Islänska Låtar !

Sv: Islänska Låtar !

Jag har hemma två cd-skivor med isländska låtar. Min favorit är ju "Ridum Ridum", vilken jag håller på att lära mig sjunga ifall jag ska åka till Island igen.
Borde nästan alla islandshästägare kunna sjunga, men den är nog kanske lite svår för många!

Japp, ridum kan man! ;)

Jag var på lååång bilresa över just sprengisandi med familjen jag jobbade hos för några somrar sen och då dottern 10 år älskar att sjunga så bestämde de sig för att lära mig låten. :D De översatte den även mening för mening då... :)

Jag hörde Ridum på svenska första gångerna faktiskt,

Ja, vi sjöng "Ridom ridom" i skolan, i typ mellanstadiet... o sen började jag med islänningar o lärde mig den utantill. Fast nu har jag lärt mig den isländska också; "ridum, ridum" Den är ju en klassiker!

Min isländske ex-sambos mamma lärde mig en visa, som handlade om en häst som gjorde allt för sin ägare. En dag blev de jagade av "útilegumenn" (jag tror iaf att det var så) o så sprang hästen tills den dog, men den räddade ägaren. Åååh, jag satt nästan o grät när hon översatte den för mig!
Kommer inte ihåg hur den gick, typiskt nog, men den var fin!

Den skulle jag vilja höra (:

Slog upp order i lexikonet;
Útilegumanður betyder fredlös

Äh, haha, det visste jag, vad jag menade var att jag inte visste om det var fredlösa som jagade dem, eller om det var några andra. Sorry, lite svamlig :smirk:

aha, men det gör inget (:
nu vet jag vad det betyder iallafall

Liknande trådar

Övr. Katt På sorglig och förekommen anledning hänger jag just nu mycket i FB-grupper där man kan efterlysa försvunna katter, både den grupp som är...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
3 670
Senast: Capybara
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 357
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 117
Senast: Kilauea
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 190
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur