser, isregnar och härjar.
Man kan ju bara stänga in dem om det är tvättäkta oväder.
Men då krävs det ju ett riktigt stall. Flyttbart eller stillastående.

Rekordet förra året var -42 grader och -36 ingen ovanlighet...............
I å f sig kommer jag bo på en något mildare, men ändå kall, plats denna vinter.
Hästarna klara ju en hel del kyla om de kommer undan väta och vind men vattnet är ett problem.

Rekordet förra året var -42 grader och -36 ingen ovanlighet...............
I å f sig kommer jag bo på en något mildare, men ändå kall, plats denna vinter.
Hästarna klara ju en hel del kyla om de kommer undan väta och vind men vattnet är ett problem.

Åh jäsiken :eek::eek:
I det läget skulle jag skippa häst och skaffa mig en mammut!

Har uteboxar som inte är isolerade, men jag vet att om man ringer till de som tillverkar uteboxarna kan man få tips på hur man kan isolera dem. Kan pm en som jag kan rekomendera. Jag bor där det är väldigt blåsigt och jag har lyckats få mina boxar i lä-läge. I vintras var det riktigt kallt här, dock inte -42 grader, men det var när hästarna stod inne betydligt varmare i boxarna än det var utanför. I mitt fall har jag starkt funderat på att isolera taket vilket jag tror kommer räcka länge här. Jobbigast var att mocka när det var riktigt kallt för det gick nästan inte.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 206
Senast: Thaliaste
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve