Islandsstång - rak?

M

MinOdinn

Hej sötnöss.

Jag har nu lånat ut mitt lilltroll till en tjej som ska ut och tävla honom, och vi började diskutera bett.

Hästen har ett bettfel, eller rättare sagt en ovana som gör att han "kastar upp" bettet i munnen och innan vi märkte detta (relativt nyköpt) hade han slitit ner tänderna på ett visst ställe till en punkt som orsakade smärta. Han går därför alltid på rakt bett, för att undvika att han sticker i ren panik.

Så till poängen, hon vill tävla på islandsstång. Eller rättare sagt, hon bör nog göra det då det är höga klasser vi snackar om.
Finns dessa i raka modeller, eller något som inte är möjligt för honom att putta bak?

(Jag har ingen som helst koll på islandsutrustning då jag använder honom som hopp-och-dressyrponny)

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Islandsstång - rak?

Har aldrig sett någon rak islandsstång, men kanske finns det en sådan. Pelham finns ju med rak stång och tungfrihet.

Det jag däremot undrar över är snarare detta.

Så till poängen, hon vill tävla på islandsstång. Eller rättare sagt, hon bör nog göra det då det är höga klasser vi snackar om.

Varför bör hon tävla på stång bara för att det är en hög klass? Det går lika bra med ett vanligt rakt bett på tävling också.

Jag håller med Boj i frågan om varför hon bör ha stång i de högre klasserna. Kollar man SM/NM/VM finns det måååånga som rider på vanligt tränsbett så det är ingen ursäkt tycker jag.

Jag vet iaf att det finns rakt islandsstång med tungfrihet, men kan inte komma på vilket märke det är. Vet iaf att de kostar en bra slant så ni kanske ska tänka efter lite mer...

Varför måste hon ha stång?

Àstund har raka stångbett! Ligger runt 1500:-.

Håller med övriga. Min chef som rider på elitnåvå (Nordiska Mästerskapen, World Cup, Danska mästerskapen osv) rider alltid sina hingstar på helt vanligt tränsbett.

Inte mitt påhitt, jag tycker han kan gå på vanligt men vill hon tävla SM på stång för att hon tycker det är bättre får hon göra det.

Det var inte det tråden handlade om, drop it.

Tack REIN :)

Ja går hästen bra på stång, självklart, men tror de flesta menar att man inte måste rida på stång för att det är högre klasser.

Nemas problemas, tror att ex agersta tar in mycket Àstund, och har nog okej priser :) så kolla där!

Finns flera som har rakt, bero dock på vad man vill betala. Fins ju även andra racka stänger än island.

Om hästen ska tävlas i "högre klasser" så borde den kunna få ha hackamore, som ju också är ett stångbett.

Dommarna gilla inte att man rider på hackamor. För många är det lika med att hästen har så i munnen. Jag har frågat flera då min ena häst inte trivs med bett i munnen (vi tävla på SM nivå) och alla jag har frågat (även internationell) svara samma sak, hackemor vill man inte se på tävling.

Nej, det tror f*n det.
Jag hörde en landslagsryttare som höll kurs och förklarade att det var A och O att komma ihåg hacket när man skulle iväg och tävla så man fick rida i finalen om hästen skulle få sår i munnen.

Men domarna ska döma prestationen inte utrustningen.

Det är nog snarare så att det är rätt sällsynd med de som faktiskt rider riktigt bra på hackamore, som ju är ett rätt skarpt "bett".
Samt, som vi tidigare diskuterat att det borde ingå bett-utbildning för domare. Det är otroligt olika med hur domarnas bakgrund ser ut. En del kan oerhört mycket och andra skrämmande lite.

/Malin

Jag rider på hackamore ibland när vi luffar runt i skogen ensamna.
Han blir framtung om jag rider ofta på det eftersom jag rider med väldigt lätt hand och han är lat.
Jag använder det inte om vi är många som rider ut då han inte bryr sig om att stanna när jag vill på hemvägen.
När det gäller islandsstång så skall man vara en mycket duktig ryttare med en välriden häst för bästa resultat.
Har sett en mycket välriden häst få sin mun förstörd av en foder ryttare som inte kunde hantera att rida på stång.
Hon fick inte använda stång men red med det ändå.
Dessutom så vägrade han öka tölten då han var så rädd om munnen efter detta.

Nu är inte jag någon fena på islandshästar men dom är ju hästar som alla andra och då undrar jag: Vem 17 rider på ett ledat stångbett?!! :eek: Alla mundelar ska vara raka om det är hävstångsbett vi pratar om alltså, och dessa ska även ridas med curb

Nu är inte jag någon fena på islandshästar men dom är ju hästar som alla andra och då undrar jag: Vem 17 rider på ett ledat stångbett?!! :eek: Alla mundelar ska vara raka om det är hävstångsbett vi pratar om alltså, och dessa ska även ridas med curb

Nu är ju Islandsstången inte som andra stänger då den om hästen går med rund nacke nästan verka som ett valig tränsbett.

Liknande trådar

Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Ridinglady
·
Övr. Hund Mina svärföräldrar har en liten dvärgpudel.. en fruktansvärt otrevlig hund, som de inte har pli på för fem öre. Jag fattar verkligen att...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 021
Senast: Apollo 13
·
L
Träning Hej, Ursäkta ett långt inlägg, men så här är det: Jag har en 5-årig connemara som jag håller på att utbilda. Nu jobbar vi mycket...
2
Svar
36
· Visningar
3 700
Senast: Seabaz
·
Utrustning Då var det dags för en tråd om bett, igen.. Nu är det så att jag måste hitta ett nytt bett till min häst. Trodde att jag hade hittat...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
8 587
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar