Islännigars "efternamn"?

Sv: Islännigars "efternamn"?

Ja, då återstår "bara" att hitta ett bra namn, kanske kan ta det jag funderar på och översätta till islänska?
Finns det översättningshjälp här :angel: ?

Varför inte ett svenskt efternamn - det skall ju gärna visa varifrån hästen kommer?
Och vad heter du i efternamn, funkar inte det?!

ang skrev:
Varför inte ett svenskt efternamn - det skall ju gärna visa varifrån hästen kommer?
Och vad heter du i efternamn, funkar inte det?!
Jag Pm:ar förklaringen!

Mina hästar döps efter mitt (PRV-registrerade) firmanamn Silverkedjan. Jag har inte regat det hos SIF, men jag har också tolkat det som att det inte behövs. Det finns ju heller ingen by eller gård som heter så.

Först döpte jag hästarna efter byn de föddes i (Smärslid) men det blev ju tråkigt när man flyttade att ha olika efternamn på dem. Så firmanamnet tar man ju med sig hela tiden, smartare om man inte garanterat vet att man blir kvar på samma gård.

Kristel, efternamnet ska inte alls vara på isländska, det ska ju tala om vilket land hästen är född i. OK att svenskfödda hästar döps efter firmanamn som är på isländska, men gårdsnamnen ska ju vara efter gårdens inhemska namn.

kristel skrev:
Hur och vad avgör vad hästen ska heta i "efternamn"?
Att mitt sto heter "från Skeppargården " är ju inte konstigt med tanke på att hon är uppfödd där. Men vad ska en eventuell avkomma till henne heta?
Kan man ge samma eller finns det andra regler för detta?
Hur gör man?
/kristel, ignorant men nyfiken :angel:

Jag har döpt mina hästar till Junibacken.
Det första fölet som fick det namnet föddes 1998 hos mig.
Jag har inte haft eget ställe men hyrde då ett hus som var mitt lilla drömhus.... Junibacken. För att jag älskar Madicken och tycker hon bor i en dröm.

Nu är det tyvärr en som har registrerat Juniebacken men det är ju int helt samma. Dessutom känns det trist att ändra nu när man har några stycken som heter från Junibacken.
Men jag har ett annat på lut så vi får se.

Jag har flyttat runt på tre/fyra ställen och mina föl har ändå hetat Junibacken.

/Åsa

Senast ändrad av en moderator:

Varför protesterade du inte innan reggningen gick igenom?

ang skrev:
Varför protesterade du inte innan reggningen gick igenom?

Jag hade fullt upp med andra bekymmer och orkade inte ta tag i något annat än att hålla mig flytande. Dessutom hade jag själv inte reggat mitt namn. Men mitt första föl som i dag är sju år heter Junibacken så jag var först :smirk:

/Åsa

Silverkedjan skrev:
Kristel, efternamnet ska inte alls vara på isländska, det ska ju tala om vilket land hästen är född i. OK att svenskfödda hästar döps efter firmanamn som är på isländska, men gårdsnamnen ska ju vara efter gårdens inhemska namn.
Jag vet att dom inte ska ha isländska efternamn, det har jag väl inte sagt :confused: att dom ska ?
Det finns en anledning till min frågeställning om översättningen och den vill jag inte lägga här på forumet.
Namnet jag har högst på listan är väldigt svenskt och fint

Ok, förstår förklaringen. Det är bara det att när förslaget kommer in + publiceras i tidningen, så är det inte säkert att ansökaren FÅR regga det om protest inkommer och jag tycker det verkar vara tveksamt i ditt fall. Olika stavning men det hörs och "märks" inte så väl.

Okej.. men om det är såhära då..

Ganska nära oss har två pers flera islänningar, bla en hingst som heter "Undrandi från Voxnadalen"

Om det är så att vi nu får föl på vårat sto, då får fölet tex inte heta "Blabla från voxnadalen"?

Om det är så att dom som har islandshästarna tillåter det är det ok då?

I så fall blir det från Voxnadalen I eller II om det är ett ortsnamn? Är det gårdens namn är det inte så lämpligt att ta deras. Har de reggat bör man ju respektera det f ö.

Min kille heter Djarfur från Bräcke eftersom han är född på Bräcke :)
Mamma är ifrån Hrepphólum och pappa ifrån Stallgården så han fick namnet ifrån där han blev född :)

min pålla (som är ifrån Island) är dräktig i år och kommer få föl i april. vi har henne hemma på gården så jag har tre efternamn jag kommer välja mellan; Paradiset, Högstorp eller Starrkärrs Skattegård. Det första är namnet på vägen, det andra är namnet på området och dt redje namnet på gården. Är mest troligt att det blir gårdsnamnet...
Man får alltså välja själv, bara man inte tar ngt som är registrerat....

De har ju använt "från Voxnadalen" ganska länge, t ex Hetja från Voxnadalen är ju född -97. Förmodligen var det då ganska glest med islänningar i den delen av landet då.

Men om er gård har ett bra namn, kan ni ju ta det i stället?! Det är ju trots allt roligare med ett "eget" namn.

Ja, om man nu bor på en gård är det ju trevligt ge namn efter stället man bor på. Hm....nu funderar jag vidare, hur gör de som bor i lgh i Vällingby,Tumba eller Gbg t ex?? Någon som bor i lgh i storstan vill väl ibland ta föl av stoet man äger. Hur gör de, tro? Finns det någon här som kan svara??

Många gånger kanske de "lånar" namnet på gården där fölet föds - som jag skrivit om de som är inackorderade på Holtsmuli i tidigare inlägg.

Och Johan H har ju "från Lind", Jexie "från Jex", familjen Wahlberg har ju efternamnet, så nog går det väl att komma runt lägenhetsproblemet?
Tim har ju tagit ett stuterinamn, som är deras och inte har en geografisk plats.

*lånar knapp*
Vad roligt att det fortfarande är liv i tråden, tydligen var min fråga inte så dum ;) !
Ang, tack för din hjälp.

Ditt förslag (och blivande namn?!) var superbra :)

Jag håller på med pappersexercisen så än "avslöjar" jag inget ;) men visst kan det bli fint!

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka