Islänskt Kandar/Stångbett

Y

youngish

Jag ska börja tävla med min islänning nu i vår, och jag undrar om det är nån här som vet om Isländskt Stångbett är tillåtet i Lätt klass/ FIPO ?
Min pålla är hemskt pigg så det hade ju varit en fördel :D

Jag är inte 100% säker då jag själv inte rider på stång... Men troligtvis (med stor sannolikhet) är det inte tillåtet i lätt klass. Jag har iaf aldrig sett någon rida lättklass på stång förut.

Jag har bara sett det på icke-av-SIF-godkända tävlingar .
Tror du det är tillåtet i FIPO då ?
Jag menar, på vm har dom ju det :D

Vad jag vet är det inte tillåtet i lätt klass. Stångbettet är ju inte heller till för att få stopp på hästen, utan ska (som jag uppfattat det)ju användas på hästar som redan svarar på väldigt fina signaler. Men visst kan jag förstå att man inte vill riskera att blåsa runt ovalbanan med en het häst som förmodligen blir ännu hetare av tävlingssituationen :o. Jag ger det vanlig rådet, träna ledarskap, i stället för att sätta på ett skarpare bett. Detta är inte menat som elak kritik, utan är nödvändigt för att i förlängningen kunna rida hästen på ett korrekt sätt. Det finns en bra länk om bett som beskriver bettets inverkan, och när det är lämpligt med olika bett, jag tror att den heter "bettskolan eller bettbibeln eller ngt liknande. Kanske ngn annann som vet adressen?

jag vet , jag vet :D
jag är faktiskt insatt i det här .
grejen är den att jag helt enkelt bara undrade om det är tillåtet på tävling.
jag får utan problem ( :D) stopp på min sjövilda häst med vanligt bett, lungt och sansat, jag använder stångbettet för att hon går i bättre form när man inte behöver störa henne i munnen ; med vanligt bett måste jag hålla henne kort, men med stångbettet kan jag med hjälp av små förhållningar (när det behövs) få henne i mycket bättre form.
tack för hjälpen :bow:

Stångbett är tillåtet i FIPO-klasser (utom dressyr), men inte i lättklasser. Ett hett tips om du skall tävla är att skaffa ett eget FIPO! :idea: Mycket där att hålla reda på... Finns att ladda ner från SIFs webbsida om du inte vill kosta på dig drygt hundralappen för ett fint exemplar med spiralbindning (är det så det heter?). ;)

Min kompis "råkade" rida lätt klass med stångbett en gång och blev diskad... Hon brukar alltid tävla FIPO-klass, men den här dagen tyckte hon inte att hästen kändes laddad till 100 %... Eftersom han ändå verkade må bra och hon hade kört 50 mil enkel väg till tävlingen så ville hon ju ändå tävla, men just den här hästen hade inte tävlat mycket så hon ville inte ge honom negativa erfarenheter från banan genom att kräva vad som för dagen kanske var för mycket. Bestämde sig alltså för att vara lite snäll mot hästen och byta till lätt klass så att han inte skulle behöva prestera den ökade tölten. Bytet av klass godkändes av arrangören och allt hade ju varit frid och fröjd - om hon bara kommit ihåg att byta bett också! Men hon red alltså sin visning på stångbett och blev diskad... Som tur var hade hon anmält sig till en klass till och via den uttagningen fick hon även rida final. Man kör ju inte 50 mil enkel väg för att bli diskad redan i uttagningen....

Ok, då förstår jag, det var inte meningen att låta nedlåtande :smirk:, men en del använder skarpa bett för att det är andra saker i ridningen som brister.

Ok, då förstår jag, det var inte meningen att låta nedlåtande :smirk:, men en del använder skarpa bett för att det är andra saker i ridningen som brister.

ja, tyvärr är det vanligt så som josse säger. Så har ju stångbettet missbrukats av många under flera år och i o med detta fått dåligt rykte.

Nää, det kan ju kännas lätt misslyckat :D
Det var därför jag frågade här ;)

Tack för tips .
Jag har funderat länge på att köpa,
men nu blir det nog nerladdning istället :D

Liknande trådar

Dressyr Jag vet inte om den här tråden ligger på rätt ställe. Den kan möjligtvis hamna under utrustning också, men jag vill främst diskutera...
Svar
13
· Visningar
2 213
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 989
Senast: Fiorano
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 090
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar