Isolerad betongplatta

Fillifjonkan

Trådstartare
måste man absolut isolera en betongplatta till ett stall?

Vi vill bygga ett så funktionellt stall till absolut lägsta pris och vi har inget behov av ha plusgrader i stallet vintertid. Hästarna går på lösdrift så stallet är till för sadling, skötsel av hästar samt att kunna stänga in dem vb ex när Hovis kommer.

Vad kan man mer dra in på för kostnader?
 
Nej du måste inte ha isolerad platta till stallet. Det du måste ha tillgång till är en sjukbox som går att värma upp när du har hästar på lösdrift.
Man jag antar att hovis kanske uppskattar om det inte är minusgrader när det är dags att jobba i stallet.
 
Om ni ska bygga nytt, bygg ett uppvärmt, isolerat skötselutrymme (med lite planering kan det samtidigt vara sjukbox, om man t ex ser till att dörren går att dela och omvandlas till en boxdörr osv).

Hovslagare, veterinär och du själv kommer tacka dig många gånger. Det kan också faktiskt vara skillnaden mellan att behöva åka till djursjukhus eller behandla hemma. Sätta dropp i minus 25 är inget kul för nån t ex.

Så kör kallstall - men ett uppvärmt skötselutrymme. Räcker ju det är en +5 där till vardags.

/Alex - vars hovis ringde imorse och tyckte "Duuu, hur kallt har ni?". Sen bokade han om dagens skoning till em. Can't blame him, det var minus 15 imorse. Jag har infravärme över stallgången men den hjälper dåligt när det är så himla kallt.
 
vet ni prisskillnaden mellan isolerad vs oisolerad betongplatta?
Det kommer att bli så att vi isolerar en box som vi kommer att kunna stänga vb så att den blir som ett rum.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 730
Senast: Nepenthe
·
R
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 165
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 831
Senast: super
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 463
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Julklappstips till tränare
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp