Islänningarna och gröngräset - hur gör man?

T

Tican

Asfaltera hagarna? :crazy:

Vår islänning var rätt tjock redan innan gräset kom, och om han fortsätter att gå ute som han gör kommer han att rulla innan midsommar. Han kommer visserligen bli riden snudd på varje dag i sommar, men så lättfödd som han är måste han stå inne minst halva dygnet, vilket onekligen känns elakt. Särskilt mot andra ponnyn (de måste ha sällskap av varandra) som hatar att vara inne och inte alls tar samma skada av all mat i hagarna.

Hur gör ni med era shetlands, islänningar och andra bensinsnåla hästar? ;)

Sv: Islänningarna och gröngräset - hur gör man?

Tican skrev:
Asfaltera hagarna? :crazy:

Vår islänning var rätt tjock redan innan gräset kom, och om han fortsätter att gå ute som han gör kommer han att rulla innan midsommar. Han kommer visserligen bli riden snudd på varje dag i sommar, men så lättfödd som han är måste han stå inne minst halva dygnet, vilket onekligen känns elakt. Särskilt mot andra ponnyn (de måste ha sällskap av varandra) som hatar att vara inne och inte alls tar samma skada av all mat i hagarna.

Hur gör ni med era shetlands, islänningar och andra bensinsnåla hästar? ;)
Jag brukar antingen låta hästen stå inne halva dygnet, men det har framförallt gällt eksemhästar. Annars har jag helt enkelt bytt hage. Halva dygnet i skogshage, sandhage eller liknande - i princip matfri och andra halvan på bete. Då brukar de hålla sig i lagom hull.

Nerbetad hage... :D Både till isisarna, minishettisen och bensinsnåla Ronja.

Har ett löst staket med "snabb-pinnar" inuti själva hagen.
Och så flyttar jag "staket-väggen" en liten bit i taget ungefär varannan dag.
Om man börjar med 5m x 5m så reder det snart ut sig.

Jag låter dem bli feta. Hellre nöjda och feta hästar än hungriga och missnöjda. Jag försöker motionera dem ordentligt och ställer in dem med näringsfattigt hö några timmar ibland.

Går det inte att reglera med lite mer motion?

Hagar med lite bete, gärna hagar med mycket skog! Motionera mera... Stå inne halva dygnet är inte bra, dom äter dubbelt så mycket den andra halvan istället!

Panter skrev:
Hagar med lite bete, gärna hagar med mycket skog! Motionera mera... Stå inne halva dygnet är inte bra, dom äter dubbelt så mycket den andra halvan istället!
Nja, det där är väl en sanning med modifikation. :smirk: De hästar jag haft inne halva dygnet har inte blivit lika feta som de som går ute dygnet runt.

Tyvärr kan man inte reglera alla hästar i hullet med mera motion, har ett levande exempel på det. Skulle nog behöva rida 12 timmar per dag för att hålla damen i lagom hull under betessäsongen, så därför får hon ha en greenguard på sig under betet. :angel:

Boj skrev:
Tyvärr kan man inte reglera alla hästar i hullet med mera motion, har ett levande exempel på det. Skulle nog behöva rida 12 timmar per dag för att hålla damen i lagom hull under betessäsongen, så därför får hon ha en greenguard på sig under betet. :angel:
Det är min erfarenhet också... :D

Har också bensinsnåla hästar... ekonomiskt är det ju förstås... Vi gör så att de är inne på nätterna (de vill själva in så de är enkelt), tillbringar dagarna i en nedbetad "svag" hage där de har "terapibete" och så är de i beteshagarna ca 4-6 h timmar per dygn. Men trots detta så rullar de fram... Att ha dem hela dagarna i beteshagen funkar inte alls - de blir verkligen verkligt smällfeta och det är INTE roligt att banta hela vintern.

min shettis går ute på dagarna o kommer in på natten, han tävlas i körning o tränas rätt hårt så han håller sig i skapligt skick .. men liite mage kommer man inte ifrån. jag tycker att från början vräker de i sig gräset men efter någon vecka lugnar de sig i ätandet då de märker att gräset faktiskt är kvar varje dag! inne på natten får han en tuss hö o halm plus lite betfor med salt, mineraler o b-vitamin.

jag tycker de blir som fetast på sensommaren/hösten då de lägger upp sitt naturliga lager för att klara sig inför vintern, då spelar det ingen roll vad han äter -han blir fet på grus!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 008
Foder & Strö Sökte bland trådarna och hittade bara bantningstrådar från 2014 så jag tänkte att det kanske var dags att starta en ny. För ett tag...
2
Svar
35
· Visningar
3 251
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar