islandsPASS.

Sv: islandsPASS.

har du hemsidan till avelskanslietsom jag kan skicka till ?
lite ny i det här :o :D

oj oj oj e verkligen glad att min häst har pass skönt o slippa stressen alla verkar ju skicka in det i sista sekund med...ska inte alla hästar ha pass INNAN 2006? hur funkar det då om man inte fått tillbaka ett pass innan får man böta nåt då lr?

jo men det ska ju inet gå ut över oss.
då får dom mdelea att dte ska vara SEX HELA MÅNADERS VÄNTETID.. helt sjuk :smirk: haha ..
men man får ju ett kvitto så jag tro rinte det.

Förstår inte hur folk kan reagera över långa väntetider då passkravet gällt i nästan 4 år !!! Självfallet om nästan alla skickar in i sista stund så blir det ju en anstormning. Varför har de flesta inte lyckats på nästan 4 år att fixa pass ???

jaha .. men jag har haft
min häst i ett halvår så sorry
kan visste inte dte.
och uräkta dom andra då för dom kanske
inet visste det.
vi/de reagerar la hur dom vill ?

Mynta2 skrev:
Förstår inte hur folk kan reagera över långa väntetider då passkravet gällt i nästan 4 år !!! Självfallet om nästan alla skickar in i sista stund så blir det ju en anstormning. Varför har de flesta inte lyckats på nästan 4 år att fixa pass ???

Detta är en fråga som man kan undra över....likaså varför man som hästägare inte förstår att man har skyldighet att känna till de regler som omfattas djuret...eller varför det är så förbaskat svårt att skicka riktiga/kompletta handlingar till passregistreringen??

Till Boj och Mandalaki>> Angående era turnummer innan ni fick besked per post; Ingen kan svara på det....vilket ni säkert förstår om ni läser mitt inlägg en gång till.

Molvi skrev:
ja det är väl klart, men hon ska
ha nytt.

Har du slarvat bort passet, krävs det att originalhandlingarna efterlyses i Islandshästen....och det tar en viss tid!

nej det är ine bortslarvat.
men hon behöber nytt
till årskiftet.
det var bara ja som rågade
om det var så att jag var tvungen att vänta
men det finns ju inte så mycket att göra,
man får ju vänta eller betala 200 kr i försprång.
och på tävlingarna kan man använda returkvittot så.
:smirk:

På SIFs hemsida står det att de håller på med passen som sändes in i mars nu. Förstår att det lär va tufft för det med alla pass. Men det här med könummrerna, ni som har fått era pass, vad hade ni för könummer innan? Skulle vara kul och veta på ett ungefär var i kön de är nu.

Jo men titta när detta skrevs, man får ju hoppas att de har kommit längre sen dess.:smirk:

Jag är inte bekymrad över väntetiden, har ju papper på att de är inskickade så skulle han bli använd för tävling så går ju det med.
Det som bekymrar mig är att man inte verkar ha så stor koll, vad skulle hända om alla började begära förtur mot 200 kr blev det förtur överhuvudtaget då?

Senast ändrad:

Avelskansliet kommer att införa tvåskift för att datorerna skall jobba fler timmar per dygn. För närvarande inkommer mer passansökningar än man har möjlighet att behandla....och om det ser ut som
när islandshästryttare anmäler sig till tävling, så lär man väl få lägga in några extraturer med postlastbilen i mellandagarna och årskiftet.

Jag tror dom flesta har full förståelse för att passproblemen inte kan lastas på en eller ett fåtal instanser. SIF vet fortfarande inte hur många pass som behöver utfärdas, eftersom antalet islandshästar i landet är okänt....och samtidigt kan man inte köpa in högvis med datorer och skrivare bara för att klara ett tillfälligt problem. Detta vore att handskas ovarsamt med förbundets ekonomi.

Orsakerna till det nuvarande läget är många, men jag kan lova att ingen sitter med armarna i kors, utan att man i möjligaste mån försöker ta oss igenom denna fas i historien.

Jag vädjar bara om att ni skall visa tålamod....Jaa, jag vet att det kan vara svårt. Man vill ju gärna ha sina handlingar snabbt, men tyvärr fungerar det inte så i nuläget.
I samband med passregistreringen görs även en kontroll av hästarnas färgter,stamtavlor mm, och i många fall måste fel rättas till. Har man bra flyt och allting stämmer producerar en person 3-4 pass/timme...men om handlingarna är ofullständiga, stamtavlan felaktig etc, så kan ett pass ta flera timmar att producera. Detta är inte alls ovanligt, och den verklighet som kanslipersonalen jobbar i.

Dessutom skall alla normala arbetsuppgifter skötas.....

Alltså: Ha tålamod!!

mvh
Thomas Carlén
Dataansvarig SIF

ThomasC skrev:
Till Boj och Mandalaki>> Angående era turnummer innan ni fick besked per post; Ingen kan svara på det....vilket ni säkert förstår om ni läser mitt inlägg en gång till.

Jo, det förstår vi säkert. Men jag har svårt att inte reagera när jag får klart för mig att de papper vi skickat in uppenbarligen hamnat i en hög nånstans utan någon form av diarieföring.

CcE skrev:
På SIFs hemsida står det att de håller på med passen som sändes in i mars nu. Förstår att det lär va tufft för det med alla pass. Men det här med könummrerna, ni som har fått era pass, vad hade ni för könummer innan? Skulle vara kul och veta på ett ungefär var i kön de är nu.

Jag fick mitt svar i mitten av dec, skickade in i början av nov har könummer 1794...
Varför jag skickade in så sent beror på att jag köpt ny häst och inte pappren var inskickade...

Jag var som vanligt sen med att skicka mina passhandlingar men fick passet på ca tre veckor så inte vet jag. Men sex månader lät som lång tid. Men en kompis till mej hon har väntat men då var hästen inte svensk reggad så det tar vä mer tid då kanske.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
705
Senast: Squie
·
Gravid - 1år Det känns fortfarande overkligt, men ni här vet ju redan om det iallafall! Jag hoppas på att få sällskap i tråden, men annars får jag...
2
Svar
27
· Visningar
1 726
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: movi
·
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 206
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023