Isolerad platta?????!!!!

my2004

Trådstartare
Nu måste ni hjälpa mig! Jag ska bygga stall och det ska förberedas för platta i morgon och ikväll blev det bestämt att vi struntar i isolering i plattan, utan vi kör bara på isolering i väggar. Jag fick för mig att de flesta gör så, nu när jag läser i andra trådar så verkar det ju tvärtom, alltså att man isolerar platta också!!!!:confused::confused::confused: Snälla hjälp mig nu så jag kanske kan ändra mig till de kommer i morgon förmiddag.

Sv: Isolerad platta?????!!!!

jag bygger kallstall just nu, gjuter plattan imorrn, har med andra ord inte isolerad platta...

min PV är snickare, ställ frågor så kan jag se till att han svarar imorrn, nu sover han :p

Ja, just nu är ju bara frågan om det räcker att ha isolering iväggar och inte isolerad grund. Först skulle vi ha det, så sa gubbarna igår att det är lite väl lyxigt och har jag ändå inte sk L-stöd( som ju är isolerade i sig) så går ju hela poängen bort ändå, vi ska lägga leca sten som typ ram runt. Så sa jag till grävgubbarna att det inte skulle va isolering och då räknar dom med det nu när de lägger sitt bärlager idag. Och nu vet jag inte om jag sa rätt!!!:eek:

Jag har ju så, fast jag ska ju ha kallstall...

men det borde räcka, för du vill ju ändå inte ha någon riktig värme i stallet, eller?

Har själv byggt ett stall under sommaren.
Stallet är ett kallstall och plattan under boxar och foderdel är oisolerad.

Vi valde att lägga isolering i plattan under de delar som ska vara uppvärmda, sadelkammare och kontor.
Dessa delar ska värmas upp med golvvärme, det krävs ju isolering för att få värmen att gå åt "rätt håll", finns ju ingen anledning att värma gruset under plattan...

Som sagt man behöver ju inte isolera allt!

Har du ingen isolering under plattan är det ingen idé att isolera i väggarna, eller snarare ska man undvika att isolera i väggarna om plattan ej är isolerad särskilt om ni tänkt ha innertak och täta väggar annars kommer fukt och kondens i taket som ett brev på posten och det blir en otrevlig miljö i stallet. Jag har själv en isolerad platta men ingen isolering i väggarna utom där jag har sadelkammaren och uppvärmt på vintern, men jag valde att isolera plattan ifall jag senare bestämmer mig för att isolera hela stallet så har jag möjlighet till det, plattan är ju svår att göra om liksom, medans väggarna kan man ta senare.

Hittade detta på nätet:

"Isolering under betongplattan görs dels för att minska värmeförlusterna men främst för att säkerställa att fukttransporten går inifrån och ner genom plattan. Genom att isolera under plattan sänks temperaturen i marken vilket ger lägre maximal ånghalt i marken. Detta säkerställer att man inte får fukttransport (diffusion) från marken och upp genom betongplattan."

En annan sak som fukt i marken kan orsaka är sprickor i plattan vilket jag tycker är väldigt tråkigt, när man ändå har spenderat massa pengar på ett fint golv, så spricker det sönder. Obs, detta händer när fukten inte har någon annanstans att ta vägen än ner genom plattan d.v.s. i en tät isolerad byggnad. Har man ingen isolering i väggar löper man en mycket mindre risk att fukten tar den vägen och orsakar kälen i marken, eftersom den vädras ut väldigt lätt genom otäta väggar.

TRÅDKAPAR:D

jag måste få fråga här på buke surras det ofta om varm och kall stall så då vill jag ju veta skillnaden och även då väggarnas isolering mm

Jaha, fast nu blir det va det blir. Hur är det med alla som har isolering i väggar men inte i grunden då?

Men att man isolerarplattan har ju med att göra vad man har för mark också.

Det handlar ju om tjälen och hur mycket marken rör på sig vid tjällossning :idea:

Mvh Mia

Vi har byggt stall av en befintlig gammal ladugård, så vi har isolering i väggarna med tyvärr inte i plattan. Men hästarnas bäddar i boxarna isolerar ju en hel del också..

Du bör nog i vart fall göra en randisolering av plattan, dvs att du isolerar runt plattan (under marknivå också självklart) men inte isolerar under själva plattan.

Du kan annars få problem med byggnaden, i synnerhet om du isolerar väggarna och inte har rejält "flås" på ventilationen.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 962
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 150
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 650
Senast: Ajda
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 637

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka