Islandsstången - Bra eller Dålig?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Islandsstången - Bra eller Dålig?

Poplan skrev:
Det finns också tungfels stångbett, som kostar ca 1000 kronor. Min kompis köpte ett sånt men när hon prövade det så gick hästen jätte dåligt på de bettet. 1000 kr rakt ner i sjön.

Red en häst på Island med tungfelsbett och den upplevelsen var så otrevlig så jag tror aldrig i livet att jag vill testa ett sådant bett igen! Stackars häst säger jag! Jag vägrade faktiskt fortsätta ridturen på den hästen med det bettet, så jag fick byta häst och bett...

Ja, absolut. Jag vill bara ha för att kunna "finlira" lite ibland och testa på min häst. Absolut inget att rida med varje dag ;)

sambaengi skrev:
Stången har ju en mer uppresande effekt vilket behövs på en del hästar men felaktigt använd kan man få en stjärnkikare...:crazy:

Är jag helt fel ute då jag har hört att vanligt tränsbett har en uppresande effekt, och stången i stället främjar sökningen framåt nedåt, och att det är därför som det ofta inom akademiskt används relativt tidigt i hästens utbildning, just för att få sökningen framåt nedåt?:confused: :angel:

Stjänrkikare tror jag inte att det blir med fel använd stång, men däremot att hästen bara knäcker av i nacken, sänker ryggen och går bakom hand, att man blir lurad att tro att hästen går i rätt form bara för att nacken kröks.

morgonzo skrev:
Stjänrkikare tror jag inte att det blir med fel använd stång, men däremot att hästen bara knäcker av i nacken, sänker ryggen och går bakom hand, att man blir lurad att tro att hästen går i rätt form bara för att nacken kröks.

Growr, detta problemet hade jag med min pålla, hon krullade bara nacken och trippade fram, då ville jag rida i lågform för att hon har en så ful underhals, men så åkte jag på kurs och fick en "aha-upplevelse" så nu slipper vi krullandet och den låga ryggen (Tack och lov). Krullandet var inte på stång, för den användes som sagt bara när jag inte fick med mig rätt träns (hade då alla mina saker i en IKEA påse, stressad till max och ja, alla vet hur det kan bli då.. :angel: )

SannaBoo skrev:
Vad tycker ni Islandsmänniskor om Islandsstången?
på vilka hästar är den bra och när är den bra att använda? :smirk:

Känner en tjej som sätter på sin islandshäst islandsstången då hon blir arg på hennes häst för att den inte "går i form" eller inte "töltar bra". ett sto som hon hade men som hon sålde för ett tag sedan var STENHÅRD i munnen och var bedräglig att rida på vanligt tränsbett!!! USCH!!! :mad: :mad: :mad:

Jag rider alltid min häst på islandsstången eftersom hon inte går att hålla på något annat bett. I början gick det bra på vanligt och sen på pessoa men efterhand kom hon på att hon kunde komma undan som hon alltid kunnat på turridningarna. nu kan jag liksom använda lite mindre hjälper och slippa använda armarna för att få henne att stanna eller bara göra en halvhalt i tölten.
Men håller fullständigt med om att stången inte ska användas som bestraffning!!
Till en början trodde jah faktsitk att man bara hade stången för att rätta till små saker innan en tävling t.ex eftersom det är det ända sammanhanget jag har sett stången men efter som Saga inte går att rida på något annan så fick det bli stången o både hon o jag trvis bra med det.

Jenny

Senast ändrad:

Det beror nog på att din häst har luckor i sin utbildning, om hästen inte stannar annat än för ett skarpt bett tycker jag nog att det kunde vara ide att satsa på lydnaden. Det vinner ni bägge två på i längden, har hästen lyckats lura sig ur så många bett kommer den med stor sannolikhet att lära sig detta även med en stång. Till slut har man utarmat alla möjligheter till att kontrollera hästen, vilket gör att man kan hamna i en mycket jobbig sits med en okontrollerbar häst.:crazy:

Hej

Kan du berätta lite mer om Myler bett jag har aldrig hört talas om det (är iof inte så bevandrad i bettvärlden).
Blev nyfiken!

Mvh Fatima

På grund av att det redan finns en aktiv tråd om islandsstång, så stänger jag den här tråden, som dessutom är ganska gammal.

Mvh

IngelaH
moderator.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 129
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 764
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 422
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka