islänning som westernhäst?

alazzi

Trådstartare
Jag har sett samma annons nu några gånger där man annonserar ut en islänning som westernhäst för 75.000:-
Hade jag haft de pengarna så hade jag köpt en quarter och knappast en islänning.
Förstår inte varför man så gärna vill sälja hästen som westernhäst?

Håller med dig för den summan så kan man likväl köpa sig en Quarter eller liknande....
Ok e man väldigt förtjust i islänningar så kan man väl förstå...men jag har aldrig sett en islänning på tävlings eller träningbanorna!!

hej...håller med er helt och hållet.
men jag vet 2 isläningar som tävlar i western en på b nivå och en på d nivå.
Ha det så bra! MVH Emelyne

Hoppas Reykurboy läser det här.... :D :D... Hon tävlar nämligen Räkan (Reykur) i western, är jätteduktiga i trail..... :D :D

/Carina :bump: :bump: :banana: :banana:

Har varit på ganska många b-tävlingar men aldrig sett nån islänning...

Vet att det var en tjej i Danmark som red team penning och barrelrace med sin islänning, men det är den enda jag har sett.

Malin

Räkan! Ska inte du ta och säga några väl valda ord nu? :d

Men SÅ mycket pengar känns ju lite waste faktiskt...

Haflingerhästar och fjordingar tävlar ju också western. I alla fall i värmland. :)

Hej! hon som jag vet är ganska ung och har tävlat på b-tävlingar som vi har haft i Ludvika för nått år sen...vet inte om hon var med i år för då var jag bortrest och kunde inte delta på den tävlingen.
God jul på er alla!! :bump:

Hmm.. JAG har en islandshästhäst som ja både tränar å tävlar i western (mest trail) Å vi slår både quartrar å araber...
Inte alltid förståss, men det är väl ingen som e på topp jämt!
Men ja tycker han funkar utmärkt som westernhäst!! :love: :love:

Haflingerhästar och fjordingar tävlar ju också western. I alla fall i värmland. :)

:confused:
varför skulle de va konstigt?

Vad som kan verka konstigt med att isisar tävlar W e väll kanske för de e sånna gångartshästar?
Å de är mer bus i än W? ;)

Det var meningen att ja skulle få ihop det där på ett smart sätt men de gick inge vidare ;)

Jag trodde rasen inte spelade någon roll när man vill rida western. Trodde även att western folk var väldigt fördomsfria jämfört med många andra hästsport grenar. Antar att jag hade fel.?

Jag rider bara fjordhästar, de passar mig perfekt. Det enda som jag tycker är trist är folks ständiga nedklankande bara för att man inte rätt ras till rätt uppgift. Men jag vill ju inte bli fast vi den en gren. Med min fjordhäst kan jag utföra vilken gren som helst, jag kanske inte vinner, men vad gör väl det. Det är väl ändå själva tävlandet som är det viktigaste, eller?

Nu missuppfattar du mig nog :)
Min fråga var om man vill betala 75.000:- för någon häst som inte är avlad för westerngrenarna om man verkligen vill satsa på western?
Hade det varit en billig häst så är det en helt annan sak
men om man ändå kan betala en sån summa, varför då inte köpa en häst som är avlad för western.

Och ursprungstråden handlade om vaför man ville sälja hästen som westernhäst och annonserade bland westernhästar?
Jag vet att islänningar kostar mycket om de är bra men då satsar man på andra klasser.

Jag rider själv en arab så jag har ingen dyr quarter heller.

Jag skulle snarare se det som en fördel. En westernhäst som man även kan tölta med och som kanske t om kan passa!? Stort användningsområde ser jag i alla fall.

Jag tror att vad Alazzi försöker säga är att för 75.000:-
kan du få en ganska bra bra Quarter eller paint eller en nästan färdig utbildad ävlings häst! Det är inget fel på islänningar men tölt som du säger är ingen gångart man använder i western....
Jag själv tycker mycket om islänningar men tycker att det är aldelles för mycket pengar för en så kallad lämplig western häst!!!

Jo jag förstår vad ni menar, men om jag skulle vilja sälja min häst som e en islänning som e mycket mer lämpad för western än islandsridning, vad ska han gå under för rubrik??? Nu ska ja ju inte sälja min älskade häst, det var bara en undran... :smirk:

Klart att du kan sälja honom för vilken summa som en köpare är beredd att betala. Men det är nog extremt svårt att hitta en westernryttare som vill köpa en islänning för den summan.

Det kan ju knappast krylla av spekulanter, annars hade hästen varit såld för länge sen.

Är den western riden så klart skall den gå under den rubriken... Jag menar bara att om du skall få 75.000 för en westernriden islänning så måste den vara jävligt duktig!!!!

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 816
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 337
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 458
Senast: mars
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 451
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama