Islännigars "efternamn"?

Rea

Trådstartare
Hur och vad avgör vad hästen ska heta i "efternamn"?
Att mitt sto heter "från Skeppargården " är ju inte konstigt med tanke på att hon är uppfödd där. Men vad ska en eventuell avkomma till henne heta?
Kan man ge samma eller finns det andra regler för detta?
Hur gör man?
/kristel, ignorant men nyfiken :angel:

Sv: Islännigars "efternamn"?

Du måste som uppfödare ha ett eget gårdsnamn helt enkelt. Du får inte använda någon annans! Man kan ansöka om gårdsnamn och få det skyddat. Kostar 400:- och då får ingen annan registrera hästar på det namnet. Du kan också ha ett eget gårdsnamn utan att registrera det, men då är inte namnet skyddat från att användas av andra.

Aha!
Så jag kan helt enkelt registrera ett namn då eller?
Men om man står i annans stall? Det finns ju massor av människor som tar föl på sina hästar men som inte äger gårdsfastighet, hur gör dom?

Vet du var man kan kolla om tilltänkta namnet redan är registrerat?

Jag är inackoderad :p

Hade Yrpa fått bebis nu så hade den hetat XXX från Högen eller XXX från Öxnäs. Men dessa namnen jag hade inte registrerat utan bara kollat så det var okej att använda dessa.

Stallet jag står i heter Stall Tvärdrag, det är registrerat och det kan jag använda. men XXX från Tvärdrag kanske inte är så fint? :angel:

Gårdsnamnet är dock endast reggat hos SIF, inte skyddat hos t ex PRV. Numer så kan man ha samma namn, men då får det först reggade 1 efter sitt namn osv - liksom skett sedan tidigare på Island. Massor att läsa om ämnet finns på www.icelandichorse.se --> avel --> Gårdsnamn
Här finns också en lista på redan reggade namn.

Det finns också regler för hur islandshästar SKA döpas för att kunna reggas, och i princip betyder det att förnamnet bör vara reggat sedan tidigare, eller på isländska förstås.

Gällande "efternamnet" så rekommenderas inte "för stora" namn, är det en region brukar det inte godkännas eftersom en gård inte kan ha "patent" på hela namnet. Det finns också många hästar som har ägarens efternamn, t ex "från Wahlberg". Freydir från Jex, har väl till och med fått en förkortning av ägarinnans smeknamn Jexie?!

Ska man skydda namnet som varumärke eller under vilken kategori går det :confused: .

Då är jag nog blind för det namnet hittar jag inte, tänkte att det kanske var skyddat av PRV.

Hm, är faktiskt lite tveksam här för jag har för mig att även "ej unika" namn (även om det är gårdsnamn) kan få siffror. Det skall ha stått om detta i Islandshästen, i år och under förra året, i avelsspalten. Detta eftersom att Island kör taktiken, vilket man kan se på t ex
Vorsabæ II
Kjarnholtum I
osv. Och det är ju faktiskt inte orter.

Alla namn i Sverige är heller inte reggade, faktiskt. Men har det använts av någon under tillräckligt lång tid så kan det vara svårt för någon annan att få tillåtelse att regga detta (då namnet redan är känt för uppfödningarna).

Senast ändrad av en moderator:

kristel skrev:
Då är jag nog blind för det namnet hittar jag inte, tänkte att det kanske var skyddat av PRV.
Om det är Skeppargården du menar, så finns det med på SIF´s lista med registrerade gårdsnamn

freyja skrev:
Om det är Skeppargården du menar, så finns det med på SIF´s lista med registrerade gårdsnamn
Nej det är inte det namnet jag menar, jag vet att det är reggat.

Hehe, morsan har döpt våra islänningar till "från Ersnäs" (byn där de är födda). Vet inte egentligen om man kan göra så menmen...
dom heter så i efternamn i allafall..och jag tycker det är så FULT :crazy:

Men så kan man göra. Mina hästar heter "från Balderum", gården där jag bor. Eg heter det Norrgård oxå, det finns Mellangård o Södergård, men det blir så långt så det räcker med bara Balderum.

Många ger hästarna namn från byn där de bor el hittar på eget namn o efternamn o så vidare som sägs här uppe.

Så du Kristel, kan ge dem namn från den gård du bor i t ex, eller byns namn eller vad som passar. Är du kreativ kan du ju hitta på ett eget namn o regga det.

Vi satte ihop begynnelsebokstäverna i våra vuxna hästars namn, så blev det Hvidagården. Ett namn vi kan ta med oss om vi skulle flytta.

Jessicka (Jex) Erikssons häst heter Frejdir från Jex, så det verkar som man kan hitta på lite vad man vill inte nödvändigtvis en plats

Så, jag kan hitta på ett lämpligt namn som kan följa mig, kan ju vara så att man flyttar, och detta reggar jag hos SIF och vill jag skydda det helt tar jag det till PRV?

Japp. Men kolla med SIF så det blir godkänt och hos PRV så att det går att regga. Båda instanserna har lite krav.

Kan dock tillägga att det föds fler "frá Holtsmula"-hästar än de som Lisbeth och Siggi äger, det finns t ex ston med svenska ägare där fölen som föds på gården (stona är inackorderade) döps så. Så där är geografin avgörande.

Senast ändrad av en moderator:

Jag vet inte vad SIF säger om saken men jag anser att det räcker att registrera ett gårdsnamn hos PRV. Om gårdsnamnet är registrerat där så får inte någon annan använda det oavsett om det är registrerat hos SIF eller inte.

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
2 192
Senast: MML
·
IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 945
Senast: Cattis_E
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 346
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka